AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.321

Krockskadad M3..

Sida 1 av 3
Todd
Om man har planer på att köpa en krockad M3 som är fixad och körklar är dessa planer bara att lägga ner? Jag tänkte att om man lägger ut så mycket pengar så är det väll kanske bättre att skjuta till lite extra för att få ett fint ex eller är det bara att köra på? Värt att tillägga är att just det här krockade exemplaret är fint men det kanske bara är en synvilla...?

//Todd
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Förvisso kan man reparera en bil seriöst så den blir i likvärdig med ny. Personligen skulle jag bara gå och störa mig påatt bilen varit smälld och aldrig bli nöjd såmitt råd är köp ngt annat...
Asken
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Håller med asken.
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Tja..
Jag köpte en m3a i förrgår den har varit krockad fram men också lagad och det stör mig inte för övrigt så har den haft 2 ägare sen den kom ut från fabrik..
Och i dagens läge så tror jag att det är svårt att hitta en krockfri m3a detta är min tredje m3a och alla jag ägt har varit krockade fram eller bak..
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Det beror på hur mycket krokad den har varit, handlar det bara om byte av typ fram skärm och huv eller har det skarvat ihop två bilar? Jag skulle inte bry mig så mycket om det bara var en skärm byte eller dylikt.

Håller med Abbe, det beror på hur mycket smällad bilen är. Så länge det finns dok på vilket jobb som är gjort och vem/vilken firma som har utfört arbetet så ska det inte vara någon fara.

En smällad bil ska ligga lägre i pris.

(Oo=oO)
Todd
Just det här exet var voltat, den såg rejält tilltufsad ut när den skulle repareras, inslaget tak, hjulen stod åt alla möjliga håll med mera... Men som sagt den rullar nu!

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Då skulle jag stå över denna bil, men om priset är rejaält lägre än normalt och du vet hur den är lagad och litar på den är i bra skick så varför inte.
Då hade jag också klivit av... tänk på att ska kunna sälja den vidare en vacker dag, när folk ringer och du säger att den har varit smällad så hoppar nog 7 av 10 över din bil om den inte är mycket, mycket billigare...

(Oo=oO)
Todd
Okey då har jag fått en bild av hur potentiella kunder tänker.. Till saken hör att den här bilen kostar som en vanlig M3. Men det kan väll tänkas att det är rejält prutbart...
Todd : Den bilen skulle jag stått över även om jag fått den så gott som gratis. En riktigt ramsend bil blir aldrig bra igen hur mkt dom än riktar den, och riktar man för mkt mjukar man upp materialet.

Dom pengar man själv får lägga ut isf för att få bilen i perfekt skick skulle jag hellre lägga på en okrockad bil.

cruZZe
Todd
Okey, det var det jag tänkte.. kan inte vara kul med en ramsned bil! Tack för all svar...

//Todd
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Skall jag vara helt ärlig så tror jag att jättemånga (de flesta) M3:or har varit kvaddade någon gång. Är den bara lagad på ett vettigt sätt är det inget att bry sig om. Och, det man inte vet, det har man inte ont av...
Bra sagt J.L. !!
Todd
Hur kommer det sig att så många M3:or är kvaddade då? Då går det alltså inte att lita på ngn som säljer sina bilar med emblemet M3? Låter märkligt...
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
"De flesta" låter ju klart överdrivet! Tror jag vad jag vill om...

*Best Man Wins*
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Vet ni förresten hur man ser om ramen är sned? Simplare än vad jag trodde iaf... ta ett måttband, mät från mitten på främre fälgkanten till mitten på bakre fälgkanten... skulle det skilja mer än 10mm vänster - höger sida, så är det kanske bra att dra öronen åt sig. Så gjorde de på M-verkstaden, när min bil testades.

*Best Man Wins*
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Lite överdrivet att skriva "de flesta", men många M3 har nog fått smaka på. Det samma gäller äldre Porsche, bilen har nästan alltid varit krocklagad.

Det har att göra med att sådana här bilar är prestanda bilar och de körs hårt. Ganska många unga, oerfarna förare kör dessa bilar, och ibland går det åt skogen. Man läser ofta om smällar där M3:or har varit inblandade.

Sedan kan man också besöka sin BMW handlare och titta på parkeringen med bärgade bilar, de brukar drälla av M3 där. Så brukar det vara hos BMW i Mölndal i alla fall.

Sedan behöver man inte heller bli jätterädd så fort en bil har varit krockad, har den bara blivit seriöst reparerad så brukar det inte vara några problem som sagt.

Finns säkert många BMW-bilar som har varit krockade utan att ägaren kommer att märka det, som sagt, det man inte vet har man inte ont av.
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
En voltad bil eller en bil där dem svetsat ihop 2 bilar skulle jag inte köpa men som sagt en lätt krockad på skärmar osv är inget problem för mig..
Todd
Om vi säger en pris bild på dessa ex? Totalt krockade men fixade..? Vad är ett "bra" bud och var går gränsen för ett riktigt skam bud, kanske lite dum fråga inte så många som vet men rent teoretiskt.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Jag vill bara hoppa in med en anekdot...Jag jobbar på utvecklingsavdelningen på Volvo och vi har en E46 M3 för konkurrentanalys. Denna har varit krockat ett flertal ggr, växellåde-ras od, samt misshandlad av hundratals svältfödda Volvo-arbetare på sk drivlinedagar, där man i princip kör skiten av konkurrenter och hoppas kunna uttala sig efteråt att Volvo minsann är bättre...Nu tänkte jag att denna bilen borde vara värd max 250000:- (c. 4000 mil) dvs ungefär vad jag har råd med; kunde jag köpa den när Volvo var färdiga med den? Nä, då skulle den rekondas och skickas ned till Bilia....för att säljas till marknadspris, dvs 400'+ !!! Stackars j-l som köper denna utan djupare inspektion...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.