AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.807

Skampris från BMW för en 320d -09

Sida 2 av 2
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Chrille vad hade din rullat när du köpte din 330xd??

"Riktiga män kör diesel"
Verdi
Bayer,
Jag tror han menar att du inte får så mycket för din eftersom man kan få en helt ny för 336'.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Om jag vr spekulant på en 320D som är 1 år gammal, måste det vara minst 20% prisskillnad mot nybil. Mao, runt 270' för din bil.
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Med rabatt på touringtillägget och bra pris på "advantage edition" kostar en 320dT snarare 310-315 med metalliclack. Säg 320 med halvskinn. Det är ju dessa priser handlarna jämför med inte det du har betalat en gång i tiden.

Dessutom skiljer det numera 2 årsmodeller på din och en ny vilket gör att 20% värdeminskning per år stämmer ganska bra. 370x0,8x0,8=236.

Mitt råd är att du behåller bilen du har nu och ser hur det verkligen fungerar till våren (jag svarar även på din andra tråd om det här bytet). Skulle ni inte få plats kan det vara läge att byta då istället. Jag tror inte att din bil sjunker lika dramatiskt tills dess. Inte lika mycket som 535an du funderar på iallafall.

Jag sitter lite i samma situation även om jag inte gav alls så mycket för min bil. Men ett byte idag är absolut inte aktuellt. Jag väntar möjligen in den nya 3-serien.

"BMW six appeal"
Tror också försäjningsvärdet ligger på 260-270´, det är ändå en attraktiv beg. bil på marknaden. Många söker 320 dT. En del av dessa ser också att de sparar x antal tusen kronor genom att ej köpa en ny, de ligger kanske redan i taket på budget på priset på din bil. Du har också kanske fabriksgaranti kvar på bilen? I så fall är det ju ingen som helst fördel för en köpare att köpa från en bilhandlare istället direkt från dig. Därför motiveras inte att priset för din bil är lägre om du säljer den själv. Endast marginellt lägre i så fall. Sen måste du också kalkylera med att en 535dT är betydligt dyrare att äga en 320dT. Söker du endast utrymme så finns ju många fina 5 serie kombis nu på marknaden när F11 börjat levereras. Större, bekvämare bil en 320dT. Hoppet från 320dT till 535dT är rätt stort.

/Anders
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Håller med dig fullt ut med allt du skrev.
Har kollat på 5-serie med 525d, 530d osv men dem kostar lika mycket eller mer än 535d därav min stora nyfikenhet på 535d. Visst e den dyrare än min 320d men så jäkla mycket större i både utrymme, utrustning, motor o allt. Det gör inte mig ont om den drar lite mer o kostar lite mer i skatt.
En tanke som slog mig under dagen e just en sak du nämnde. Nu e nya F11 i full rulle och det är nog ganska många där ute som har sin "gamla" 5-serie väntandes i inbyte. Så jag tänkte försöka mig på nåt jag i vanliga fall suger på...att ha is i magen o invänta "rätt" objekt.

Ni ska ha ett enormt stort tack för alla olika åsikter, uppkattar alla inläggen och jag ber om ursäkt om jag varid lite luddig i svaren ibland. Jag får skylla lite på tröttheten som hänger över mig.

"Riktiga män kör diesel"
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Bayer: Min 330xd hade gått 9600 mil och var 2 år och 3 månader. Jag betalde 238´, dvs ca. 48% av bruttonypris.

MVH Christofer
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Herr.Bayer => Den här är en ungefär liknande bil som din?
Länk

Mvh/ Niclas
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Tack Heden, den e identisk med min.

Frågan e om man byter ner sig med den här bilen mot E61 -08

"Riktiga män kör diesel"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.