|
|
|
|---|---|
|
Glad i hågen skulle koppla in min dls 12a och mitt sinus live 1500(Trotjänare) i min nya e60 530, Jag tänkte koppla in ljudet precis som jag har gjort i mina tidigare bmw-bilar med en vanlig hög/lågnivåomvandlare. Upptäckte att jag verkar ha ett hifi system av något slag i min bil så jag hade en lite rackare till förstärkare i trunken, vilken tur! Jag koppla in omvandlaren som jag alltid gjort, fast..Det vart något galet likf*rbannat... In i den förstärkaren i bagaget går det 4 st högtalarkablar, 2 positiva 2 negativa så jag kopplade in min omvandlare på dessa kablar. Alltså kopplade jag in omvandlaren i de kablar som kommer från huvudenheten för att jag antog att det var det rätta. Nu har jag bas på alla inställningar i bilen, om jag så vrider fadern på max fram så låter det ur basen, detsamma gäller om jag vrider bak, eller bara vänster bak till exempel. Samt att det inte alls låter bra, ljudet var till och med mycket bättre innan basen kom in i bilen. ***Är det någon som vet hur kablarna bak till den förstärkaren funkar, för det verkar som att dom kablarna som går in i förstärkaren där, är för alla högtalare i bilen och är det någon som vet hur jag borde koppla istället och om det kommer göra någon skillnad för ljudet i basen? Kanske borde jag koppla på kablarna som går ut ur förstärkaren till högtalarna? Där står det åtminstone Left/right för på dom kablar som går in i förstärkaren står bara Left/right "level" inte speaker. Tack på förhand, förlåt för långt inlägg, är halvkass på att förklara och formulera. | |
|
Hej! Har du en förstärkare i trunken ska du inte behöva använda någon hög-till låginvåomvandlare tycker man. Varför? Jo, därför att du redan har en lågnivå från huvudenheten som försörjer förstärkaren i trunken! Testa att använda kablarna som går till högtalarana till din baslåda och se! Mvh aousio |
|
|
Hej! Nä precis så tyckte jag också men jag fann inge rca så jag antog att det inte funkade på det sättet. Ja jag får väl prova med kablarna som går från ampen ut till högtalarna men det känns som att man skulle ha vetat att det var rätt innan jag river ut allt igen... Tacksam om det är någon som vet exakt hur man ska koppla i en e60 med hifi-system, med den lilla förstärkaren bak i trunken. |
|
|
****Uppar**** Som det verkar så är det en lågnivåsignal som går ifrån Huvudenheten in till förstärkaren i bagaget. Från förstärkaren går sedan högtalarkablarna till de bägge basarna under stolarna. Jag har alltså kopplat in min lågnivåomvandlare på en signal som redan är lågnivå!! Är det någon som vet om detta skulle skapa något problem med den fortsatta signalen till mitt Sinus Live? Samt att är det någon som vet hur man kan koppla in sig på en lågnivå-signal som går i vanliga högtalarkablar? Bmw har alltså inte använt sig av RCA adaptrar eller kablar utan har valt att sända lågnivån från HU till slutsteget i bagaget via vanliga kablar. Tacksam för svar! |
|
|
Jag skulle även vilja veta om den signalen är en bra signal att ta? Som jag har uppfatta ljudet i bilen så är det bara "midbas" i basarna under stolarna, det låter inte direkt som nån djupbas så vilket frekvensomfång går det få av att koppla in mitt steg och bas på den signalen? Är den god nog för att få ut full effekt ur steg och bas? |
|
| jag plockade ut högnivå från bakhögtalarna som är fullrange signaler med en konverter hög->lågnivå. därefter skötte mitt slutsteg med sitt LPF resten. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.