AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.054

Problem med köld kontra dörr.

fi
74
firebird_350
Mercedes Benz E-Klass W211 E500 -03.
BMW 320I Touring -00. (Fruns).
Hejsan. Hur ska man komma åt att smörja dörrlåset på en 325I -01:a..?

Varje gång tempen går under 0 grader så slutar dörrstängnings mekanismen med sin lås funktion dvs. det går inte att stänga dörren utan den bara hoppar upp igen. Har försökt att spraya WD40 men misslyckats fatalt...eller ska man behöva stänga BMW:s dörrar i kyla medelst spännband emellan dörrarna på vintern..?

.............MVH:// Harry S.

There is no substitute to cubic inches.
Samma lika problem på frugans 320i-01.
Blev bättre efter att jag tog bort klödseln på dörren och lär en byggfläkt torka ur insidan över helgen.

Provade att smörja på alla sätt först utan framgång.
Dörr jä...ln studsade bara vid temperaturer under 0 grader och provade jag att låsa när jag hade dörren stängd ( dvs när den inte låste själv som vanligt ) så blev jag inlåst och fick vacker krypa över till passagerarsidan och ut den vägen :S

Men efter en rejäl vända med byggfläkten så verkade kondensen/vattnet i mekanismen försvinna och resten av vintern funkade skiten bra igen.

Återstår att se om det hjälper över denna vinter med?
fi
74
firebird_350
Tackar Alex för svaret, åkte på samma inbrotts säkerhet i onsdags kväll dvs. blev inlåst i bilen med ett lättare raseri utbrott som resultat.......hörde sen ett svagt klick ifrån dörren och testade att öppna den...jodå, visst fanken gick den upp.

Misstänker att dörrklädseln inte är det lättaste att få loss på vagnen så jag får väl se hur jag ska lösa problemet.

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
samma hände på en polares 523 -97
han spände ihop dörrarna bak med ett spännband :)
gick loss på låsen överallt med låsspray dagen efter, sen har de fungerat. den ska väll tränga ut fukt vad jag förstår.

min första bil också. låsspray hjälpte.

även en jobbarbil hade detta fel på en skjutdörr. låsspray va det ända som hjälpte. eller jo värmepistolen! ett tag..

BMW ownz
fi
74
firebird_350
Hej.

Nu har dörrjä**** gått i baklås också, ej öppningsbar vare sig ifrån utsidan eller insidan. Dock så gäller detta bara förardörren men nog så illa iom. att man måste klättra in genom passagerardörren för att komma till förarplatsen.

Är det någon som har idéer om hur man får upp en dylik tingest som både är inbrotts som utbrotts säker..? Det borde gå att öppna den på nåt sätt.

Handtaget på utsidan är redigt slö åå slapp, insidan känns som den skall dock utan öppningstendens. Trycker man ner låsknoppen så öppnar inne delen upp denna men inte själva dörren till öppningsstatus. Hade kupévärmare på hela kvällen igår och detta gav nada resultat. Vad göra.....börjar på att tröttna på bileeländet en gång för alla.....=((

Brainstorm tack....alla idéer emottages tacksamt.
st
43
steveson
bmw 325 xi touring 06
har haft stora problem med en 325 e 46 med dörren .låskistan blir det kondens i som fryser .du kommer åt att spruta in något från sidan vill jag minnas men man måste bända isär plasten som är svart som du ser från sidan på dörren .det är inget problem att få bort dörrsidan men det svåra är att få bort låskistan .vill minnas att man tar bort skenan som fönstret löper i samt att der är ett lite klurigt fäste på rutans nederkant som man lossar lite på .jag köpte en ny låskista och bytte den men fick problem igen. i mitt fall så skulle jag ha satsat på att smörja med något bra medel samt att torka kistan . jag vet en kille som hadde en audi med samma problem som hadde skaffat en liten brännare och tinade kistan från sidan men det verkar farligt .
Rev sidan på dörren och lät bilen stå i garaget över helgen med byggfläkten som blåste in i dörren.

Smorde på alla möjliga ställen där det fanns rörelse i mekanismen,men svårt att veta vart problemet satt egentligen?

Hursom,skiten funkar hittills denna vinter,frågan är hur länge?!
co
161
coleburn
335i Sedan -09
Hade samma problem i helgen, bara att det gällde passagerardörren. (inklusive dörren i baklås efter att ha tryckt fast den utifrån medan frugan aktiverade centrallåset.) Man känner tydligt att något i själva öppningsmekanismen inte går tillbaka som den ska. De andra gånger det hänt har det räckt med att låta bilen stå igång en stund med fläkten på fullt, och kupeutblåset riktat mot dörren, samtidigt som man försiktigt ruckar på handtaget för att få mekanismen att dra tillbaka sig själv. I flera fall har det även hjälpt att slå fast dörren ett antal gånger, där vibrationerna har gjort att mekanismen gått tillbaka.

I helgen blev jag dock tvungen att köra in bilen i ett varmt parkeringsgarage i två timmar. Efter det hade allt släppt, och dörren fungerade som vanligt.

== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==
fi
74
firebird_350
Hojt.

Fick upp dörren igår eftermiddag med byggfläkt och kupé värmare, tog 10 minuter. Rev sedan dörrsidan och lättade på täcket i dörren, smorde med VD40 (en flaska+) och kollade så att det kröp in överallt och ordentligt. Smackade ihop eländet igen och åkte hem för att 2 timmar senare känna på dörren igen.......faaanstyget hade frusit igen......snacka om hopplöst.

Kommer att till helgen ta in bilen i ett varmgarage och blåsa på med byggfläkt rätt in i dörren i minst ett dygn så får Vi se om det gör någon verkan, och funkar inte detta så är det nog trotyl som gäller.

Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Jag funderar på om ni tvättar bilen ofta? Då kommer det ju alltid in massa vatten och fukt i dörrarna. Med det klimat vi har finns det ju ingen chans att den fukten försvinner.. Själv tar jag en rejäl paus i diverse tvättande då det är -10 eller liknande. Resultatet är att mina dörrar funkar klockrent. Rostar gör det inte så länge det är bra med minusgrader.

Svekke
fi
74
firebird_350
Tvättar i stort sett aldrig bilen på vintern såvida det inte blir riktigt milt och håller sig där x-antal dagar.

fi
74
firebird_350
Nu har jag haft bilen inomhus i ett dygn med kupé värmare blåsandes in i dörren som var avklädd "naken" men int'faaan hjälpte detta. Nu börjar snart desperationen sätta in.....=((

Är det någon som har fler förslag på vad som kan göras för att få dörr eländet att fungera, har tömt ut min idébank. Har värmt/torkat, smörjt och gud vet allt.

Är ganska säker på att det är wiren ifrån ytterhandtaget som tjälar när det blir minusgrader.

st
43
steveson
bmw 325 xi touring 06
byt låskista
fi
74
firebird_350
Det var ju en trevlig överraskning, fattades bara att låskistan skulle vara kass.......kul kul. Men det lustiga är att dörren går numer att öppna innifrån vid minusgrader men inte utifrån, så min gissning är att låskistan inte är så kass i alla fall.

Det inre och yttre dörrhandtaget har olika anslutningspunkter i låskistan. Så det är fullt möjligt att det inre men inte yttre dörrhandtaget fungerar om låskistan är trasig.
fi
74
firebird_350
Okay, hur fasen byter man ut en dylik tingest då..? Den verkar ju inte sitta alltför lättåtkomligt.......

Tror att det är dags att lämna i skorven på verkstad men får nog avvakta tills efter jul.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.