|
|
|
|---|---|
|
Ja, den frågan har ställts ett par gånger. Jag har hittat en olja på MECA som heter MOBIL ATF LT 711411. Eftersom den har en "etta" mer på slutet an den ESSO LT 711 41 undrar jag om nångon kan bekräfta att det är samma olja. På bilen enligt länk: Länk står det ESSO på flaskan så det är säkert rätt, men jag vill inte riskera att slå fel olja i lådan... Tack för hjälpen på förhand! Olle D | |
|
Jag tror det är ett skrivfel bara, antagligen ska det egentligen stå 71141. Men det är väl bara att be om att få se på flaskan om de har den hemma, specifikationen LT 71141 ska stå på flaskan. Mobil äger väl Esso? Mvh |
|
|
När jag väl kom till MECA ( i Uppsala) så visade det sig att det var den "vanliga" röda ESSO flaskan, så det var inga problem. Den kostar 190 kr/L, men jag fick drygt 20 % spontan rabatt, heja - det är så man behåller sina kunder. Nu skall jag ut i garaget och byta - spännande...! Olle D |
|
|
Berätta hur det gick. Kör du temperatursen när du stänger ? Länk I denna blogg byts det olja i automaten, ganska bra med bilder osv |
|
|
Nu är oljan bytt och allt gick bra. Jag har dock inte provkört ännu, men jag följde mektipset här på "Gör det själv" sektionen. Det gamla oljefiltret var från 2001, så jag antar att det var dags att byta. Jag använde en termometer och i andra fyllningen, med motorn på tomgång, så stängde jag påfyllningspluggen vid 40 grader och då rann det ut endast lite olja - precis som det står i mektipset. Jag återkommer när jag provkört så får vi se om det blev nångon skillnad..... Olle D |
|
|
Roligt att det gick bra!. Hur mycket fick du betala för materialet som behövdes? Funderar på att byta på min med då den gått 18k mil nu.. |
|
|
Nu är provkörningen klar och allt funkar perfekt. Jag vet inte om det blev någon kännbar jätteskillnad men med tanke på hur den gamla oljan såg ut så känns det skönt med ny i både diffen och växellådan. Hur som helst så växlar lådan mjukt och fint. Det var i inte så mycket metallflis i magneterna i tråget så kanske har lådan levt ett ganska lugnt liv de första 19500 milen... Nu får man väl köra några mil innan andra bytet - sedan får det nog vara bra. När jag ändå höll på så satte jag dit en motorvärmare med grenuttag, och ja visst ja, rengjorde och förseglade lacken också. Tänk vad man hinner mycket när familjen är borta :-). Oljebytet kostade med 8 l olja (fick dock i endast 6,5 l), filter och trågpackning drygt 1500 kr. Det var inte speciellt svårt, dock tar allt lite längre tid när man gör något för första gången. Nästa byte kommer nog att gå snabbare. Olle D |
|
|
Ja, nu är det andra bytet gjort, och det gick mycket lättare, snabbare och mindre söligt än det första. Jag passade även på att "nolla" elektroniken så att den adaptiva lådan får börja om från noll igen. Jag har sett att det varit lite diskussion kring detta huruvida man skall göra det, om det hjälper osv., men det är ju så lätt gjort och om bilen får anpassa sig efter mitt körsätt så är väl det bra (jag har inte haft bilen så länge).... Ett lite fånigt mektips som i alla fall gjorde mitt byte lite enklare - trågpackningen upplevde jag som lite besvärlig att få på plats när man skulle skruva tillbaka tråget efter rengöring och filterbyte. Om man najar fast packningen vid några bulthål på tråget så går det mycket lättare. När man väl skruvat fast tråget lite löst på några fästpunkter så kan man bara dra ut najtråden igen och då är packningen på plats så att säga. Olle D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.