AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.841

Finaste Alpina B12 5.0 Coupe?

Sida 2 av 3
Al
97
Alpina B12
Alpina B12 -97 #047#
BMW M3 - 97
Volvo S60
Gee & Scooter..!

Ni får läsa upp era betyg lite i BMW skolan..

Backspeglarna är dom RÄTTA..!

Satt på ALLA CSIérna...

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Den länkade CSi:n var jag spekulant på 06/07 innan jag köpte der Grüne som Mixtus nu äger. Flög ned till Gbg där dåvarande säljaren bodde. Vi möttes upp på Scandic Mölndal och jag fick mig en provtur i en optiskt sett mycket fin 850CSi, den dåvarande ägaren hade råkat ut för något(minns ej om det var skadegörelse) så han hade fått den omlackad och det var en väldigt bra gjord lack. Bilen begärdes det en liten bit över 200kkr. Enligt dåvarande ägaren var bilen i nyskick. Jag kände mig lite osäker på bilen( en magkänsla sade mig att regelbundet underhåll var gjort på billigaste möjliga sätt, inte hos bästa möjliga verkstad) så jag lät BJ Bilservice, Bayerische i Göteborg gå igenom hela bilen i ett konditionstest från topp till tå inkl. trycktestning och påfyllning av A/Cn. Det visade sig att både bakaxel och knuten var helslut och hade max hållit 50 mil till, trots att det inte var några missljud. Alltså tackade jag för mig vad det gällde den bilen, billigt underhåll straffar sig i längden, den nye ägaren fick dock nyservad A/C på min bekostnad:)

På Bilcentralen i Segeltorp finns en Alpina B12 framspoiler i lager sedan många år, de släpper den inte för under 10kkr när nypriset är kring 15kkr, jag har provat. Den framspoilern gör sig snyggt till E31 när så många eftermonterar CSIspoiler fram och bakl samt speglar då man tydligen vill leka CSIwannabee.

Alpinan innehåler även Alpinas chassiekit om Bilstein B6 Sport runtom och H&R fjädersats vilket tillsammans med fälgar och däck gör den till det vassa autobahnvapen den är.

Mvh
Asken

BMW. Från de bästa, till de bästa!
zcooter
@Alpina B12

M3 speglarna satt även tandard på M5 e34 20 jahre motorsport GMBH modellen, tillverkad i 20 ex

Men det visste du säkert :-)
zcooter
Ojsan, nu ser jag att det inte är M- technik speglarna som sitter på B12 i frågan som jag trodde det pratades om

Ja ja nu har jag lärt mig något nytt,
Al
97
Alpina B12
Alpina B12 -97 #047#
BMW M3 - 97
Volvo S60

Klart som fan att jag visste det.. ; )
Al
97
Alpina B12
Alpina B12 -97 #047#
BMW M3 - 97
Volvo S60

Allt gällande bakaxeln på den länkade CSI´n är renoverat och i prima skick.. =)

Utställningspriserna kan ju förmedla i vilket skick bilen är i..
Fast mig veterligen har ofta inte tävlingsjurys liftar för att se bilar undertill ;-)

Mvh Philip
Al
97
Alpina B12
Alpina B12 -97 #047#
BMW M3 - 97
Volvo S60

Det är sant Philip..!

Brukar ju vara så att ifall bilarna är otroligt fina ovanpå så ser dom ju ut som skrot undertill.. Haha
Vad tror ni om denna bil?

Länk

BMW 840Cia
Individual med grön/svart bicoluor skinn.
Trälister

Massor av utrustning. Dock inget "CSI-paket".

Jag har tittat på bilen och tycker den är i fint skick. Är prisnivån trots individual inte högre än så här?

Mvh Philip
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Philip: Det är en "pre-facelift" med M60-motorn, det sitter Rondellfälgar på bilen samt att automatlådan är renoverad redan vid de milen vilket får iaf mig att undra hur den är omhändertagen. Transportstyrelsen säger

Fordonsdata
Fordonsstatus: Avställd (2009-09-03)
Tillfällig registrering: Nej Privatimport: Ja
Antal ägare: 5 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat:
Producentansvarig:
I trafik första gången i Sverige: 1999-10-11
I trafik första gången i utlandet: 1994-06-22
Ägarbunden dispens: Nej
Ägarbunden dispens upphör: Nej
Besiktningsuppgifter
Besiktningstermin: 2008-02-01 - 2008-06-30
Senast godkända besiktning: 2007-02-05
Vägmätarställning: 161259

Kort och gott, kan vara i behov av en genomgång, det vet man först när man undersökt bilen. Man får vad man betalar för gäller i högsta grad E31an, samt att det onekligen är mycket bil för pengarna. Tyvärr finns klåfingriga, oftast f.d. ägaren som både kör slut och missbrukar bilarna:(

Mvh
Asken
Tack för infon!

Jag fastnade för individualdetaljerna och den snygga kulören.

Mvh Philip
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Håller med om färgen. Däremot så skriver du detaljerna ... var det något mer än bicolorskinnet som var individual?
Nej, men hela bilen förmedlar en känsla av perfektion och sober elegans.

Hade den haft komplett "CSI-paket" är min bedömning att prisläget hade varit ett helt annat.

Mvh Philip
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Kul! Är det ett allvarligt intresse eller är det mest på skoj? Jag menar, du har ju en riktigt trevlig bil redan ...
Får man en E31 till rätt pengar, vad det nu innebär är det självklart intressant.

Annars äger jag gärna en 750 E38 facelift eller ytterliggare en till M5 fast facelift.

Mvh Philip
Hej,

Kul med responsen! 8-serien är ju helt klart en av de snyggaste Bmw bilarna genom tiderna :) Jag tycker röd, silver och mörkblå är de snyggaste färgerna.

Hittade en till schysst Alpina B12 Coupe till en tredjedel av priset jämfört med den första jag länkade till :-)

Länk

Även i Usa finns en del 8-serie till salu. En del är vita, jag länkar den med:

Länk

ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Ja då får man lägga sig i lite, trivs inte med att det kallas CSI paket eftersom det är och kallas på BMW för "Retrofit, M aerodynamic kit" samt speglarna "Retrofit, M mirror". Detta kan beställas till alla E31 dock så levererades CSI med detta M paket samt kan tilläggas att CSI som levererades till USA ej hadde M spegeln.
Så det som skrivs i tråden om att en del vill efterlikna CSI eller vara"CSIwannabee"anser jag fel. På tal om Alpina så gäller följande för tillverkningen av dessa där man även använde Retrofit, M aerodynamic kit men gjorde en egen front spoiler.

Alpina B12
BMW trimmaren Alpina producerade en special version av 8 serien nämnd B12. Två versioner tillverkades, bägge togs från standar produktionen. B12 5.0 Coupe var baserad på 850i som drivs av en 5,0-liters M70 motor på 350 hk och finns bara med en 4 växlad automat växellåda. Den större B12 5.7 Coupe byggdes på 850CSi, med 5,7-liters S70 motor på 416 hk med en 6-växlad manuell växellåda. Det byggdes endast 97 st B12 5.0 och 57 st 5,7

Philip man kan ju alltid fundera på varför man försöker sälja en bil som gått 16126 mil enligt besiktning 2007 02 05 och nu skrivs det 14-15000 mil.......

/Per
Jag undrar verkligen vad en lågmilad Alpina B12 5.7 av sista årsmodellen skulle kunna betingas för idag, de är nog sällsynta på begagnat marknaden i Europa :O

Mvh,
Hej igen,

Jag googlade lite på Alpina B12 5.7 och hittade en hemsida som heter thealpinaregister.com (www.thealpinaregister.com ) och där kan information hittas om diverse Alpina bilar idag.

Jag hittade en Alpina B12 5.7 nr 10 där man kan läsa följande historik, som jag väljer att citera här nedan;

"Originally supplied to the Royal Household of the Sultan of Brunei and having covered less than 1900 miles since new, this ultra-rare coupe is certified number 10 by the Alpina plaque fitted inside the car and is one of just seven right-hand drive versions, of which only two were fitted with a manual, six-speed gear-box.

This, the ultimate development of BMW’s 8-series, takes the already refined and high-performing 850CSi to a different level. Not satisfied with the 380bhp from the BMW 5.6 litre V12, Alpina stretched the already impressive unit to 5.7 litres squeezing out a massive 416bhp - coupled with a huge 4201b ft of torque – all producing a top speed in excess of 180mph and a 0-60mph sprint of merely five seconds. The already light-weight body has a specially vented, carbon-fibre bonnet panel to direct air into the engine at speed. With traction control and automatic stability control, the power of the 12-cylinder, 24-valve multi-port fuel-injected power unit is channelled smoothly to the road through the special 18” Alpina 20-spoke alloy wheels and massive 285/35 rear tyres. Bilstein shock-absorbers and up-rated Alpine front springs together with ABS, vented discs and four-pot front callipers, provide superb handling and stopping power.

The car is finished in BMW Diamond Black and the interior trimmed in Anthracite buffalo leather with discreet, green & blue Alpina inserts to the bucket seats is, as to be expected, well-provided with comfort and equipment. In addition to bi-selective air-conditioning there are triple-memory electrically operated and heated seats, an electric rear-window blind and Pioneer music equipment.

At 1900 miles since new and with its notable royal ownership, this stunning modern classic is offered in superb condition throughout."

Den har bara gått 1900 miles år 2006! helt otroligt, även om den är vänsterstyrd.. :O

Mvh,

Edit; Menar högerstyrd :P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.