AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.219

Koppling fått bromsvätska på sig.

se
123
selaja
325IM e36 1993 Individual
325 e91 2006
Tjena

har byt motor och när jag skulle testa slavcylindern så gick den sönder så det kom bromsvätska på kopplingen (visste inte om det från början) byte slav och luftade.

körde runt på kvarteret och allt var bra så när jag skulle parkera började det låta från kopplingen och den tog dåligt. den tar när den är helt utsläppt men kan slira vid gaspådrag.

Har någon någon ide hur jag får bort vätskan från kopplingen utan att demontera allt förmycket, har låssat på bultarna från sprängkåpan så det har runnit ut en del. Eller kan man köra tills det försvinner av sig själv med slitage och centrufugkraften som blir?
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Du får väl ut å "tjejköra", dvs slira på kopplingen, så kanske det försvinner.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
en koppling med olja på blir aldrig helt bra igen. man kan torka av den med en trasa och thinner eller nått så blir den duglig. men köra som den är nu är nog inte så bra.

BMW ownz
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Bromsvätska är inte olja. Är det ändå lika illa?
Hydraulvätska brukar vara olje-baserad har jag för mig...Iaf så brukar kopplings-skivans slityta "suga" åt sig dessa föroreningar varvid man kan säga att den är mer eller mindre förstörd. En liten "dusch" klarar den dock, men ett oljebad brukar göra att den aldrig kommer funka som den gjorde innan...
Antar att det är vanlig dot4 bromsvätska. Den är väl glykolbaserad isåfall har jag för mig. Borde nästan gå att skölja bort med vatten.
Köp 2-3 burkar brake clean, starkt rengörings spray. Spruta på ordentligt och sen tryckluft! Det lär funka...

/ Alex
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.