|
|
|
|---|---|
|
Jag har köpt en C-tek laddare, XS4003, eftersom jag kör bilen väldigt lite under höst/vinter och batteriet blir helt enkelt klent till slut.. Under laddningen som görs i 8st steg så görs på slutet en "Recond" av batteriet där spänningen stiger till 15.8V. I manualen till batteriladdaren står att man bör koppla ifrån batteriet för att minimera risken för att skador i elektroniken. Laddar just nu bilens batteri genom uttaget i motorutrymmet eftersom bilens manual säger att man ska göra så. Kan det vara skadligt för bilen att "Recond" läget går igång och ökar spänningen till 15.8V? Bilen kommer ju vara i "sleep mode" eftersom den står stilla.. En annan lurig fråga är om man kan ladda batteriet i motorvärmar uttaget som går i intervaller om kanske 5 min (ingen aning egentligen hur långa intervaller) och vilket läge på laddaren som i så fall skulle vara bäst? | |
|
Det ska gå utmärkt att underhållsladda hela tiden, har en 7000serie som nu efter flera år fortfarande funkar kanon till det du använder din till. Cteken ska känna av när du har den på konstantladdning och gå in i "skyddsläge" om det nu skulle bli problem, dom är idiotsäkert gjorda är det jag vill säga. Jag tror du missförstått motorvärmaruttaget. Det finns ingen anledning att ens gå runt via den för att ladda batteriet, när du lika gärna kan koppla direkt till ett uttag i garaget. Man bör inte använda det till något det inte är avsett för. |
|
|
Jag har inte missförstått något...hahaha Bor man i lägenhet så har man inget garage, om man inte bor på första våningen är det svårt med en sladd ut genom fönstret också... Hade det varit tidur istället för intervall körning i motorvärmarstolpen så kan jag inte se något problem med att använda den för att ladda bilbatteriet.... Men frågan är om det är så bra att göra det när laddaren bara kommer att gå i intervaller, den kommer att starta om hela tiden... Hade 12,06V i batteriet innan laddning och laddningen tog bara 6-7 timmar, så frågan är om batteriet börjar vara kasst ändå.. |
|
| Jag hade också närmare 12,08V på mitt batteri och efter en CTEK-laddning på 6-7 timmar så var det fullt igen. Ska jag tolka som du att batteriet är kasst? | |
| Ja, det är frågan, dryga 12V motsvarar kanske 30-40% laddat batteri så det kanske inte ska ta längre tid än 6-7 timmar.. | |
| Vad är skillnaden på en XS4003 och en 3600? är 4003 en efterföljare till 3600? | |
|
Det är likadant med min CTEC också. Den laddar batteriet mycket fortare än de gamla typerna av batteriladdarna gjorde. Läser man inlägg om folk som har installerat CTEC-laddare i sina bilar och därmed alltid laddar batteriet när dom har motorvärmaren på så verkar ingen ha fått några problem. Själv har jag nyligen installerat en CTEC fast i morsans bil. Den är inkopplad på motorvärmaruttaget. I och för sig vet jag ännu inte hur motorvärmaruttaget styrs (nybyggt hyreshus där motorvärmarna ännu inte är installerade) men jag förväntar mig inga problem. Per L |
|
|
Stocktrader, olika modeller laddar olika fort eller vad man ska säga. T.ex 3600 ger ut 3.6Ah när den laddar och en 7200 ger ut 7.2Ah, vilket gör att det går fortare att ladda ett batteri. Och till trådskaparen, jag menade givetvis att du bör inte koppla in c-teken på det viset du tänkt dig eftersom intervall-köraren lär bli ett problem. Jag skulle inte vilja ha en laddare som säts på och stängs av under korta perioder. Men kopplar du den så att den får direktström så nej, då är det ju givetvis ingen skillnad. |
|
|
Per L: Hur funkar det när man installerar den fast i bilen, köper man ändå en vanlig laddare eller är det en speciell sort? Kan man välja underhållsladdning eller vanlig där också? Det kanske är bättre att köra med underhållsladdning om man har ett motorvärmaruttag som går i intervaller? |
|
|
gokar: Jag har köpt en helt vanlig CTEC (runt 500-lappen). Strömmen till den tog jag från eluttaget i bilen till kupevärmaren. Sedan skruvade jag fast laddaren på en plastpanel till höger om kardantunneln (VOLVO S60 -01) så att man dels kan ställa in den och dels se laddningsstatusen. Kabeln till batteriet drog jag ut genom samma hål i torpedplåten som elkabeln till kupevärmaruttaget kommer in genom. Sedan skruvade jag fast anslutningarna (med medföljande kabelskor) nära batteriet. Vissa (dyrare!?) CTEC stannar automatiskt kvar på den inställning man ställt in den på även om laddaren blir strömlös. Min billiga laddare gör inte det. Den måste alltså i princip ställas in på rätt laddning (bil samt antingen vanlig temperatur eller kyla dvs "snöflinga"). Nu är det ändå inget problem då laddare behåller inställt läge så länge den "får ström" från batteriet. Och det får den ju då den är fast ansluten till batteriet. På en CTEC väljer man inte vanlig laddning eller underhållsladdning då denna omkoppling sker automatiskt. Först blir det vanlig laddning och när batteriet är fulladdat går laddaren automatiskt över i underhållsladdning. Detta gör att laddaren kan sitta ansluten till batteriet och "ladda" kur länge som helst. Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.