AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.806

Skampris från BMW för en 320d -09

Sida 1 av 2
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Jag var inne i tankar på byta in min bil mot en E61 -08. Hittade två olika som jag tittade på och skulle få besked om pris på mellanskillnad.
Min bils nybilspris utan rabatt 411.000 kr, med diverse rabatter 370.000 kr. Bilen uttagen 2009-06.
Bilen jag tittat på säljs för 369.000 kr och jag får en mellanskillnad på 115.000 kr!!! "Du får tyvärr inte mer än 240.000 för din, för det är ingen som byter in efter 1 år".

Är det vettigt att sänka nybilspris på hela 130.000 kr på en liten 320d Touring som är 1 år gammal?! Okej om det är en 7 serie eller en X5, X6 som förlorar 100+ lappar i värde per år, men en liten 3 serie??

Har jag fel eller är det skambud?

"Riktiga män kör diesel"
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Jag är ledsen, men jag är inte säker på om det var ett skambud. Nu vet ju inte jag vilken utrustning samt hur många mil din bil har gått, men om du tittar på vad dom begär för 320d touring på blocket så är 240' från handlaren lite lågt kanske men inte något direkt skambud (allt beroende på utrustning och mil såklart).

Skampriset var snarare att en liten 320d kostade 370' ny...:/
Man kan aldrig komma ifrån det obestridliga faktum att återförsäljarna kan köpa nya bilar från tillverkaren till grossistpris. De bilar de köper in begagnade måste naturligtvis vara billigare än nya bilar. Därför faller bilarna väldigt mycket i pris den första tiden.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Bilens grundpris är ju 323.000 och så enkel utrustning som Comfortpkt, Dynamic, M-ratt, M-växelspak, svart innertak och lite sånt för 8x.000 kr...lite rabatt på det så blir det 370'
Det du kollar på e bilar som inte ens har dynamic utan bara comforpkt. Närmaste jag hittat med liknande utr. säljs för 299.000. BMW har själva en nästan exakt likadan specad som gått 1000 mil mer än min samt saknar lite av den utr. jag har och begär 309.900.

"Riktiga män kör diesel"
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Visst faller dem i pris, men 130 tusen på ett enda år??? Det gör bara lyxmodeller inte en liten 3 serie.

"Riktiga män kör diesel"
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
...har förresten 2800 mil på mätaren.

"Riktiga män kör diesel"
Ko
16
Korny
520D Touring -07
De är nog den bistra verklighet vi lever i...
För snart 2 år sen sålde jag min 8månader gamla Volvo (pga ändrade familjeförhållanden som de så fint heter) och gjorde en förlust på ca 100.000:- och då sålde jag den privat.... Hade jag gått till en handlare så hade förlusten blivit ännu värre.
Bilen med utrustning kostade enl. lista 460.000:- men med bra rabatter och kontakter så hade jag lagt ut 380.000:- men att få 282.000:- efter 8 månader och 2000mil va jäkligt surt...
Verdi
Kolla på blocket och se själv. Finns gott om bilar liknande din som har utpris på ~275' som står på bilfirmor. Dra bort deras vinst och prutmån så är du nere på 240'.

Du kan väl försöka sälja den privat, men i den prisklassen är det nog ganska segt. Du kanske kan få 255' eller nåt med lite flyt.

Det här är tyvärr nackdelen med att plocka ut en spritt ny bil. Den sjunker som en sten första året. Möjligt att man kan motverka det en aning genom att bara ha varje bil några månader och ha en ev bra rabatt som stötdämpare. (a la StefanL).
Verdi
Här har du t ex en som verkar likna din ganska bra. Länk
Det är vid sådana tillfällen som man prutar till sig kompletta vinterhjul till den "nya" bilen. Vad får du i rabatt på den "nya" bilen då? Enbart 14 000kr?
Gissar att det är denna du är spekulant på.
Länk
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Jo jag vet om förlut o hela den biten, kan bara inte svälja den jätteförlusten som jag erbjöds.

Chris: svar ja på båda dina frågor :) Han gick ner ynka 14.000 på den 535d som du länkade till.

"Riktiga män kör diesel"
Verdi
Du kan ju trösta dig med att titta på hur mycket 535:an har tappat i värde. :)
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
hehehe jo jag vet Verdi, just därför jag vill passa på att äga en sån nån gång i mitt liv :)) Bara jag får ner mellanskillnaden lite mer än 115 tusen så...

"Riktiga män kör diesel"
I min värld är din 320d värd mer än en drygt tre år gammal bil med 8000 mil på mätaren. Låt vara att det är en 535d, men den sänker dig bara ännu mer ekonomiskt. En mindre bil är oftast roligare att köra.

Mitt tips är att behålla din 320d, hyr dig en riktig körmaskin (Porsche eller M3) när du väl vill köra aktivit.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
H.B:
Gå på denna istället: Länk

Grabbarna på Novation är bra att ha och göra med.

Dessutom har den bättre färgkombo tycker jag, den du hade tittat på såg konstig ut tycker jag.
Visst denna har några tusen mil till, men tror jag är ett vettigare val.

Om du PMar mig dina uppgifter så kan jag hustla lite.

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Eller denna:
Länk

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
Man får en helt ny -11 med bra spec för 336.900:-. Men din bil har ju fabriksgaranti osv, bättre att sälja själv :). Håller även med tidigare inlägg om att det känns ekonomiskt fel att byta bort den mot en 535dT med några mil och år på nacken.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Niclas...e du nyss hemkommen från en fyllefest eller :)))
"En bra specad helt ny F11-11 för 336.000" ....snälla tala om för mig VAR så åker jag o köper en OMGÅENDE!!
En F11 grundpris för minsta dieseln går loss på 367.000 kr med NOLL extra utrustning. Inte ens med 7% rabatt kommer du ner till 336.000 :) Så snälla tala gärna om vart sådan bil finns för det priser så e jag förste man på plats :)

Som jag sa, även mormor känner till Blocket och jag vill undvika sälja bilar längre med tanke på allt odrägg som hör av sig tills en normal eller två ringer och spekulerar på riktigt och som HAR pengar till skillnad från alla andra.

Ser ingen som påstod nåt om att det känns ekonomiskt fel med det bytet, snarare att alla står på min sida vad gäller mycket bil för pengarna om 535d T ;))

Återkom gärna med vart den F11 finns :) Hoppas du fått sova gott hehehe

"Riktiga män kör diesel"
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Bayer: Nyss hemkommen från fyllefest eller..? ;-)

Niclas116 menar nog att man får en ny 320d med vettig utrustning och rabatt för 336´.

MVH Christofer
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Ledsen jag läste nog för snabbt. Om det ändå va pga fyllefest men att jobba till midnatt o sen gå upp efter 4 timmar för nytt arbetspass e väl i samma nivå med fylla.

Men Niclas e nog också lite full som ger mig råd om en -11 års modell av en 3-serie när jag redan har en helt fabriksnyköpt 3-serie som jag tog ut förra året. Jag e ute efter en 5-serie!

"Riktiga män kör diesel"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.