AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
950

Sämre säljare idag än förr?

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Angående säljares beteenden så har det framgått här på BMWPower att vissa bmw handlare behandlar sina kunder mycket illa. Allt ifrån att kalla delar till bmw modeller äldre än detta millenium för skrot till arrogans ute i "hallarna".

Har nu själv fått 2 klagomål helt oberoende av varandra som verkar vara säljarnas nya sätt att förolämpa sina kunder med. Två vänner som liksom de flesta av oss är väldigt insnöade på bilar och vårdar dom extremt väl. Men när dom har två personerna (på två helt olika firmor i olika delar av landet) skulle titta på att byta upp sig till bilar i 250 respektive 350 tusen klassen så blev dom minst sagt märkligt bemötta. Efter ha pratat med säljaren angående objekten dom var intresserade av var det dags att prata affärer och siffror. Säljaren frågar om bilen som ska bytas in, slår upp sin gröna bok med list priser och säger då priset som står i boken till kompisen. Kompisen skruvar lite på sig och frågar vad man kan tänkas hamna på imellan på de bägge bilarna. Ja det är väldigt enkel matte säger säljaren. 250,000 - listpriset. Jaha men du har inte tittat på min bil. Nej det behövs inte säger säljaren och verkar bli av med killen.

Exakt samma öde gick person 2 till möte. Dvs listpris - priset på bilen i hallen och där har du ditt mellanpris. Person 2 fick även en reservation "om något är fel på din bil så drar jag av kostnaden för det också".

Personligen skulle ja (precis som dessa två personer) bli grovt förolämpad. Att en bil som vanskötts men ändå "funkar" ska ha samma värde som en pedant skött bil. Det rör sig inte om några skrothögar utan bilar som är 4 respektive 3 år gamla och landade någonstans runt 400.000 i nypris då. Har någon mer varit med om detta? Det verkar som man skulle kunna tjäna stora pengar som bilförsäljare genom lite enkelt vett och bara vara trevlig med tanke på vilka försäljare det finns där ute!

Ursäkta eventuella stavfel kl är trots allt 01.45 :)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
acey: har du inte kontroll på staven?:) Skämt åsido... Jag tror inte att det beror på att de vill förolämpa.
det finns väl 2 sidor av detta som av allt annat här i världen. Som den entusiast man är vårdar man sin bil väl och det har dina kontakter med all säkerhet också gjort. Då är den lite speciell i deras ögon. För en bilhandlare är en bil bara en bil i mängden. Det enda som avgör ett inbytespris är eventuella skador på inbytesfordonet i fråga. Den som närmast bryr sig om en fin bil är nästa tilltänka köpare som kommer till hallen. In, genomgång, recond och ut i hallen och försöka sälja så snart som möjligt är vardagen för en biilhandlare. Med dagens bilbransch så kanske inte den äldre handlarmetaliteten med säljaren som kände alla sina kunder och generationer köpte samma märke pga säljaren finns nog inte. www.autoo.se och danmark och annat luckrar helt klart upp sånt. Världen förändras.
Faktum är att en 3 resp 4 årsbil kanske är värd 100tkr idag, svårt att ta men handlaren måste ju göra ett leverne på den bilen med. Jag har varit med om att handlaren säger att han inte kan byta in för att han har fullt i lagren, blev dock vänligt hänsvisad till en firma dom samarbetar med.
Lite ostrukturerat kanske men för de flesta är bilen ett fordon man fraktar sin och närståendes (_!_) från punkt a till b. En handelsvara i bilhandlarnas fall.
Inget försvarar ett dåligt bemötande av en säljare men det är psykologi, från två håll som sagt.
Mvh
Asken
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Asken: Håller med dig på sätt och vis. Men grejen är så här att samma bil som han kan ta in för listpris (låt oss säga 100tkr för) kan sedan variera fråhandlare till handlare med skillnader upp emot 70-80 tusen.

Detta märkte jag när jag var med och handlare s80 för inte så längesedan. Bil A hos handlare A hade gått 3500 mil och samma utrsutning som Bil B hos handlare B som hade gått 12600 mil men var ändå 20.000 dyrare. Självklart kan det mycket väl varit så att när man bytte in bil B värderade man det högt och har den fått stå i 7 månader så har den fel pris men man vill inte göra förlust på den. Men det var för många sådana skillnader för att enebart ska bero på detta.

Om jag vore en bilhandlare och en person kom in till mg med en pedant skött bil så kan jag åtminstånde erbjuda honom 110 istället för 100. Troligtvis kan jag få sålt den bilen lite enklare och eventuellt till högre pris. En bil som känns almänt sliten och ner gången ut (även efter rekond) måste rimligtvis vara mer svårsåld än en finare dito? Men när man som bilhandlare säger priset på skylten plus listpriset så känns det mycket konstigt. Dom borde väl ha lärt sig att det finns en psykologisk effekt i att få pruta som köpare även om det bara är 2500kr.

Det enda positiva är väl att priset på begagnat rasat under tysklands priserna på många bilar. Det förvånar mig inte heller att folk mer och mer säljer och köper privat. Med skambud från säljaren så behöver man egentligen inte handlaren. 3 månaders trafikgaranti är väl den ända säkerheten man får och den värderar jag inte så högt :)
Ibland ställer man sig frågan om ordet kundvård
överhuvudtaget finns hos begrepp hos vissa firmor.

1.
Den stora firman bjöd 25% av marknadspriset
på min bil ! Istället för att tack nej på ett vänligt sätt. Som social person med stor bekantsskapskrets
är nu denna firma nämd för några vänner.
Summa summarum, ca 10 personer kommer inte att handla där. Hur många vänner har mina vänner......???

Visst branschen är tuff men om inte handlarna
börjar uppfatta oss som intelligentare än så
kommer krisen ganska snart vara ett faktum.

ak
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Båda: Det här kan man ju diskutera hur länge som helst eller hur:) Det finns alltid exempel på egna icke alltför positiva erfarenheter och missnöjd som man blir så vill man gärna ventilera sådant. acey: Du skriver ju själv anledningen bakom fallen med t6:an.
Faktum är ju att bilhandlare lever av att sälja bilar. Inbyten är något de måste hantera då bilbyte är en stor kapitalkostnad för den enskilde. Trots alla dåliga säljare och värdelösa inbytespriser så tjänar de flesta bilftg pengar, konstigt:)
Psykologin är, ju mer man kostar på och håller sin bil fin i tron om att nästa ägare skall uppskatta det desto mindre betyder det när gröna listan kommer fram.
En pedantskött bil är ALDRIG svår att sälja privat så
vad man gör psykologiskt enklast är att sälja privat, med allt vad det innebär av ringande mailande och en massa räkhuvven som skall fråga i 180 samt byta mot frugans guld....
ak: Antagligen ville dom inte ha bilen, marknaden tyvärr..
Bilhandlare är männsikor som oss alla andra. De allra flesta ör trevlig intelligent människor, proffs. Ett FÅTAL är lurendrejare med skatteskulder och mätarfusk på dagordningen. Har under alla år jag köpt bilar bara stött på en otrevlig bilsäljare, det fick han också veta samt dåvarande försäljnignschefen.
Har Ni läst förförra bilsport med deras reportage om bilhandlare så förstår ni också vad det handlar om.
Själv är min bil redan såld, med 2½ års levtid eller hur Janne:)
Li
48
Linkztream
540iAT -98
Själv blev jag uppringd och utskälld av en säljare...

För att göra en lång historia kort så var jag väldigt tydlig mot säljaren ifråga om att bilen jag letade efter INTE fick vara momssmittad eftersom jag skulle ha den i jobbet. Vi hittade en bil och säljaren lovade dyrt och heligt att den inte skulle vara momssmittad och vi kommer överens om att jag ska köpa bilen.

Offert på bilen skickas till GE-capital (det är dom som sköter våra leasingbilar) som ringer tillbaks i princip omedelbart och säger att dom inte vill ta i bilen med tång pga att den är momssmittad.

Jag ringer upp säljaren med den nya informationen och han ber att få kolla upp det och ringa tillbaks sen. Han ringer tillbaks senare och säger "Även om den nu är momssmittad så går det att lösa på andra sätt, genom att firman köper in bilen och du tar ett lån via dom på den..." varpå jag svarar att det inte är ett alternativ, precis som jag hade sagt när jag tittade på bilen första gången. Då blir gubben skitförbannad och skäller ut mig efter noter med bla: "Brukar du alltid göra bilaffärer såhär, att du gör klart allt och sedan ångrar dig" och "Hur ska jag göra med den här bilen nu då?" och "Min provision då? Vem ska betala den?" och "Om du visste att du var tvungen att ha en momsfri bil, varför sa du inte det från början?"

När samtalet var slut så var jag vid det laget så förbannad att jag bara stod och skakade, så jag ringde upp bilhandlaren i grannstaden (Salabil) och frågade vad han hade inne. Jag åkte dit, fick se vad som fanns och hade köpt en fräschare, mer välutrustad, nyare och dyrare bil än jag skulle köpt i Västerås innan dagen var slut.

Om den första säljaren bara hade varit lite trevlig och tillmötesgående så hade han fått sälja en annan bil istället och med stor chans en sprillans ny BMW om 3 år, samt att mina 3 kompisar som funderar på att köpa BMW hade gått dit. Nu kommer jag att köpa min nästa bil hos Salabil istället.

Det jag vill säga egentligen är att det är den handlaren vars säljare är odugliga som tappar kunder, och som får det svårt, inte jag som privatperson för jag har inga problem att åka några mil extra för att få tag i en handlare där jag blir bra bemött.

Trist bara för BMW att dom har återförsäljare som jobbar hårt på att sänka helhetsintrycket på märket.

Mvh,
Pär
Nu skall ni alla veta att på en otrevlig bilförsäljare så går det 10 otrevliga köpare som kommer in med fördomen att alla bilhandlare är ute efter att lura kalsongerna av dom + lite till och det är helt fel att tänka så, först när säljaren visar sig vara otrevlig kan man bita till.
Själv brukar jag säga att jag inte vill lägga ett skambud på bilen (om jag inte är intresserad av den) för att inte göra dom förbannade, men vissa trilskas ändå med att få ett pris på deras bil. Då får dom det och mycket riktigt så blir dom bara irriterade. Som vi är inriktade på en viss biltyp och vill då inte ha vissa märken och därför måste ta handlarbud på bilarna, och till 98% är det skambud och då tycker iaf jag att det är bättre att avböja inbytet. Men det är heller inte alltid populärt utan vissa blir även då förbannade för att min inte vill byta in deras bil, och ännu mer förbannade när man klämmer ur sig vad man kan ge för bilen. Inte lätt alla ggr.
Men som Asken sa läs repotaget i Bilsport för nåt nummer sen, bra tankeställare.

/Bimmerman

Länk

Sponsorer Phatmobil Projekt:
Jag själv :(( Därför ett långtidsprojekt
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Bimmerman: Skulle gärna köpa bil av dig och referera alla jag känner men du säljer ju fel bilar!! ;)

Självklart är det en fråga om otrelviga köpare likaväl som otrevliga säljare. Men som säljare har man ändå ett ansvar att vara trevlig mot nästa kund som kommer in genom dörren. Jag ska inte behöva ta skit för att någon annan var otrelig före mig.

Det verkar som att säljare som säljer kapital varor kan bete sig hur som helst. På tjänste sidan hade våra säljare fått sparken direkt om vi hört att dom beter sig på liknande sätt.

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Här pratas det om två olika saker. Det ena är inbytesbilar, och som Asken riktigt påpekar är det ingen lysande affär för säljaren. Mitt råd till alla som får förolämpande prisförlag från handlaren är att sälja privat trots det extra besvär som detta medför. Själv har jag goda erfarenheter av att köpa bil utanför Stockholm, där bemötande och inbytespriser är bättre än i huvudstaden.

Jag tror inte att det kommer att bi "bättre" på den punkten, snarare tvärtom dvs att skillanderna i pris mellan nya och använda bilar ökar i takt med att den svenska marknaden blir allt mer lik ffa. den tyska.

Det andra är bemötandet, och där finns det mycket att göra. Både i det personliga bemötandet i hallen (lite vanligt folkvett har aldrig skadat) som kan bli bättre på sina håll och framför allt hur man bygger och vårdar kundrelationen. För många säljare börjar en affär när kunden tar fram plånboken och slutar när han har skrivit på kontraktet. Jag tror att det drivs mycket av säljarnas belöningssystem som driver många avslut på kort tid (rätta mig om jag har fel, någon).

Framför allt BMW, som fortfarande har prägel av entusiastmärke, skulle tjäna på att bygga relationer, höra av sig med jämna mellanrum och t.ex. erbjuda presentation av den nya modellen när ens bil hunnit få ett par år på nacken och man börjar bli sugen på att byta. Om "min" handlare börjar locka mig med nya E60 när den kommer nästa höst är jag nästan garanterat en dödens lammunge...

Nåväl, förändring tar tid och det här kommer inte att gå fort. Men sömre konjunkturer och nya EU-bestämmelser om bilhandeln kan möjligen sätta fart på branschen. Som det är nu har de haft alldeles för lätt att sälja bilar, inte minst i Stockholm.

My Bimmer is my mistress
Soton
Av dom två försäljare jag anlitar i Västerås och Solna har jag bara gott att säga. Solna killen gör verkligen sitt yttersta för att göra ett kanonpris.
Det enda jag kan klaga på är att det skiljer så mycket på inbytespriset hos olika BMWhandlare. Även nettopriset skiljer sig grymt mycket åt mellan handlarna.

Linkztream:
Du hade alltså strul med en försäljare i Västerås, kan du inte hinta vilken det var?
acey
Inga probs, jag fixar fram en bil till dig. Säg bara vad du vill ha. Man känner ju till en del i branshen.

/Bimmerman

Länk

Li
48
Linkztream
540iAT -98
Soton: Jag vet inte hur mycket man vågar avslöja på ett publikt forum av det här slaget utan att gå över gränsen, men jag kan säga att jag aldrig kommer att sätta min fot hos BMW-handlaren i Västerås igen.
Soton
Linkztream:
Jag tror jag kan gissa mig till vem du pratade med. Kan bara vara han med tanke på ordväxlingen.
Li
48
Linkztream
540iAT -98
Det är fruktansvärt synd att man ska ha svårt att hitta en bilhandlare som man anser sig kunna lita på och handla av.

Jag kan dock förstå att det är så om man ser till hur privatpersonerna behandlar bilhandlarna och tvärtom. Som privatperson vill ju jag ha ett bra inbytespris för min bil, jag vill ha en bil som fungerar perfekt och garantier som gäller för alltid i kombination med en bilhandlare som gör vad som helst för att jag ska vara nöjd. Det är något som jag antagligen aldrig kommer att få uppleva pga att alltför många har "lurat" sin bilhandlare på olika sätt, vilket bilhandlaren måste lösa genom att vara hårdare mot sina andra kunder.

Jag har sett en del exempel där en person har varit och tittat på en begagnad bil hos en handlare, och när det väl har blivit dags för inbyte av nuvarande bilen så har det varit "Det är en pärla, inga fel alls på den"-stuket när det i själva verket funnits tonvis med dolda fel. Detta blir handlaren lidande av när han köper in bilen till ett pris som bilen inte är värd, och sedan får han reparera bilen för att kunna sälja den.

Bilen som privatpersonen köper visar sig dessutom ha ytterligare ett par fel som går på garantin, men som grädde på moset är den här personen inte av speciellt hög moralisk fiber, utan byter ett par väl fungerande delar på sin bil, mot ett par kassa delar på hans kompis bil som är av samma modell, sedan åker personen ifråga in till handlaren och säger "Fixa!" Mer pengar ur säljarens egen ficka går åt till att reparera en bil som han egentligen inte ens ville byta in...

Nej, privatpersonerna är inte dom enda som blir blåsta av bilhandlarna, utan det är också tvärtom vilket jag tror är den största orsaken till att det är som det är. M.a.o. så är det privatpersoner som ser till att andra privatpersoner blir blåsta.

Mvh,
Pär
Linkstream
Väldigt bra beskrivet, kunde inte sagt det bättre.

/Bimmerman

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.