|
|
|
|---|---|
|
Kollar efter svensksålda E39or 540 99-03, E38 740 99-01 m fl och ser att vissa "svensksålda" har M62-motorn på 3982 cc, andra 4398 cc. Även i bilregistret står det "Privatimport: Nej" på en del bilar med den mindre 8:an... I min värld togs bara bilar med den större M62-motorn in av den svenska generalagenten. Fråga: vad gäller för "äkta" svenska 540, 740 m fl, har de den större motorn? Ev "svensksålda" med den mindre M62'an är alltså någon form av parallellimport, eller...?? | |
|
Alla 540i har 4,4 medan 740i fram till 95(?) har 4,0 och därefter 4,4. Fanns också 535i på europamarknaden som inte togs in av svenska GA. Kolla lite på wiki så står det en hel del om M62. |
|
| Just det, det som står i blockets inforuta är inte rätt. | |
|
Ok, och varifrån hämtar Bilregistret uppgiften om motorstorlek - 3982 cc eller 4398 cc? Fanns det verkligen både 4,0 och 4,4-liters motorer vid denna tidpunkt? Vad skiljer motorerna åt?? Om så, skiljer det på automaterna också??? Kanske en skitsak men det vore intressant att veta lite mer... |
|
| Jag menar: ..."varifrån hämtar Blocket uppgiften".. | |
|
Som sagt, alla 540i e39 hade 4,4. E38 hade 4,0 till 95, därefter 4,4. Blocket verkar få sina (felaktiga) data från carfax. Allt annat är felaktiga uppgifter. |
|
|
E39 har alltid M62. 3,5liter eller 4,4liter. Vanos från MY 1999. Det finns en Sv-såld 535iA-03. E38 har M60 94-96. 3liter och 4liter. Från våren 96 ersattes den med M62 3,5 och 4,4liter. Vanos från MY 1999. E31 följer E38as ändringar. Säger någon annan något som är det helt fel. Transportstyrelsens uppgifter är OFTA felaktiga. BWM är ett nytt bilmärke för mig. De kan även få en bil tillverkad 1995 att vara en 94:a. Samt knappa in fel chassinummer. M3 E46 med en Amerikansk E30is chassinummer. Så tro inte på myndigheter bara så där. Det gäller att vara med när regbesiktningen sker. En av mina glömde besiktningsmannen att kryssa i taklucka och en annan höll på bli 94:a. Trots att den är byggd 4mån efter skiftet till 95årsmodell. Min första importbil togs ett "B" för att vara en 8:a. Står fortfarande 8 på dess chassinummer... Är en bil importerad av godkänd importör står det "nej" i rutan för privatimport. Kikar man sedan vidare står det på nästa sidan tagen i trafik i annat land. Med si eller så datum. Stephan |
|
|
Min importerade 740iA jag hade för några år sedan hade inte dragkrok i papperna men väl i verkligheten... Ingen hade sett den löstagbara kroken eller dess fäste under plastkåpan när den kom till Sverige. En liten miss bara så där. //Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.