|
|
|
|---|---|
| jag tror det är fläkten som låter, den ökar i takt med motorn när jag gasar och låter som fläkten på en gammal volvo? jag upplever med att bilen är trött? bilen är en 528 från 99 | |
| Ta tag i fläktvingen och kolla att den går att snurra. Viscokopplingen ska slira med ett lätt motstånd. Gör den inte det kan den ha skurit och då följer fläkten motorvarvet med 100% drivning. Om så är fallet råder jag dig att varva ytterst försiktigt tills du bytt kopplingen. Föläktvingen tål nämligen inte så höga varv utan att explodera så plastbitarna yr. Det blir fula bulor i huven inifrån om det händer. | |
|
Det gör min med en 523 97a. Men bara när motorn blivit varm Mvh Kenneth |
|
|
En normal viskokoppling varvar bara upp fläkten vid riktigt hög lufttemperatur, t.ex kökörning i stan en högsommardag osv och så snart den snurrat en stund med högre luftflöde så kyls kopplingen igen och fläkten varvar ner osv. Motorns interna temperatur påverkar viskokopplingen väldigt indirekt, det skall bli het kylvätska OCH öppen termostat OCH rejält varm kylare innan luftflödet in genom denna påverkar kopplingen osv. Vid temperaturer som vid denna årstiden från några plus och neråt blir det normalt aldrig ens i närheten av denna heta luft in genom kylaren, det är dags att kolla upp viskokopplingen om fläkten varvar upp osv. FP |
|
|
Jag lånar tråden lite. Jag hade missljud i viskokoppling och lagret klappade. Jag satte dit en begagnad viskokoppling från en 520 -00:a till -02:a och min bil är en 525 -03:a. Båda bilarna har 6 cylindriga motorer. Fläktbladen var lite olika och själva kopplingarna har olika nr. Originalet 11.52-7 505 302 och den begagnade 11.52-1 740 962. Är det någon som vet om kopplingarna är olika på något vis? Kan jag sätta ditt originalets fläktblad? Kommer detta att stämma med "trögheten" i den äldre kopplingen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.