|
|
|
|---|---|
|
Blev ofrivilligt av med Drömbilen med Drömstereon och har precis skrivit på papperna för en X5 4.8is E53. Helskoj kärra men bilens HIFI-anläggning suger dock jämfört med den gamla, så jag tänker lägga slantar på en uppgradering. Har surfat runt lite och har några idéer, men vill ha input från andra som har kunskap i ämnet. Följande står först på listan: Subwoover: Länk Uppgradering högtalare: Länk USB-anslutning: Inte klar med vilken jag ska ha än. Har ingen Iphone, men vill kunna spela från USB-sticka. Gärna med 3.5mm uttag också, men det är inte lika viktigt. Längre fram kanske byte huvudenhet kan bli aktuell till denna: Länk Vill dock inte tappa färddatorn, så jag är lite tveksam där. Åsikter om mina planer? Andra förslag? Förslag på företag från Stockholm upp till Sundsvall som kan göra monteringen ifall jag är lat? | |
|
Ingen som har åsikter eller erfarenheter? Subwoofer är ett måste och jag har bara hittat varianten jag länkade till för dold. Övriga högtalarna vet jag ännu inte om det är "overkill" eller inte. Gällande USB-anslutning så känns Dension Gateway 300 rimligast hittills, eftersom jag får Ipodanslutning, USB och AUX samt mot tillägg också Bluetooth. Undrar om någon mic medföljer då? Jag har en HTC som ansluter via USB. Undrar om Gateway orkar ladda den? |
|
|
Om du pratar med Gunnar eller Thomas på Länk så kan de nog få fram en M(GmbH)atchande ljuanläggning som passar med bilen i övrigt, då slipper du jaga grejor själv:) De har byggt ljud i åtskilliga bilar, bland annat Sony-Ericssons demobilar och annat. Mvh Asken |
|
| Det slutade på MDS i Gävle som har gett en offert jag accepterat. Subbas, alla element utbytta, två slutsteg som ersätter orginalsteget samt Dension GW 300 eller Five, för USB/Ipodanslutning och Bluetooth. Montering inom 2 veckor. Ska bli SKÖJ!!! | |
|
Jag har alltså 16:9 navigator utan DSP. Vi ska ha nya slutsteg för alla högtalare. Var tar man lämpligast ut lågnivå på min bil? |
|
|
Det börjar närma sig. Ingen som kan hjälpa mig i rätt riktning gällande uttag lågnivå från min orginalstereo? Navigato 16:9 och ingen DSP. |
|
| Måste vara bättre att ta ut högnivå (helst till en sådan här pryl Länk eller till en DSP/Equalizer) från radion. Har inte MDS specat vad de skall göra? | |
|
Hittade iofs hur stiften satt på baksidan av navven hos xoutpost.com, men hörde nu att MDS kommer använda två steg med högnivå in också. Däremot uppstod ett annat problem. Dension Sverige har nu sagt att Gateway 300 inte fungerar med Bluetooth adaptern, vilket stått tidigare. Eftersom de nya Gatewave Five inte ska gå att få tag på än på länge, så saknas BT-möjlighet just nu..... surt. Måste kanske avvakta med denna del, eller välja annat lösning. Jag VILL verkligen ha både USB och Bluetooth (för telefon samt för att strömma musik). |
|
|
Nu är projektet långt gånget, men allt som kunnat gå fel, verkar också gjort det. Orkar inte dra allt som varit under resans gång, men behöver input gällande nuläget, då jag har inte kommer framåt. Nuläget: MDS Gävle har installerat nya coaxer i bakdörrarna, nya fullrange + diskanter i framdörrarna (och lagt mkt jobb på isolering mot skaller). Bak, under panelen till höger, har en specialbygd låda placerats med en 10-tums bas. Framdörrarna drivs av ett nytt 4 kanalssteg, som också driver basen. Bakdörrarna drivs av orginalförstärkaren (ej DSP). Till detta är en Dension Gateway Five installerad, musik hämtas från USB-sticka men även strömmad bluetooth som låter rätt bra. Dessutom innehåller den Bluetooth för telefonen inklusive mic. Jag måste säga till installatörens försvar, att man varit mycket hjälpsam och verkligen varit tillmötesgående. Bilen har dock varit hos dom minst 8 dagar vid 4 tillfällen, och jag är inte nöjd än. Mina problem har varit många, men idag kvarstår följande (i prioritet): 1. Generatorvin. Eftersom slutsteget alltid verkar vara på, så hjälper det inte ens att slå av stereon. Är numera kopplat på en hög/låg nivåkonverterare in på stegets lågnivå. Tidigare direkt på steget högnivå in. Installatören säger sig ha "gjort allt", med avstörda kablar, olika jordpunkter och tom satt i nytt batteri. Sist sänkte han störningen något genom att sänka stegets gain. Bieffekten av detta är att jag inte får full effekt ur stereon, samt att telefonen knappt kan användas eftersom ljudet ut knappt hörs. Efter att hög/låg nivå omvandlaren kopplades in, så kan det bli helt tyst på låga varv när stereon är avstängd, men så "klickar det till" och börjar vina vid vissa varv. Jag tolkar det som att av och på styrs av inputvolymen, och med stereon avstängd, och vid vissa varv går man pga störningarna över tröskeln så att omvandlaren slår igång. Det är dock bara en gissning. 2. Bakhögtalarna som drivs av orginalsteget låt som Kalle-Ankahögtalare. Sämre än orginalen faktiskt! 3. Mellanregistrena som satt i instrumentpanelen under fönstret, var kopplade på orginalsteget men spelade så mycket högre än de nya dörrhögtalarna fram att de tog över helt. MDS-lösning: Dom skruvade bort dom..... Resultat: Något saknas framifrån. Dels blir ljudbilden märklig av att inte ha något framifrån, dels känns det att mellanregistret är klent. Jag löser det med att balansera mot bakdörrarnas Kalle-Anka högtalare som BARA spelar mellanregister, men ljudbilden blir lite onaturlig och ansträngd. 4. Gatewayen har en del lustigheter för sig. Detta försöker jag lösa direkt med Dension direkt, men deras intresse är högst marginellt. 5. Ljudtrycket är "sådär". Det ligger inom vad som är acceptabelt, men förra bilen (550 med värsta orginalanläggningen) UTKLASSAR den här anläggningen. Summan av allt är en anläggning som är "så där", med generatorstörningar som också förekommer ofta med stereon avslagen. Det är helt enkelt inte acceptabelt. Kan jag få lite tunga råd hur jag går vidare. Jag anser att generatorvinet är största boven. Med det borta, kan nivåer ställas mer korrekt och flera problem bli lösta. Jag betvivlar dock att nuvarande installatör klarar av det hela..... :( |
|
|
Genratorvin är sjukt störande, jag vet! Jag har rivit ur 2 installationer ur min nuvarande bil pga detta. Slutade med att jag fick driva diskan+"övre mellanregister" via HU's inbyggda effekt för att inte bli kocko. Testa att jorda slutstegen och HU i samma punkt, dvs dra en ordntlig jordkabel mellan dessa, så att potentialskillnaden blir 0. Kan hjälpa. Annars finns div avstörningsfilter, men dessa kan ha negativ effekt på ljudkvalitén. |
|
|
och själkvklart ska du ha mellanregister fram..fattar inte hur installatören tänkte där. ta bort bakhögt helt hade jag gjort, istället för att blåsa onödig energi på det. |
|
|
1. Generatorvin brukar man klara sig ifrån på BMW om man jordar det nya steget ordentligt. Hur är det jordat nu? 2. Verkar omöjligt, finns det sämre än original? Var det du eller MDS som valde de nya? 3. Säger ju en del om MDS om man låter mellanreg. vara kvar och drivas av ett annat steg än resten av framhögtalarna...... Vad menar du med "fullrange" + diskanter, det är väl ett tvåvägskit de har satt fram med delningsfilter? Jag skulle ha satt diskanterna på mellanreg. plats så att de spelar upp mot rutan. |
|
|
HFR: MDS säger sig ha testat olika jordpunkter. Just nu sitter det en hög- till lågnivåomvandlare före slutsteget. Jag TROR den innehåller störfilter också. Tror dock inte längre att steget är boven. Läs mer nedan. Kane: Jag vet inte om jordningen, mer än att MDS säger sig provat flera varianter. MDS valde coaxxarna bak. Ja, det är ett tvåvägskit i framdörrarna, med filter. Att sätta diskanterna under rutan var ingen dålig idé. Det löser kanske inte den avsaknad av mellanregister som jag upplever, men flyttar "FRAM" ljudet lite, vilket skulle behövas. Nya upptäckter: Var nyss ut i bilen och gjorde lite tester. Upptäckte då: 1. Den lilla minskning som sänkningen av slutstegets GAIN gjorde vid sista besöket, motsvarar sänkningen av generatorvinet. Höjer jag gain så är störningen densamma. MDS har alltså bara dolt problemet genom sänkt volym, men tagit betalt för nya grejor inklusive batteri. 2. Genom att stänga av nya steget och då bara köra bakhögtalarna via orginalsteget, upptäcker jag att generatorvinet faktiskt finns där också, men extrem lågt. Det har inte upptäckts i avsaknad av diskant..... Det betyder att vinet inte kommer från nya slutsteget? Jag har fråga MDS på måndag om dom testat att tillfälligt koppla bort min Dension Gateway och istället köra orginal cd-växlare. Jag börjar ana att Gatewayen eller dess inkoppling är boven? 3. Jag upptäckte samtidigt att bara dom undre stora högtalarna i bakdörrarna låter. Dock utan bas och diskant. De små diskanterna upptill är bortkopplade. Jag anar att MDS har kopplat in bakdörrarna så något orginalfilter dödar dom nya coaxxarna...... Klåpare!!!!! Ny kontakt på måndag. Lös problemet eller återställ hela bilen och pengarna åter. |
|
|
Snälla..... finns det någon som kan ge mig mer tips om generatorvinet???? MDS är i dagsläget redo att återta min Gateway Dension Five, med hänvisning till att den inte fungerar i min bil. Man motiverar detta med att ljudinställningarna i GW'n är märkliga, och kräver att dess volym ut står på minimum (-15), för annars låter allt konstigt. Med den så lågt, måste slutstegets gain höjas rätt friskt. Setupen gör att jag kanske inte får ut maximal effekt, och är boven till generatorvinet. Dessutom gör den låga outputen att ljudet vid telefonsamtal blir så lågt att jag knappt hör den som ringer ens på högsta volym. Jag vet inte om jag köper MDS förklaring.... Jag har samma generatorvin från radion. Jag hör också generatorvinet via orginalsteget på bakhögtalarna (fast lågt). Kommer vi inte på något annat, kommer jag förlora GW'n och därmed BT-telefoni, strömning, USB, IPOD-interface samt uppspelning MP3. En annan konsekvens måste bli att starkt AVRÅDA mot köp Dension Gateway Five, åtminstone till bilar motsvarande min. SNÄLLAAAAA. Finns det någon med erfarenhet av Dension, eller generatorvin som kan rädda oss med guldtipset? |
|
|
Kablarna till densions gateway är riktigt tunna, prova att skarva på en extra jord till jordkabeln (som är typ 0,75kvadrat) på gatewayen och se till att den blir ordentligt jordad, så du vet att du har bra jord från signalkällan. Mvh Henrik |
|
|
Slutstegens gain måste ned, om det innebär att Densionen behöver flytta ut så är det enda sättet som jag ser det. Prova "normal" gain på steget utan dension inkopplad och se om det gör skillnad. Med normal gain menar jag att du kan maxa volymen på huvudenheten på all musik utan att högtalarna distar pga hög ljudvolym. Dvs väldigt hög ljudvolym men ej "för hög". |
|
|
Second thought..du hade nått som drevs av HUs inbyggda effekt eller? I så fall kommer inte ovanstående funka om du inte använder fader för att sänka de högtalare som fortf drivs av HU, så att de också kan spela på HUs maxvolym utan att låta illa. |
|
| och om det inte är gjort: prova jorda HU, dension och alla steg i samma exakta punkt (inte bara samma kaross). Detta kräver nya jordkablar genom hela bilen. | |
|
Tack för inputen. Är överens med MDS om en sväng till, med bilen på plats i 3 dagar för några olika tester till. Jag har medsänt förslagen ovan om bättre jord till GW'n och gemensam jordpunkt. MDS ska även testa att återgå till CD-spelare eller en GW300 för att se om det gör skillnad, och får man en 100% lösning i övrigt, så löser vi bakhögtalarna med ett steg till och alltså helt går förbi orginalstegen. Därav inga fader-problem enligt HFR's korrekta resonemang. Har även gjort klar för Dension.com att tåget håller på att gå. Får jag ingen support eller förslag från dom innan bilen lämnas in -och MDS går bet- kommer jag avrekommendera alla forum-vänner att köpa denna enhet. |
|
|
Update: Nu får jag inte längre text till min HU från Dension GWF. Inte ens inställningarna, så nu kan jag inte manövrera eller justera den alls. Chansar jag så hittar jag ibland rätt, så det är "bara" texten som försvunnit. Dension skiter i mig, så rådet är fortfarande: Avvakta köp med Dension Gateway Five. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.