AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.388

Byter nästan nya Mich x-ice od till HKP 7 dubb.

Visa användare
26
OscarN
X5 4.0D Xdrive
Köpte en 2008:a 530 xd och fick med nästan nya vinterdäck Michelin X-Ice 225/50-R17. Men när jag nu läser olika vinterdäcktester verkar de rejält medelmåttiga.
M's tidning Motor ger dem 5.6 i totalbetyg på en 10 gradig skala. De har 68 meters bromssträcka med ABS på is jmf med Nokian HKP7 dubbat som har 50.5 meter (+18 meter - ~20%). I undanmanöver på is har de 39.4 meters bromssträcka jmf med HKP7 dubbat som har 30.6 meter. (+9 meter ~30%)

Totalbetyget för HKP7 är 7.4. De påstås vara väsentligt bättre på is och snö jmf med Michelin, men bullrar mer.

När jag nu vet detta, är jag väl rätt dum som inte byter till ett par nya HKP7 och säljer mina "gamla" på blocket? Vad säger ni andra?

OscarN
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
Hade exakt samma däck och dimension på min E60. Fungerade alldeles utmärkt tyckte jag.
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Jo, dubbat låter mer. Faktiskt så mycket att jag försöker köra på den del av körfältet där snön ligger kvar, det blir tystare.
Problemet med dubbfritt som jag ser det är våta vägar, där däcken inte får bort vattnet ur de små saipningarna så risken att man tappar greppet överhängande.
Så jag rekommenderar dubbat även om jag känner mig som en idiot att köra med dubbat på torra vägabanor ända in i februari. Byter däcken senast efter tre säsonger.
Kaparn: Att dubbfritt skulle vara så dåligt vid vått stämmer inte. Det beror på vilken typ av dubbfritt som sitter på bilen.
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Chris87
Nä stämmer så klart inte för alla dubbfria, men så har det varit för mig. Första dubbfria var Bridgestone Maxi-Ice på 523 E39. Fullständig katastrof. Bytte till HKP 5 till säsongen efter.
Nästa dubbfria var Dunlop medskickade till en ny 740 E38. Dessa däck var nog lite bättre än Maxi-Ice. Men senaste 7 åren gäller dubbat.
Visa användare
26
OscarN
X5 4.0D Xdrive
Hade Gisslaved dubbfritt på min första E39:a 97-99 och det var inte så lyckat. För mjuka och för lång bromssträcka.

Vintern 09/10 med sin extrema vinter, min E39 och mina HKP5 utgjorde inga som helst problem. Körde aldrig fast.

Om vintern 10/11 blir lika illa som förra, vill jag då möta den med dubbfria däck jag enligt alla tester visar är 20%-30% sämre än de bästa dubbade avseende bromssträcka på snö och is?

OscarN
Tacklade förra vintern med Goodyear Ultragrip, mellaneuropeiska vinterdäck, och det fungerade bra. Enda problemet var att komma loss när det var mycket snö på vägen samt uppförsbacke, men det tillskriver jag däckdimensionen; 225/45-17.
Visa användare
26
OscarN
X5 4.0D Xdrive
Visst funkar friktionsdäck hyfsat bra. Visst, det slirar när man skall komma iväg i korsningen, och bromssträckan är längre. Och visst glider man iväg i sidled runt ett hörn. Ja, man har helt enkelt inte marginalerna med sig.
Men det funkar ju för det mesta. Men funkar det när det gäller?

Man kan ju faktiskt fjällvandra i bra promenadskor. Långt. Men om man vet vad som kan behövas, vore det inte bra med kängor med bra vibramsulor ändå?

Om sannolikheten för att jag skall behöva använda ett vinterdäcks egenskaper är minituösa, kunde jag likaväl köra med slitna sommardäck året om.
Men om jag tror att det finns risk för att jag behöver 15 meter kortare bromssträcka eller behöver klara mig genom en isfärd från Sandviken så vill man vill ha det bästa eller?

OscarN
Du får ju göra precis som du vill. Förstår egentligen inte varför man frågar om sådana här råd på ett forum då det alltid råder delade meningar, precis som nu.
Som sagt vår 3-serie, med tidigare nämnda däck, klarade sig bättre på vägarna än vår 1-serie med bra dubbdäck, trots att den har smalare 16".
Slirar gör det oavsett däcktyp, speciellt när man ska försöka forcera fram bilen då det ligger över 20cm snö på vägen.

Oavsett vilket däck du köper är det en kompromiss mellan olika egenskaper. Vad som passar dig bäst kan enbart du bestämma, inte vi. Om du nu är så mycket emot dubbfritt förstår jag inte vad du funderar på. Byt däck då. För vitsen är att du ska känna dig trygg.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Michelin X-Ice hämnade på andra plats i AMS test av friktioonsdäck inför förra vintern om jag inte mins helt fel. Att jämföra dubb mot dubbfritt blir aldrig rättvist. Du får ta och fundera vad du kör mest på snö/is eller barmark? Kortare sträckor med bilen eller långpendlar du?

/Rikard
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Bästa/säkraste vinterdäcken är alltid dubbdäck, helst också smalare och med högre profil. Detta är obestridda fakta.

Ni som väljer att köra med sämre däck/lägre säkerhet, väljer ni även att köra utan bälte?
Om man aldrig krockar så klarar man sig ju utan bälte...
Ulf530: När du säger sämre däck syftar du då på dubbfritt? Bäst på torrt och vått är just dubbfritt, fast inte de nordiska.

Jag ser ingen anledning i att åka runt på dubbdäck när det är barmark. Det är min åsikt och alla har rätt till sin egen.
En slutsats som går att dra är att de dubbfria däcken blir bättre för varje år medan utvecklingen av dubbdäck inte ökar i lika stor takt.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Förlåt Chris87; jag förutsatte att OscarN menade under nordiska vinterförhållanden (inte barmarks-säsongen...).
Men om vi pratar 100% barmark så föredrar jag tveklöst sommardäck, som jag då tycker är bättre än alla vinterdäck, även bättre än de europeiska vinterdäcken.
Själv använder jag även bilbälte, trots att jag aldrig har krockat. Bältet är en säkerhetsdetalj OM man skulle krocka, likväl som jag tycker att riktiga vinterdäck är en säkerhetsdetalj OM (när...) man råkar ut för blixthalka och ett olyckstillbud. Resten av tiden, oavsett om det är 25% eller 99% av tiden, så får jag leva med vinterdäcken likväl som jag får leva med att ha bältet på.
Men som sagt. alla har rätt till en egen åsikt...
Du
100
Dudda
325d e92 M-sport ESS S2
Problemet ligger mest i hur folk kör och vilka risker som tas...Mina Bridgestone Blizzak är fruktansvärda i vått om man kör som om de vore sommardäck. Tar man det lugnt och fint så funkar de helt klart bra. Med andra ord så blir det lugn körning över vinterhalvåret. Håll avstånd och håll undan och låt underlaget bestämma farten så kan du njuta av färden.
Visa användare
26
OscarN
X5 4.0D Xdrive
Jag bor i Stockholmsområdet. Milda vintrar så är vägarna till synes rena, och då kan det ofta kännas meningslöst med dubbdäck.
Men Stockholmsområdet är förrädiskt då det finns så många bilar som polerar smågatorna. För att inte tala om de stora vägarna vid karga vintrar som den förra. Då låg det ofta svartis både här och var. Speciellt i korsningarna.
Det förrädiska finns också i det varierande underlaget där vissa vägar är saltade medan andra inte är det.

Min erfarenhet av dels ett gäng år med Gisslaved Frost dubbfritt och dels HKP5 dubbat att dubbat är helt klart bäst i Stockholm. Det ger trygghet.

OscarN
OscarN: Om det är så du känner ska du helt klart byta ut dina dubbfria Michelin XIce mot dubbade Nokian Hakka 7. =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.