|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har en 530d -04 med standard fälgar. Nu ska jag skaffa mig vinterdäck och tänkte jag kanske skulle köpa något lite roligare till sommaren och sätta vinterdäck på mina fälgar. Jag kan köpa ett par M5 fälgar med dimensionerna: 225-40-18 275-35-18 Jag kan ärligt säg att jag inte riktigt vet så mycket mer än att detta är större hjul än de jag har. Vad händer med bilen? Blir det sämre komfort? Mer vägljud? Är det en dålig ide rent allmänt? Något annat jag bör tänka på? Vad bör dessa fälgar kosta? De är de där vanliga e60 orginal m5 fälgarna jag pratar om, de som är lite mörkgråa. | |
|
Det är några repllica fälgar då? För original M5 fälgar finns enbart i 19". Är det rätt ET på fälgarna ska det inte vara några problem. Är det verkligen 225/40-18 och inte 245/40-18 fram? |
|
|
Nackdelar med större fälgar och bredare däck: Dyrare däck, stötigare färd, mera spårkänsligt, högre förbrukning, oftast sämre livslängd på däck, ställer högre krav på att bussningar mm är bra skick. Fördelar: Bättre grepp, mera känsla i styrningen, snyggt! Kort sagt så gör det buskörning roligare och vardagskörning jobbigare. Kul när man pressar på småvägar men samtidigt kan en spårkänslig bil vara en plåga när man ska köra 50 mil för att bara transportera sig. //Magnus |
|
|
18" på en E60 är väl inte speciellt stort, och man behåller fortfarande en jäkla massa profilhöjd. Stötighet, spårkänslighet osv kommer inte märkas öht med 18". Dimensionerna som nämns låter rimliga för din bil, möjligen är framdäcken för låga eller för smala. 225/45-18 vore mer rimligt, men det känns lite smalt. 245/40-18 vore perfekt och följa rekommendationstabellen. |
|
|
Btw: har inte 530d 17" original? 18-tummarna du hittat är kanske Style 135? |
|
|
På minussidan hör ju också högre ljudnivå. Om pluskontot väger upp minuskontot för dig vet ju bara du. Vi kan dock hjälpa dig med att rada upp för- och nackdelarna. |
|
| Tack för era svar, mycket tacksamt. Jag tror nog att jag letar upp ett par orginal 17" istället. | |
|
Äh, kom igen nu. Jag kör 245/40-18 nu på vintern, kan inte säga att det är varken högljutt, okomfortabelt eller att det drar nån speciellt mängd soppa. Klart du ska ha 18-tummare, eller ännu hellre större. |
|
|
Hej skulle behöve lite hjälp gällande däck. undrar om man skulle kunna sätta på 255/45-17 vinterdäck på en 525i -07 med M-packet?? tacksam för svar. // TONY |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.