|
|
|
|---|---|
| Har hittat diverse vattenläckor på min e39. Men hör även ett porlande vattenljud från kupefläkten mellan framsätena, vad kan det komma av? | |
|
Det kan vara diskmaskinen. Inför matlagnings-VM 1998 introducerade BMW en svensk specialvariant för Svenska kocklandslaget. Tanken var att de sponsrade matlagarna skulle hinna träna mycket inför mästerskapet, och då var det guld värt att ha med sig en diskmaskin i bilen. Fäll upp mittkonsollen genom att dubbelklicka på Hazard-knappen, fram kommer diskmaskinen. Den fanns i två modeller, liten tallrik och stor tallrik, har plats för tre kuvert. Diskmedel fyller man på i askkoppen. Observera att diskmaskinen tar vatten från bilens vanliga kylsystem, det finns därför en liten risk att det uppstår såpbubblor i kylaren. ;) |
|
|
NEJNEJNEJ, det var en prisvärd option i Individualprogrammets Feng Shui avdelning; #788 Plätschernden Wasserfall Lasse bara luras... |
|
|
Glömde visst: =) |
|
| men va bra, inget att oroa sig för då, bara snajdig extrautrustning... | |
|
Förlåt, ibland måste det ut bara... ;) Vet inte om det fanns baksätesklima på E39? Då borde det finnas rör i kardantunneln och extra cellpaket för både AC och värmesystem. Mvh |
|
|
Ja tycker ja har hört ett svagt porlande ljud i kupén på alla E39:or jag har haft och kört. Samma ljud hör du även om du har tändningen på o lyssnar i motorrummet när cirkulationspumpen går. Ser inga konstigheter i detta, bara vattnet som går runt i systemet. |
|
| Ok, kan va så, märkte igår att det även skvätte vatten ur fläkten till baksätet... | |
|
Hehe, hoppas det löser sig - lycka till! :) |
|
|
Prova stänga av enbart AC´n och se om gurglandet försvinner, i såna fall är det antagligen för lite kylmedia i systemet, kylmediet börjar förångas i rören och kan höras rätt tydligt. Mvh |
|
|
Å andra sidan så kan det vara små fickor med luft i värmesystemet, prova hassos kompletta mektips om luftning: Länk Mvh |
|
|
"Med allt återmonterad i omvänd ordning så är det dags att ta fram vatten och glykolarsenalen Bild 19. Den stora och lilla vattenkannan , glykolen samt ett graderat litermått så blandningen blir 50% av vatten och glykol. Den lilla vattenkannan används att fylla vatten via luftningshålet i termostathuset. Bild 20. En hink med tvättsvamp med rent vatten ska också fram, för att kunna skölja bort glykolstänk som hamnar på framförallt lacken. Börjar med att slå i vatten i expansionkärlet till nivåmarkeringen, slår på tändningen och sätter klimattemperaturen på max samt sätter fläkten på läge 3. Då startar den lilla cirkulationspumpen och öppnar värmeventilerna för klimatanläggningen vilket underlättar luftningen, man ser att det bubblar lite i kärlet. Fyller på fullt i expansionskärlet och fyller även i luftningshålet, tills det rinner över. Skruvar igen luftningarna och locket och startar bilen. Får gå en stund på tomgång, kollar om det går att fylla i mera i luftninghålet och fyller upp det på nytt, visst skvätter det en del så akta ögonen för stänk. Sedan varvar jag upp motor mellan 4500-5000 rpm. 3-4 gånger i följd. Öppnar återigen luftningskruven och fyller på ytterligare , det kommer totalt att gå åt ca 2,5 liter som fylls i luftningshålet. Nu får bilen gå på tomgång i ca 30 minuter håller koll på den undre kylarslangen som fortfarande är kall i förhållande till den övre, klämmer på dom flera gånger för att få vattnet att röra sig i systemet. Det tar tid att lufta räkna med en timme minst, nu tar jag och kör en sväng på ca. 2 km för att få upp motorn i temperatur för termostatens öppnande . Åter på uppfarten så börjar den undre kylarslangen kännas lite ljummen, fyller på ytterligare i luftningshålet som ska hållas fullt hela tiden. Klämmer på bägge kylarslangarna för att hålla koll på tempen och för att "pumpa" lite på vattnet. Den övre slangen är nu rejält varm, medens den undre är på väg att bli varm och bli lite hårdare. Öppnar och kollar bägge luftskruvarna, det kommer bara vatten helt OK. Sen bubblar det till och termostaten öppnar och den undre kylarslangen når ganska snart samma temperatur som den övre och känns lika mjuk, och då är termostaten öppen och du har fullt flöde i systemet. Bild 21 Varvar upp motorn några gånger till och låter den gå på tomgång ca. 10 minuter till, medan jag kollar av luftningsskruvarna att det kommer vatten och inte luft. Nivån i expansionkärlet är nästan fullt, men det ska det i stort sett vara. Det sjunker undan rätt mycket när motorn är kall. Temperaturmätaren i bilen har aldrig överskridigt normaltemp under luftningsprocessen. Bild 22. Att få till det rätt, bygger lite på känsla och erfarenhet för det man håller på med och vet hur det ska fungera. Inga händelseförlopp är exakt lika beroende på hur mycket vatten som tappas , så ibland är det besvärligare och ibland går det som denna gång helt utan bekymmer. Nu är det dags för en längre provkörning för att se att tempen håller sig på rätt nivå. Kör ett par mil även i motorvägsfart och allt verkar fullt normalt. Stänger av motor och lyssnar inget pysande nånstans för ska det läcka så är det nu, när det blir eftertryck i systemet.. Dagen efter så har nivån i expansionskärlet sjunkit ner till hälften under den nivå för kall motor som är markerade, skruvar av locket för att kompletteringsfylla och hör ett svagt pysande när jag vrider av locket, vilket känns bra att lite tryck finns kvar i systemet efter ett dygn, borgar för att det är tätt. Det går åt 10,5 liter i systemet, det gick åt ca 6 liter då jag inte tappade hela, vilket också underlättade luftningen en del. Kylarvätskan ska bytas ca. varannat år då den förlorar sin rostskyddande egenskaper och blir då aggressiv mot aluminium vilket inte är så bra. I mitt fall så var det inte time att byta så jag behöll några liter av praktiska skäl. Om bilen kokat eller systemet utsatts för onormalt högt tryck så kan det vara nödvändigt att även byta expansionskärlet med packningar, ca 350 kr, då det är en svag länk i systemet för att slippa från ytterligare problem enligt Asken." |
|
| Tack! Ska byta expansionskärlet idag då ett fäste är dåligt. | |
|
Efter lite felsökning har vi nu konstaterar att värmepaketet är paj. Eller diskmaskinen..Pissar vatten mitt under framsätena nånstans. Nån som har bytt det? kostnad? Ovanligt på e39 enligt BMW i Sundsvall, dom hade inte bytt ett enda hittils. Mest krångligt att komma åt.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.