|
|
|
|---|---|
|
Vill bara höra folks åsikt om min plötsliga tanke på byta bil. Jag har en BMW 320d Touring -09 som har knappt 2800 mil på mätaren med god utrustning så som Comfort paket, Dynamic paket och inredning som M-paket men inte exteriört. Jag har ett barn på knappt 1,5 år och väntas bli pappa igen i slutet av April. Det slog mig plötsligt att jag kommer behöva större bil. Lurar jag mig själv? Är det ett nerbyte om jag säljer min 320d E91 för en BMW 535d Touring -08 med ca 8000-10000 mil på mätaren? Givetvis är dem fullutrustade med tanke på motorstorleken. Vad säger ni som är i samma sits som mig med 1-2 barn? Behålla E91 eller byta till E61? "Riktiga män kör diesel" | |
Villurski |
Jag har haft E91:an tidigare (i och för sig med M-sport) och komforten och utrymmet i dessa går inte att jämföra. Har även kört faceliften som du har och även där är skillnaden enorm i både upplevd ljudnivå och fjädringskomfort. Storleken gör sitt i båda fallen. Som förare gör det ju mindre skillnad, dessutom är det ju roligare att ratta en E91:a, men min fru uppskattar verkligen E61:an. Nu fick vi tvillingar sist, så i vårt fall så var ju även E61:an en egoistisk kompromiss från min sida. Men två babyskydd, en bakåtvänd stol (endast Britax Hi-Way av de vi provat) samt en ny-smal fru får plats som passagerare. Du kan ju alltid försöka få in en dubbelvagn i E91:an, men vår Teutonia dubbelvagn går precis in i E61:an utan att ta av hjulen. Vid mer packning än ett par ryggsäckar så är det takbox som gäller även i E61:an (även om man är fyra och inte vill ha saker löst i kupén). |
|
Du tycker alltså inte att det är någon större skillnad på en E91 och en E61? Själv tyckte jag det va en enorm skillnad på bagageutrymmet. I min E91 får jag precis plats med en babyvagn som dessutom är ihopfällbar så den blir kompakt och liknar en kvadrat...hjulen går ihop osv...om du kan föreställa dig. Jag kommer behöva både en stor vagn och en sulky i bilen...ska man då handla så e det kört. Det är det redan nu när sulkyn är inne för den tar upp plats och går inte att utnyttja hela ytan på bagaget eftersom det smalnar av längre in. Jag har också Brittax Hi-way till pojken och tycker den står ivägen för sidospegeln vilket retar mig enormt. HAde han där bak men det var alltid ett jävla hallå med honom så därför flyttades han fram. Men är det ett nerköp att gå från E91 -09 till E61-08 ....en 320d med 3000 mil till en 535d med 10.000 mil "Riktiga män kör diesel" |
|
Villurski |
Jag kanske uttryckte mig morgonluddigt :) Det är enorm skillnad, och fysiskt omöjligt med en körbar dubbelvagn i en E91:a. När du sedan ska ha babyskydd och barnstol så kommer framstolarnas position begränsas i längdled (de begränsas även i E61:an men det finns mer plats). Åk och pröva på Babyproffsen eller annan kedja med större utbud av vagnar och babyskydd. Detta är mina reflektioner. Angående milen så är ju det individuellt. Jag köpte en E61:a som gått 5' mil eftersom jag inte tänker behålla den efter 10' mil. Min hade utrustats för 340' och när försäkringen inte längre täcker elfel (efter 10' mil) så står inte jag som ägare. Men det är bara min synvinkel. Det finns ju mindre motorer (eller samma med enkelturbo) :) Du har ju redan testat Vtech, varför inte ta ut 290hk från en 525 eller 530? PS, värdefallet på min bil var 424' på 33 månader och 5' mil när jag köpte den (listpris, vet inte vad det rabatterade priset var). Det är dyrt att detaljbestämma sin bil! |
|
Jag tycker inte du gör ett nedbyte - med tanke på varför du vill byta bil. Jag har haft både E91 och E60 innan min E61, och jag måste att säga mellan E91 och min nuvarande så skiljer det massor till fördelen för E61an. Och detta gäller i synnerhet om man ska ha fler än 1 barn. Det är skönt att kunna lägga in vagnen utan att trixa när man skall åka iväg - det är skönt att kunna packa ordentligt när man åker iväg - det är skönt att ha utrymmet i kupén - det är skönt att ha en bil som känns stor och trygg - det är skönt att alla platser är användbara även fast man har Besafe stolar som jag har - det är skönt att åka en tystare och mer komfortabel bil när man är själv. Och i ditt fall - du köper dig ett riktigt monster - men ändå en familjebil. Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
Låter väldigt övertygande med era inlägg får jag säga och så har jag själv resonerat i mina tankar. Det jag tänker på är om miltalen är höga på dem jag tittar på i jämförelse. Jag vet att dem milen är inkörningsmil för en diesel och normala. Jag väntar på ditt svar Andreas med spänning :) |
|
|
villurski: Jag har kollat på på allt från 525d-535d och prismässigt ligger 525d och 530d på prislapp över 350'+ för en -08. Det är för mycket tycker jag. Visst dem har gått 2000-3000 mil mindre än 535d men prislappen är hög på 525d och 530d. Så hellre ett monster som 535d som mer eller mindre är fullutrustade för mindre pengar men 2000-3000 mil mer på mätaren. Mitt resonemang :)) Men en fråga ang det du sa om att försäkringarna inte täcker elfel på bilar med över 10.000 mil? Gäller det alla försäkringsbolag? Låter lite konstigt tycker jag. Vilka försäkringsbolag har ni på era bilar? Jag har kört av trygghetsskäl på BMW Originalförsäkringar men dessa "erbjöd" en premie som skiljer 7600 kr mer mot vad ex Länsförsäkringar eller Trygg Hansa gör. |
|
Villurski |
Jag tror att elfel generellt faller bort efter 8år eller 10' mil hos de flesta försäkringsbolag. Gäller också BMW Originalförs (som jag har, har dock inte full koll på alla andra bolag). Vad gäller priset så kommer det ju bilar som är "rätt" prissatta då och då, men de försvinner därför med tiden. En 525 ska ju vara billigare än en 530 som ska vara billigare än en 535. Om inte säljarna köper det argumentet får de väl ha bilen ett halvår istället, vilket verkar vara fallet med många objekt. Som sagt så köpte jag min E61 för 300' med 5' mil och bra utrustning. Den är två månader äldre än den 535 du tittade på så visst skiljer priserna. Dock förstår jag att du vill ha en 535, det skulle jag också vilja ha! Tror att du kommer trivas med vad du än väljer. Bilen du tittar på verkar ju mycket fin och med den utrustning som jag tycker gör en BMW till en BMW. |
|
Det Villurski syftar på är maskinskadedelen på din helförsäkring och den räcker i de flesta fall upp tills bilen har rullat 10' mil. Möjligt att något bolag har högre mil men 10' är nog det vanliga. Den täcker ju inte heller allt och det är också en självrisk som är ganska hög. Utnyttjade den själv i somras då kompressorn till klimatanläggningen i min 4 år gamla Golf gått sönder. Vet inte exakt vad reperationen skulle ha kostat men verkstaden pratade om 12-15' och för min del så blev det 3'. ___ //Ulf |
|
|
.., försäkringar, elfel, utrustning, värdeminskning, ditten och datten - hur man än vrider och vänder på det så är bilägandet en kapitalförstöring utan dess like - hjärtat och känslan blir ofta den avgörande faktorn.. :-) Visst - man har gjort många bilaffärer där ångesten tagit strupgrepp på en om natten - så länge ekonomin inte sätter definitiv punkt för en affär tycker jag att... "man lever bara en gång" Följ hjärtats impulser - hur man sedan förklarar för frun är en annan femma.. :-))) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.