AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.464

Punktering eller tryckutjämning?

El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Tja!

Jag hade ett konstigt problem för en vecka sedan. Jag var på en bensinmack och köpte en lampa till bilen. Sedan åkte jag iväg och stannade på parkeringen vid en matbutik alldeles i närheten. När jag kom tillbaka till bilen så såg jag att det högra främre däcket var nästan tomt på luft. Det var väl typ till hälften fullt eller till hälften tomt. Beroende på om man är optimist eller pessimist! ;) Så om det var 2,0 Bar normal tryck så var den väl på 1,0 eller lägre.

Jag greps lite av panik av rädsla för att jag skulle få lägga ner mycket tid, arbete och pengar på det. Jag höll ju just på att byta en trasig lampa, och nu det här. Jag vände om till macken direkt som var bara några meter bort och pumpade upp alla fyra däcken till rätt tryck. Det ska vara 1,8 Bar max på de främre och 2,0 Bar max på de bakre. Alla var lite under 1,8 men det var främst det högra fram som hade ovanligt lågt tryck varför jag trodde att det var punkterat.

När jag åkte hemifrån så hörde jag faktiskt som om det small något när jag svängde vänster in på huvudleden (notera då att trycket ligger på det högre däcket). Det lät som att det kom från däcken, men jag trodde ju då att det var någon sten jag kört på eller liknande.

Det var asfalterad väg men på ett stället pågår det vägarbeten där de har lyft asfalten och ska lägga en ny. Eller rättare sagt det pågår inget arbete alls just nu, de har bara lyft asfalten och åkt, det har stått så nu i flera månader. Det är i en ny rondell, men asfalten var helt okej när de var färdiga med rondellen, så jag fattar inte varför de kände sig tvungna att riva upp även asfalten där.

Nej jag fattar inte riktigt vad de här gubbarna håller på med. Det finns faktiskt många ställen i stan nu där det har pågått vägarbeten nu i flera månader. Jag vet att det har varit på nyheterna till och med och folk är missnöjda för att framkomligheten är begränsad, och eftersom det pågår flera arbeten på flera vägar samtidigt så är det så man knappt kommer fram alls.

Sådant försöker jag i varje fall undvika, och om de har lyft asfalten så kör jag sakta där, just för att skydda däcken. Det samlar sig allt möjligt skit och skräp där. Jag fattar inte varför de inte har lagt ny asfalt ännu på flera ställen, bl.a. i den här rondellen på huvudleden som går från mitt hem och en påfartssträcka till E4. Väntar de kanske på att vintern ska komma så att det blir lättare att genomföra? Idioti! Det är vad det är.

Så om det hade varit punktering så skulle jag i första hand misstänka att det har inträffat vid något av de här oasfalterade ställen. Men däcket håller trycket bra nu.

Kan det ha varit så att det atmosfäriska trycket ligger bakom det här fenomenet? Men varför blev det så mycket lägre tryck i det högra framdäcket än i övriga?

Det är sommardäcken jag har på bilen. Och nu börjar det gå mot nollgrader. Kan det vara en sån sak också? Blandning av kallt och varmt? Då bildas väl kondens i däcken? Kan det hända att däcket "vobblar" eller vad man ska säga, att det så att säga halkar på fälgen? Det skulle kunna förklara ljudet jag hörde när jag svängde vänster in på huvudleden.

I vilket fall som helst så håller däcken trycket bra nu. Men visst är det dags att ta på vinterdäcken. Senast jag var på en bensinmack så kollade jag trycket i däcken igen och pumpade upp lite efter behov. Pumpen på macken visade allt mellan 0,04 till 0,12 Bar fel tryck. Det vet jag för att jag även kollade trycket med min digitala tryckmätare.

Så jag utgick ifrån vad min digitala tryckmätare visade och pumpade upp till 1,8 Bar på de främre och 2,0 Bar på de bakre. Nästa dag jag gick ut till bilen så efterkontrollerade jag trycket med min tryckmätare och den visade på att högra fram och vänstra bakdäcket hade gått ned 0,02 Bar och det vänstra bak hade gått ner lite mer, den var gick ner med 0,04 Bar tror jag. Vänstra framdäcket hade 1,8 Bar prick.

Så vad kan man dra för slutsats av det här? Är det punktering eller tryckutjämning?

Kanske beror tryckfallet på att däcken exponerats för varmt och kallt? Jag har bilen i uppvärmd flerbilsgarage om det säger något.

Kan det vara så enkelt som att någon har saboterat genom att öppna ventilhatten och låta luft pysa ut?

Hur ofta brukar ni kontrollera trycket i däcken? Handen på hjärtat, när kontrollerade ni trycket senast?

Någon här som pumpar in kvävgas (nitrogen) i däcken? Hur funkar det? Är det överskattat eller är det verkligen bättre än vanlig luft?

Däcken är bland det viktigaste man har på bilen. Man bör ta väl hand om dem. De är inte speciellt billiga heller om man ska ha nya.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Om luften pyser ut så har du ett hål, en dålig ventil eller skit mellan fälgen och däcket. Åk till en däckverkstad och kolla. Där kan du även få svar på alla dina frågor om nitrogen.

För att det ska vara ett atmosfäriskt fenomen så känns det som det borde vara betydligt större skillnad än från värmen i ett flerbils garage till runt nollan. Det lilla som saknades när du kontrollmätte är säkert det lilla trycket som försvinner när du sätter dit mätinstrumentet och eventuell felvisning.

Förövrigt... skriv gärna lite kortare och med mindre svammel om allt annat, så får du nog fler svar i framtiden ;)

// Erik
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Tack för svaret! Ja, det ska jag tänka på till nästa gång.

Jag förstår vad du menar. Jag försöker ju naturligtvis undvika att det pyser ut luft när jag sätter tryckmätaren på ventilen. Det lilla som släpps ut gör så under en bråkdel av en sekund. Jag vinklar ju ventilen lite och vänder på mätaren så att den inte tar emot vid fälgekrarna innan jag sätter på det och börjar mäta.

Min bedömning är att det inte påverkar mätresultatet avsevärt. Om det påverkar något alls så pratar vi i så fall om att några enstaka hektogram luft pyser ut. Det krävs nog att man mäter på det här sättet, dvs. sätter på och tar av tryckmätaren minst tjugo eller flera gånger för att det ska komma ut 0,1 Bar ur däcken.

Det är sånt som märks när man vill tappa ur lite luft ur däcken, t.ex. om man har pumpat in 1,9 Bar när det ska vara 1,8 Bar som mest. Jag fick då trycka på ventilen upprepade gånger för att komma ner till 1,8 Bar. Och mellan varje gång jag släppte ur luft så mätte jag dessutom vilket också gör att däcket tappar lite luft, men inte tillräckligt för att komma ner till den nivån jag ville ha.

Så jag menar det krävs att man håller ventilen intryckt i minst 8 sekunder för att det ska komma ut så lite som 0,1 Bar. Ta inte mitt ord för det, gå gärna själv och kontrollera. Men i varje fall, jag klarar av att sätta på och ta av tryckmätaren på och från ventilen på mindre än 8 sekunder.

Hela mätningen av ett däck tar faktiskt inte mer än 4 sekunder med en digital tryckmätare. Så säg att det tar 16 sekunder att mäta alla fyra däck och lägg där till tiden det tar att ta av och sätta på ventilhattarna och gå runt bilen så är man uppe i kanske 2 minuter om man är snabb. Det kan vara värt den tiden. Det är viktigt att ha rätt lufttryck i däcken och man bör kontrollera trycket minst en gång i månaden och alltid innan en längre resa som en del av den vanliga bilkontrollen.

Jag kollade trycket ikväll när jag kom hem och fick fram följande värden.

Vänster fram: 1,82 Bar
Höger fram: 1,84 Bar
Vänster bak: 2,04 Bar
Höger bak: 2,03

Så de har tydligen pumpat upp sig själva nu. :p Det känns tryggt nog för att kunna konstatera att det inte är fråga om en krypande punktering. Men jag ska nog åka med däcken till Euromaster nästa vecka och låta dem kolla på det så fort jag bytt till vinterdäck, vilket jag bör göra ganska snart. Man vill ju inte bli överraskad av ett snötäcke på morgonen.
Vanlig luft består till ca 78% av kvävgas så att betala en massa hundra kronor för att få några extra procent kvävgas i däcken är bara bortkastade pengar.
ma
7.451
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
BMW själva ser heller ingen anledning att fylla med kväve då fysikens lagar gäller även för 95-99% kväve.
Sc
35
Schnellfahrer
M5 E34 3,8-92
Helt underbar tråd,så mycket iaktagelser och information samlat på en och samma plats.
Mycket spännande teorier om atmosfärstryck och tryckutjämning.
Nogrannheten är imponerande med 0,02 och 0,04 bar:s angivelser.
Synnerligen intressant iaktagelse om den "lyfta"asfalten,hur bär de sig åt?
Det ska bli spännande och höra vad de säger på Euromaster om dessa spörsmål.
Ställ de svåra frågorna och kräv raka ärliga svar av dem,vi på forumet litar på att du inte låter dem slingra sig undan.
Du bör även följa upp din teori om sabotage. Finns det en hotbild? Har någon haft möjlighet att utföra en dylik handling? Någon misstänkt?
Även mackens felvisande tryckmätare bör nagelfaras av en rättskaffens kontrollant.
Håll oss uppdaterade om dina framsteg.

ma
7.451
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
lol :)
För övrigt kan jag rekommendera Clas Ohlsons tryckmätare, den ligger inom +-0,03 bar över hela intervallet (har kollat mot spårbar referens vid 20C).
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Ren kväve i däcken.
Det skulle vara intressant att veta hur man först får ur den gamla luften ur däcken innan man fyller på med ren kvävgas. Annars blir det ju inte bara kväve.
Min uppfattning är att kväve i däcken är rent geschäft. Trycket i däcken varierar lika mycket med temperaturen som om man använder vanlig luft, så man får se till att medföra eget tryckkärl med kväve eftersom detta ej finns på mackarna.
Jag håller med om att man bör medföra egen manometer att kolla däcktrycken med och inte låta någon annan utföra kontrollen. Mackarnas manometrar stämmer kanske men de är oftast obrukbara, dessutom är däcken då oftast varma så trycket blir inte rätt mätt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.