AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
6.398

Ang glykol? Transparent?

Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9-3 99 Coupé Manuell
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Tjena!

Skulle kolla kylarvätskan på en av bilarna, sög ut lite glykol i ett glykolmätar rör och till min förvåning såg det ut som helt vanligt vatten!

Så va tvungen att smaka på de, och det smakade ju riktigt sött, långt ifrån vanligt vatten iallfall hehe.

Frågan är lite, finns de glykol som är ofärgad eller är de så jäkla lite glykol i att de smakar mycke ändå?

Tacksam för svar
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ofärgad glykol kanske finns, men måste vara ytterst ovanlig att ha i personbilar iaf :)
Möjligen att det finns varianter för indrustriellt bruk som är färglösa, men jag har då inget minne av det heller..

"BMW's glykol" är blå(etylenglykol, fosfat o nitritfri).
Även Shell har en etylenglykol (Glycoshell eller nå´t sådant heter den) som är blå.
Det är dessa glykoler jag brukar ha i mina BMW's.

Jag tvivlar att du har en färglös glykol, tappa upp en större mängd i en glasburk så lär du nog se en färg iaf..

Mvh Janne.
Det finns glykol som är ganska ljust gul, men det syns tydligt att den är färgad om man tittar på den. Vad hade du för fryspunkt på glykolen då? Det avslöjar ju om det var vatten med väldigt lite glykol i eller om det var en ok glykolblandning.
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Jag körde bara bilen lite halv varm, så fick väl inget bra mät resultat, de var antingen 12 minus eller 32 minus, såg inte riktigt vart den låg, men får göra testet igen när motorn är helt varm körd.
Varför ska du varmköra motorn?
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
För det står på beskrivningen till mätar röret att det blir mer exakt visning då
Aha... :-) Har bara använt refraktometer när jag kollat fryspunkten på kylarvätskan, aldrig nåt sånt rör.
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Nä, det är ju något billigare enklare, men man får väl något hum om det iallfall =)
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Nu har jag varit ute och varm kört motorn ordentligt, mätt några ggr och fått fram att det är upp till 23 minus i min kylarvätska, såg vätskan idag i dagljus ordentligt, den har verkiigen ingen färg alls!

Googlade lite på transparent glykol och det verkar som det finns lite grann iallfall, tydligen kanske någon longlife glykol?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...personligen så har jag svårt att begripa vitsen med transparent glykol.

Är väl bättre att ha en färg på glykolen så att man iaf kan se någotsånär huruvida kylarvätskan innehåller glykol och även ha lite lättare att pytsa i "rätt glykol"..
Men ok, det är ju igen garanti att få rätt ändå, finns ju både propylen glykoler och etylenglykoler med eller utan fosfater och nitriter etc friskt blandat på marknaden.
Att bara gå efter färg kan bli fel iom att det blandas ganska friskt bland färger och typer :/

Audi bl.a. har mig veterligt en röd longlifeglykol som man inte ska blanda med andra har jag förstått..t.ex.

Ähh...lättast är att åka förbi BMW(om det nu pratas om BMW's nu) och handla "rätt sort" direkt utan att passera gå ;)
Har du transparent glykol i nu så spolar du ur systemet och byter alltihop till "BMW's glykol".
Mitt enkla tips.

Mvh Janne.
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Har väl egentligen varken lust eller tid att byta ut glykolen, har sett att det är ett skydd åtminstone, och det va de jag va ute efter så. Spelar ingen roll vilken färg det är på den för mig iallfall, bara den fungerar bra och inte skadar nåt =)
Ska tillägga att denna glykolen redan va i bilen när jag köpte den =)
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Audi har röd glykol ja, de stämmer bra de..
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Vinterbilen jag köpte en peugot 405 har helt färglös glykol.

Blev lite orolig men mätte och den ligger ok/så varför bytta till färgad glykol
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Blev några fel i inlägget/dags att byta tangentbord.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

"Varför byta" var frågan från "flash gordon",,,

Nja, tänkte mest på att det kanske kan vara svårt att få tag på rätt transparent glykol vid något senare "fyll tillfälle", men om det nu finns i vissa av Peugeots modeller t.ex. så lär det kanske vara lätt att få tag på rätt sort trots allt..
För någon gång lär någon av er behöva fylla på av olika anledningar och då vore det väl bra om ni får tag på rätt sort hyfsat direkt s.a.s.?

Men visst, det går säkert att blanda utan att skada lättmetalldelar osv ty de flesta av glykolerna på marknaden torde väl vara blandbara och "alla" motorer idag har i princip lättmetalldelar så....men det finns säkert någon % av glykolerna som inte bör blandas...typ Audis röda t.ex(vad jag har hört iaf).

Jaja...mina tankar bara :)

Mvh Janne.

Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Nu ska man ju inte blanda ihop Bmw med Franska bilar hehe "skämt åtsido"
Bara det inte är skadligt för min bil så gör det mig inget, men det går säkert att få tag på sådan glykol då, vet inte varför dom har slängt i sådan glykol i bilen men men.

Ska sälja bilen så, det är inget jag grejar med om det nu verkligen inte behövs.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.