AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.014

Knackingar och ojämn tomgång M3 E36 -93

Ch
12
Chriss M3
BMW M3 E46 -02
BMW M3 E36 -93
Volvo V40 T4 -03
Hej ! Ny här på forumet, kände att det var dags att registrera mig nu då jag haft BMW ett tag och bara hängt lite och läst här.

Har sedan ett par veckor inskaffat mig en M3 E36 som jag tänkta ha som vinterbil och brukis men redan stött på lite problem.

Tycker motorn börjat knacka/smattra vid alla varvtal, oavsett kall eller varm.
Ljudet följer varvtalet. Det hörs typ inte i bilen men öppnar man dörren så hör man tydligt !
Svårt att lokalisera exakt var det låter ifrån men det är mest från grenrörsidan tycker jag och kan även tycka att det låter mer från inre cylindrarna så tror inte att det är något med Vanosen.
Misstänkte först för stort ventilspel men vet inte om det är det då jag på någon sätt tycker att ljudet följet grenröret och ner under bilen.
Har kollat efter läckage i grenrör och och flexrör men ser inget.
Bilen har för ca 400 mils sedan varit på Inspektion 2 och enligt kvittot från verkstaden ska det gjorts en ventilkoll/justering.
Bilen har rullat 13800 mil i dags läget.

Andra saken är att den missar lite på tomgång och lite upp i varvtalsregistret och poffar till lite då och då i avgasröret och det känns som den missar tändningen på vibrationerna i bilen som blir.
Märks ingenting när man kör med bilen alltså under belastning och bilen går riktigt fint och bra, hänger på polarens 3.2:a väldigt bra.
Har testat med en annan tändspole och flyttat runt den mellan cylindrarna utan resultat men endast monterat, provstartat i 15 sek och sedan flyttat vidare. Hörde av någon att man kan behöva nollan boxen och köra lite så den adapterar sig till nya spolen men vet inte ?
Spolen jag testat med var iofs begagnad men ska fungera.
Stiften är bytta på Inspektion 2 och ser vid koll fina och gyllenbruna ut.
Har även gått över med startgas för ev tjuvluft men utan resultat där med.
Tetat utan LMM inkopplad men den gick likadant på tomgång.
Har varit hos en BMW verkstad och kollat felkoder men inga direkt relevant koder för detta. Något "okänt fel på styrbox" fick dom iofs upp som en gammal lagrad kod.
Dom tyckte inte ljudet från motorn var något hemskt men kunde inte säga vad det var heller.
Har hållt på med bilar, hojar ganska länge och i mina öron låter det INTE bra.

Har sökt en del på forumet och fått tips om lamndasonder och spjällgivaren, vad säger experterna :D ?

Tar tacksamt emot tips.

/Christian

///M3
Ch
12
Chriss M3
BMW M3 E46 -02
BMW M3 E36 -93
Volvo V40 T4 -03
Var dåligt med svart här :P

Lite update iallafall...
Har kontrollerat och justerat ventilspelet och 22 av 24 ventiler var för stort spel på. Ända upp till 0.5 mm. (Ska vara 0.27-0.33)
Knackljudet är nu mycket mindre men fortfarande och är det ett kanckande ljud i grenrör/avgasrör och bilen puffar lite på lägre varv obetalstad.
Efter lite tips och kontroller så verkar 5:ans spridare inte vara helt ok så blir en ny sådan i veckan.
Återkommer när det är testat, det kanske kanske hjälpa någon, någon gång.
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Går den som den ska i övrigt då? vanos är väl annars att slänga ett öga på kanske

Man ska inte prata med fula människor, dom kan få för sig att det är ok att se ut så
Ch
12
Chriss M3
BMW M3 E46 -02
BMW M3 E36 -93
Volvo V40 T4 -03
Jadå den går klockrent vid körning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.