|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Fick som rubriken lyder P-bot idag, men ingen firma står på boten, smart av dem så slipper de arga email och telesamtal, o spar personalkostnader. Tanken slog mig att det skulle kunna vara bedrägerier, men kollade upp inbetalningskontot och det är korrekt. Min fråga är om det är lagligt i Sverige att bota/fakturera någon utan att uppge företagets org-nummer eller namn?! Tänkte det är ett kanonläge att bestrida fakturan, men måste hitta lagtext eller liknande just om detta o behöver er hjälp. För mig är det absurt att man kan skicka en faktura till någon utan att uppge vilket företaget är som fakturerar!!! (Om jag parkerade fel eller ej hör inte till saken just nu:)) | |
|
Stod det ingen kontaktinformation alls? Är vägverket betalningsmottagare eller något inkassoföretag? |
|
|
Skyltningen där du (ful)parkerade anger i normala fall vem eller vilka (Kommunen eller ett företag) det är som efterlever att aktuella parkeringsregler följs, likaså på betalningsautomaten. Om du vill bestrida P-boten är det bara att kika efter där och kontakta de. Mvh Asken |
|
|
skyltning med namn och telefonnummer finns endast på privat mark och inte på kommunal mark. Vad stod det nu på kontrollavgiften eller var det en parkeringsanmärkning? |
|
|
Det står väl ett PG/BG nummer på fakturan? Kolla upp via internetbanken vem som äger kontot. Boldly goes where no BMW has gone before |
|
|
I kommunen där jag bor har det precis uppdagats att ett privat P-bolag skrivit ut böter på mark där de inte haft avtal. Bolaget skylde först på att de haft en vikarie, men när det stod i lokalblaskan så hörde folk av sig och ett mönster i detta förfarande hittades. Så det kan vara en god idé att ta reda på vem som är avsändare och om de har behörighet. Vilken punkt gör de gällande för att utfärda boten? Skulle det vara så att bolaget har rätt att bötfälla på marken, så tycker jag ändå att en överklagan är på sin plats. Exakt lagtext tror jag inte du behöver, det finns jurister som tittar på detta. Om boten är "korrekt", så måste du betala den innan du bestrider. Men berätta gärna vilken punkt de fällde dig på. |
|
|
nej nej nej..... en "pbot" utfärdad av ett privat bolag heter kontrollavgift och ska aldrig betalas om man avser att överklaga. Betaladet anses som ett erkännande och man måste sedan själv driva frågan för att få tillbaka pengarna. dags för nattugglan att fota "pboten" med mobilen och lägga upp hr så ska jag gärna se om den är korrekt ifylld och hur man gör för att överklaga och till vem. |
|
|
Hej alla, -Jag fick en "Parkeringsanmärkning" Vad är skillnad på "kontrollavgift" osv? -Jag stod parkerad i sthlms city, inga skyltar om vem som "driftar" gatan,dock kollade jag inte på p-automaten eftersom det va helgdag. -Nix, ingen kontaktinfo alls!!! Helt banalt, har aldrig haft en sådan anonym bot förut(Dessa gula nya botar som man idag använder) Min mor fick en gul bot nyligen, tror det va en kontrollavgift, men då stod det Q-park och kontaktinfo. -Bankgironummer går till Transportstyrelsen, står på baksidan av gula lappen och det dubbelkollade jag på nätet, dock ingen kontaktinfo eller så till dem som utfärdat boten - som sagt helt annonym. |
|
| står det inget om polismyndigheten på din ort? | |
|
Daniel 73, jag har tidigare inte lyckats ladda upp bilder här på forumet, vet inte hur man gör, gör ju inte att bifoga bilder. På boten finns: "Parkeringsanmärkning Stockholm kommun" Ärendenummer/ocr-nummer Utfärdat av :8029 Regnummer: xxxxxx Fabrikat xxxx Från 2010-10-30 15:21:29 Till 2010-10-30 15:22:27 Plats : xxxx Belopp: 550kr Överträdelse: Stannat eller parkerat fordonet..... Trf3 kap 5... Vägmärke kontrollerat Ja Parkeringsärendet handläggs av: Polismyndigheten o Sthlm... Box Solna. Se viktig info på baksidan (Och där står kontonummer, info om överklagande osv...men ingen kontaktinfo) |
|
|
kontaktuppgifterna brukar bestå av adress till polisen samt tfn: 114 14 Skriv exakt vad som stod i "överträdelse" Du verkar ha stått någonstans där det är stannandeförbud. |
|
|
Daniel73 Jag stannade tydligen parkering som är avsedd för bussar. Dock lite oviktigt just nu, jag ville i tråden veta om boten är lagligt utfärdad då det saknas info om vem som utfärdat den. Vet inte vem som kan hjälpa mig med den frågan, skatteverket? |
|
|
ok, på bussparkering får du inte stanna annat än för på/avstigning med annat fordon än buss. Men står det inte att du ska vända dig till polismyndigheten på orten? Det brukar stå adress till polisstationen samt telefonnummer. Utfärdare är Stockholms kommun, pvakt nr: .8029 Du kan ju prova att ringa någon på gatukontoret för att få veta mer. Länk Kontaktinfo till bevakningsföretaget finns aldrig på anmärkningen och dom har inte med anmärkningen att göra efter att den är utfärdad. Den exakta tidsangivelsen får mig att tro att den är utskriven via en handdator och inte handskriven vilket gör den än mer spårbar. |
|
|
Jo det står att jag skall överklaga till Polisen, men det står inte vem som utfärdat boten, det står alltid annars. Inget telefonnummer heller! Man överklagar via brev på posten. Pvakt 8029, stämmer, men vart fan jobbar människan? Jag fattar bara inte hur man kan utfärda en bot utan att uppge vilket företag som gjort det!! Jo min mor som fick bot nyligen också hon hade kontaktinfo på boten, på samma typ av gul remsa som jag fick, dvs bot från en handdator som du säger. |
|
|
Han/hon jobbar för Stockholms stad som är den som utfärdat den! Dom hyr garanterat in p-vakter från någon privat entreprenör typ Securitas men det SKA inte stå på anmärkningen då det är Stockholms stad som är utfärdande myndighet och överklagning sker hos polisen. |
|
|
din mor fick sannolikt en kontrollavgift som är utfärdad av ett privat företag och inte en myndighet. Stor skillnad. |
|
|
Svepark verkar vara någon organisation över p-bolagen. Dem har en mall om hur en "kontrollavgifsfaktura" bör vara utfärdad. Ja ni läste rätt, "Bör vara" Finns altlså ingen svensk lag om styr utförandet, men för en faktura finns det en svensk lag! Men något annat jag också snubblar på är ordet "kontrollavgifsfaktura" Va fan är det? Heter det iten parkeringsböter eller kontrollavgift? Finns det fler varianter? Kanske "kontrollavgifsfaktura" är ett samlat namn bara? Men då låter det som en faktura, och då borde väl ävan dessa gå under "fakturalagen" ? |
|
|
Vid parkeringsövervakning på kommunal mark gäller andra lagar än privat mark. Då ska det vara en kommunal parkeringsvakt med förordnande och lagreglerad utbildning alternativt en polisman som utfärdar en "Parkeringsanmärkning" som innebär att bilägaren måste betala en "felparkeringsavgift". Det är Transportstyrelsen som är ansvarig för indrivandet av felparkeringsavgiften och det är polisen som är överklagningsmyndighet. polisens regler för bestridande: Länk på privat mark används lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering vilket ger markägaren rätt att ta ut en "kontrollavgift" från den som parkerar fel. Här kan vem som helst utfärda en kontrollavgift och det är inte reglerat exakt hur en sådan ska se ut. kontaktuppgifter till fakturautställaren måste dock finnas. Parkeringsvakten ska ha "tillräcklig utbildning" men ingen har defenierat exakt hur denna utbildning ska se ut vilket öppnar för lite vilda västernmentalitet. En kontrollavgift bestrider man hos fakturautställaren som får stämma bilägaren hos tingsrätten om han inte betalar. Där finns den största skillnaden, en kommunal felparkeringsavgift måste betalas inom 8 dagar även om den är uppenbart fel utfärdad. Om polisen ger bifall vid bestridandet betalar transportstyrelsen tillbaka beloppet till bilens ägare. Betalar man in en kontrollavgift som är fel så måste bilägaren stämma fakturautställaren. Normalt brukar man anse ett betalande som ett erkännande att man parkerat fel och fakturautställaren anser då ärendet som avklarat och vidtar inga fler åtgärder utan bolen ligger hos den som parkerat fel. Lagstöd: kontrollavgift: Länk Länk (lite mer lättöverskådlig). Felparkeringsavgift: Länk sedan finns lite fler förordningar och allmänna råd från Rikspolisstyrelsen med detaljinfo om utbildning, uniformering och lite annat. Länk Svepark är en intresseorganisation för dom privata markägarna. dom ger hjälp och stöd till sina medlemmar vid oklarheter. |
|
| Vet inte om det är till någon hjälp men i stockholm kommun är det svensk bevakningstjänst och securitas som lappar bilar. | |
|
Nattugglan; Det är orelevant vilket företag som har utfärdat p-anmärkningen. Det är kommunen som är ansvarig. Din överklagan går till samma ställe oavsaett vilket företag som kommunen har anlitat. Det står ju redan Stockholm kommun, det är dom som har utfärdat den. Du blandar nog ihop det med reglerna som gäller för privatmark.På gatumark är det kommunen som är ansvarig. Dom kan i sin tur anlita olika bevakningsföretag som utför uppdragen åt dom. Dessa företag måste i sin tur utbildas och förordnas. I många städer är det securitas som har vunnit upphandlingar på gatumark, men oftast är det flera som är uppdelade på olika stadsdelar. Det är alltså kommunen som är ansvarig för utfärdandet, men man skickar överklagan till polisen. Gör i så fall en skriftlig anmälan och skicka in, men betala försts. Du får tillbaka pengarna om du får rättelse. När det kommer till privat mark gäller andra regler. Då är det upp till markägaren hur han vill ha det och vilka företag han anlitar till att bedriva parkeringsövervakning. Även dom ska utbildas, men inte förordnas. Han kan även göra det själv eller låta bli helt och hållet. På privat mark sak det ALLTID stå vilka som utför parkeringsövervakningen. Skyltarna brukar finnas där man kör in på gällande mark. Brukar även stå tfnnr till företaget dit man ska vända sig om man har ngr frågor. Detta är civilrättsligt och överklagan går direkt till företaget och inte till polisen, som i fallet med gatumark. SvePark gäller för privatägd mark, inte kommunal. Finns många ställen där du kan finna info om vad som gäller och vilka lagar som finns. Tror du blandar ihop begreppen en hel del. Från en gammal "lapplisa" |
|
|
Även om du tycker pboten är fel så är det bättre o betala sen bestrida den. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.