|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har ett startproblem på min BMW 540 E39 -99. Solenoiden drar men startmotorn går inte runt. Batteriet är nytt och laddat, har även haft startbatterier kopplade. Testat med extra jordkabel mellan chassi och motorn. Övriga elektroniken fungerar bra. Bilen har stått ett par månader och står nu uppallad pga motorbyte (startmotorn klickade innan bytet med). Nycklarna fungerar ej att låsa upp centrallåset med fjärren (kanske behöver initieras?) men har läst mig till att det inte ska påverka startspärren? Testat starta med servicenyckeln och det fungerar inte heller. Vad jag förstår det som så är det tre st anslutningar på startmotorn. 30 - från tändningslås 50 - från immobilizer B+ Drar startmotorn solenoiden men inte går runt om startspärren ligger i, eller inte alls (tänker på de delade anslutningarna)? Ska signalen från immobilizern vara en plus eller jordsignal? Hur skall jag isåfall bygla för att testa startmotorn ordentligt? Har ingen felsökningsutrustning, elschema och dessutom pixelfel. Så kan inte se om det står någon felkod där heller. Tack på förhand Mvh David | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
När solenoideb drar så ska ett koppar bleck överför spänningen från +kabeln till startmotorns lindning. Är blecket skadad eller bränt så ger det inte kontakt vilket medför att startmoton står still. Du behöev ge startmotorn en översyn renovering ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Eller så är kolen helt enkelt nerslitna så att de inte ger kontakt. Ibland kan man klippa till startmotorn med t.ex en träklubba och få rotorn att rubba sig lite, den kan då snurra ett tag igen osv. Översyn av startmotor och solenoid är det som gäller. FP |
|
|
Tack för svaren. Har testat att lägga på ordentligt med startkapacitet även direkt på startmotorn och då visar den väldigt svaga livstecken, solenoiden drar och startmotorn rör sig väldigt slött någon gång då och då. Även en extra jordkabel mellan motor o chassi. Det gör ingen skillnad om jag byglar över B+ till startmotorns lindning. Hasso: Hade blecket varit dåligt så hade det fungerat att bygla mellan B+ och den andra grova anslutningen till startmotorns lindning. Har testat detta och det gör ingen skillnad. Folke: Antagligen kan det vara något med kolen/ lindningen pga att den ibland går runt något men det är liksom inget klipp i den. Det kan vara så att startmotorn tog stryk vid tidigare startförsök med den gamla motorn i med halvdant laddat batteri och starthjälp. Är dessa startmotorer värda att riva i / renovera?? Finns det delar att hitta? Har hittat en startmotor på skroten för 700kr i närheten och en för 1800 ny på schmiedmann.se Mvh David |
|
| Gummislägga den lite. Brukar funka när dom kärvar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.