AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.735

0-100 kan bli bättre ?

Kh
47
Khatana
325i -01
Om jag nu har rätt så mäter man 0-100 värdena på tjänstevikten, vilket är den vikt som är fastställd av tillverkaren med full tank, reservhjul, verktyg, alla vätskor samt en förare på 70kg.

Om man nu lättar på tjänstevikten. T.ex. kör med 40 50 liter mindre bensin, bort med reservhjulet och verktyg borde inte prestandan bli bättre nu när man bantar bort massa kilon. 0-100 borde ju gå snabbare och prestandan generellt borde väl bli bättre , eller ?

BMW,The Ultimate Driving Machine !
Conan999
Ditt resonemang stämmer nog ganska bra.

Conan999
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Räkna på kg/hk så ser du ju svart på vitt hur många kilo varje hästkraft måste släpa på före och efter lättningen.

Kh
47
Khatana
325i -01
Tjänstevikt/effekt i hästar
1520/192 = 8 kg (ungefär) / häst

Lättar jag nu 8 kg så jag får jag en häst till ? Låter nästan för lätt för att få ut effekt...

& hur enkelt tror du det är att lätta bilen så att du märker nån effekt då? Räcker ju inte precis med 1 hk...
Kh
47
Khatana
325i -01
Ett par hästar går nog att fixa
Självklart blir det ingen större skillnad, men skillnad blir det

Inte en chans att du märker "ett par hästar".
Khatana: Du kommer inte märka någon skillnad. Förövrigt får du inte fler hästkrafter när du lättar bilen.
Sen avser 1520kg tjänstevikten i grundutförande och inkluderar således inte eventuell extra utrustning bilen har.

Varför är 0-100 tider så intressant?
Man får såklart inte mer hk av att lätta bilen men effekten blir ju densamma.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Ja, när man accelererar i låga hastigheter ja. Sen är det mest luftmotståndet som skall övervinnas och då kvittar det med några kilo hit eller dit.
Conan999
Vårt att notera är att om du minskar vikten på roterande massa(hjul, skivor mm) så får det mycket större effekt. Det är ganska lätt att plocka av de första kilona men sedan blir det bara svårare o svårare:). Jag har väl bantat ner min runt 25kg nu.

Conan999
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Lägre vikt ÄR (nästan) detsamma som gratis effekt. Bilen accelerera bättre och chasssit får lättare att arbeta och så även bromsarna. Toppfarten påverkas dock inte ett dugg (effekten är oförändrad), bara tiden det tar att komma till i toppfart. Hur mycket vikten spelar in märks t.ex. väldigt bra om man kör ensam jämfört med om man har en passagerare och skuffen full med last. Det brukar ofta heta att - bilen går bättre när jag kör ensam - och det stämmer även om det inte är skoj att behöva komma med sådana bortförklaringar till varför bilen är slö.

Som riktlinje på hur mycket effekt en bil behöver ha för att inte upplevas som påfallande slö gäller följande.

- Bil 1500 kg med förare: 250 hästar på hjulen (300 i motorn)
- Bil 1500 kg med en passagerare och last: 350 whp (400 i motorn)
- Samma bil med två passagerare och last: 400 whp

Med sådana data upplevs en bil dra hyfsat bra i alla hastigheter upp till ca 250 km/h. Det går en brytpunkt någonstans vid 200 hp där bilen om den har lägre effekt än så upplevs som direkt slö utom möjligen på ettan och tvåan. Det är därför 200+ hp numer är en väldigt vanlig lägsta effekt i en biltyps modellserie. Det brukar sedan inte krävas speciellt mycket mer effekt för att bilen ska förvandlas från att upplevas vara slö till att kännas lite småpigg genom att t.ex. 50 hp extra utöver STD 200 hp är rena lekhästar som ligger ovanpå vad som krävs för att bilen ska fungera som bil.

Lite tillspetsat kanske men men värdena ovan duger som tumregel.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
R1000: Jag delar din dröm om att 200hp borde vara en vanlig instegseffekt i biltillverkares modellserier... Tänk att slanta 90K för en ny Kia rio med 200 pållar... Mmm..

Men om vi bortser från extrema sportbilstillverkare, vilka bilmärken har 200 häst på instegsmodellen? Jag kommer på Porsche, men sedan står det still...
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Om man t.ex. tittar på en så pass vanlig bil som en Volvo V70 så är kanske de flesta nya sådana (utom rena snikvarianter som inte räknas) på 200+ hästar. För inte så många år sedan ansågs 140 hästars maskinen vara tillräcklig på dessa slagskepp men 140 hp varianten utan turbo lär inte vara så het längre, om den ens finns.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag vill gärna se en beräkning av tröghetsmomenten för de roterande delarna (fälg, bromsar) före/efter lättning ställt i relation till bilens massa.
vinkelaccelerationen på hjulen är ju inte särskilt stor.

Drivmomentet som behövs för att accelerera upp tröghetsmomenten kontra momentet som behövs för att åstadkomma samma acceleration för massan.

Innan dess tror jag inte alls på att fälgarna och bromsskivornas vikt spelar större roll än bilens totala vikt.
Kanske på ettan kan det ha någon inverkan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.