|
|
|
|---|---|
| Sant eller falskt att P-bolagsvakter har provision?! (Med provision så inkluderar det även en ev. extra bonus vid månadsslut vid uppnådd budget) | |
| Jag har då aldrig fått en spänn mer än avtalad månadslön. | |
|
Falskt var svaret då jag frågade en Securitasanställd P-vakt i Stockholm i somras. Mvh Asken |
|
Conan999 |
Detta var ju uppe i uppdrag granskning för nåt år sen eller så. Programmet kom fram till att det existerade nollavtal trots förnekande av P-bolagen Conan999 |
|
Ett nollavtal är när det privata företaget inte får någon fast månadsavgift från markägaren för sitt arbete. Enda inkomsten är då dom kontrollavgifter som utfärdas. Det har ingenting med p-vaktens lön att göra. |
|
|
Kontrollavgifter, my ass! Jäkla asätare är vad p-bolagen är. Kalla det vid dess riktiga namn - straff. Ta inte detta personligt, Daniel! Du kan inte hjälpa att du jobbar där du jobbar. Boldly goes where no BMW has gone before |
|
|
dumt att hitta på egna namn på den förhatliga lilla lappen på rutan. Ska man fråga någon om hur man överklagar är det vitalt att veta om det var en parkeringsanmärkning eller en kontrollavgift. Skillnaden är stor. |
|
|
Daniel_73 Vad menar du med att skillnaden är stor vid överklagande av antingen en parkeringsanmärkning eller en kontrollavgift? Jag har nu fått en "parkeringsanmärkning" |
|
|
En parkeringsanmärkning är utfärdad av antingen en polis eller en kommunal P-vakt. Du bestrider den hos polisen fast då måste du ju veta varför du ska bestrida. Du måste ha något vettigt skäl. Polisen kan ta bort den direkt och har den då inte hunnit registreras hos transportstyrelsen så slipper du betala. Annars måste du betala fast du tänker överklaga. Får du rättelse betalas penganra tillbaka till bilens ägare. Vad står det på den? Vilken "punkt" tog dom dig på? står det någonting i anteckningsfältet? hur lång var kontrolltiden? |
|
| När jag gick på väktarskolan så kom den frågan upp då de flesta p-vakter idag är väktar och svaret var att vissa bolag kör med provision, kommer inte ihåg vilket det var men det var något utav de större bolagen. | |
|
På tomtmark är det mest väktare, det stämer. Men att det skulel vara vanligt med provition låter mycket märkligt. Då skulle den enskilda P-vakten lockas att skriva så många som möjligt och ett antal bilar som inte skulle fått lapp kommer att få det. Detta skapar en massa jobb i efterhand med överklagningar på felaktigt utfärade kontrollavgifter. Den kostanden överstiger vida nytta med att locka p-vakten med provition. |
|
| på kommunal mark säger det sig självt att man inte har provision då alla pengar går till resp kommun och inte till bevakningsföretaget som får betalt per timma oavsett antal lappar. | |
|
Daniel73 "Då skulle den enskilda P-vakten lockas att skriva så många som möjligt och ett antal bilar som inte skulle fått lapp kommer att få det. Detta skapar en massa jobb i efterhand med överklagningar på felaktigt utfärade kontrollavgifter. Den kostanden överstiger vida nytta med att locka p-vakten med provition" Jag tror bolagen går plus genom att bötfälla olagligt, för att folk som jag är sällsynta, de flesta betalar för de orkar bara inte hålla på o tjafsa!...och med vetskapen att de troligtvis inte får rättelse i slutändan. |
|
|
Daniel_73 Hur det fungerar i praktiken med allt sånt vet jag inte men kan tänka mig att vakten får avdrag för felaktiga botar plus om det sker för ofta så får han nog inte stanna så länge, som på vilket jobb som helst, t ex om du jobbar som svetsare och får provision per jobb och hälften är felsvetsade så blir du nog inte långvarig. Kan tänka mig att det är nått liknande inom bevakningsbolagen. |
|
|
Nja, jag har nog den uppfattningen att dom flesta som känner sig felaktigt behandlade tar kontakt och bestrider. Sedan får man ju granska lappen och se så allt stämmer, kanske kolla p-vaktens andra lappar före och efter och se hur nära i tid dom ligger osv. En del kanske tar kontakt med markägaren och klagar där, blir det för mycket tjafs så finns risken att dom byter bolag. Markägaren vill ju ha ordning och reda på sin mark utan en massa tjafs. Står det dock ord mot ord och ingen annan info finns att tillgå så går man på p-vaktens version. ************** jepp, om en specifik väktare skriver fel i princip hela tiden så får han/hon normalt jobba med något annat. Typ sitta i en port någonstans. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.