AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
2.810

Registreringsbesiktning av 633csi med 218 hk motorn

63
260
633csi
633csi -77
M535i -86
540i/6 Touring -95 vit
Jag har en -77 633csi som är importerad -83 till Sverige. Den har ett reg.nr. men har aldrig reg.besiktigats.
Jag köpte den utan motor och låda och har nu fått tag på en motor och låda från en -82 635csi (även den import och gaskonverterad). Har ej tänkt köra med gas.

Hur noga kollar besiktningen vilken motor som sitter i en så pass gammal bil ?
Vad jag förstått så togs aldrig 218 hk motoralternativet in till Sverige av generalagenten och jag undrar om nån har erfarenhet av nåt liknande och kan säga att det går/det går inte eller bara har en klok åsikt i frågan.
Kan hända att jag oroar mig i onödan.

Vill tillägga att det inte är effekten jag tänker på utan typen av motorfamilj.

Tacksam för svar.

Mvh

Janne
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Mina uppgifter är kanske litet gamla men så här fick jag göra med min 630CS -76 när jag registrerade den 1987.

På en 76:a var det då krav på avgasrening som jag måste kunna bevisa satt på motorn. Det fanns två val:
- köra ett komplett avgastestprov. Jag blev avrådd från detta då en begagnad motor inte skulle bli godkänd. Dessutom var det mycket dyrt.
- bevisa att motorn kom från en svenskgodkänd bil. Sedan skulle bilprovningen kolla att alla avgasdetaljer (elektronikbox, insprutare, luftmängdmätare mm) stämde överens med den aktuella motorn. Det kostade då 2200 kr.

I mitt fall tog jag en motor från en svensksåld 528i -77 vilket jag kunde bevisa. Koll att motornumret stämde med den svenskgodkända bilen gjordes. Denna kontroll gjordes på den tiden bara på en station i Stockholm.
Jag fick med mig ett papper som visade att motorn var godkänd. Detta papper visade jag sedan upp vid registreringsbesiktningen.

Som kuriosa kan nämnas att man vid den senare registreringsbesiktningen inte kollade att det var rätt motor som satt i bilen.

Jag föreslår att du ringer till bilprovningen och kollar med dom vilka regler som gäller nu. Det kanske till och med står på deras hemsida!?
Det borde vara något annorlunda (enklare?!) regler idag. På den tiden hade Sverige egna regler som inte fanns någon annanstans i världen. Så tror jag inte att det är idag.

Per L

Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
När jag tog in min -86 till sverige för 3 och ett halvt år sedan var det bara rätt igenom. Hade eftermonterad kat (numera bortmonterad) som de inte brydde sig ett skit om,ej heller motornr.hade massor av info de inte ville se bara.
Ringde till bilregistret (tror jag det var) efteråt om jag kunde få en skattelindring då det var kat monterad och godkänd från TUF i Tyskland.
De sa att jag skulle behålla katten men att de inte såg i några papper att det var sådant monterat. När jag då sa att jag ska ta bort det blev han helt hopplös och skulle kolla upp allt,men inget hände.

Mvh Jonas Brinell.

p.s tänk på att din hastighetsmätare har wire som skall gå till växellådan.
Din motor du nu hittat har motronic med givare i växellådshuset och ingen ingång för wire. f.o m -82 är detta elektriskt från en givare i bakaxeln,men detta har du nog redan fixat.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Ska inte vara några problem, då en M30B34 gott räknas som utbytesmotor.
Det som kan ställa till lite merjobb för dig, är om insprutet på den nya motorn är Motronic, och det sprutet är tänkt att användas.
Det som även kan ställa till det är om du byter låda, och där ej är den lösa sprängkåpan på, så får du problem med hastighetsmätarstyrningen, då 633 från 76 använder wire från låda till hastighetsmätare.
Nyare E24:a med motronic har elektronisk mätare styrd via puls i bakaxel.

Mvh Patrik

63
260
633csi
633csi -77
M535i -86
540i/6 Touring -95 vit
Hej !
Tack för alla bra tips !
Jag har tack och lov en 262 dogleg-låda som har uttag för mätarwire så det problemet slipper jag tampas med iaf.
Ringde idag till Bilprovningen och frågade hur det låg till med detta och enligt han jag pratade med så var det bästa om jag hade en motor från -77 när jag reg bes. annars kunde det bli frågan om en ny ursprungskontroll och den risken vill jag ju helst inte ta.
Vart sitter motornumret på en M30 nånstans ? Jag har inte hittat det.

Mvh

Janne
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Det sitter längst bak på blocket till vänster om lyftöglan,det ser ut som en platta med siffrorna stansade. ses lättast från vänster sida om motorn sitter i.

Mvh Jonas B.
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Allt beror på hur nitisk reg.besiktningsmannen är. Är han eller hon överjävlig läser han av motornumret och konstaterar att det inte är originalmotorn. Då stämmer inte bilens spec med hur den ser ut idag vilket i värsta fall kan leda till att du blir tvungen att byta motor. Alternativet är att ha väldigt bra kontakter inom BMW som intygar att motorn som inte är original överensstämmer med specifikaitonerna.

/Johan
47
mölle-fbg
635csia 84.e36ia cupe:(
Jag personligen skulle bara hängt i motorn bilen är ingen ny mercedes cl eller någon annan dyr bil!. så jag tror inte att dom kollar nr ens! motorena ser ju likadana ut typ? bara avgaserna är ok tror jag de bara är att åka igenom om allt annat stämmer! mvh mölle
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Johnor!
De har släppt lite på sina tidigare mycket hårda restriktioner.
Denna motor bör inte vara svårt att få till som utbytesmotor i den bilen.

Man kan ju alltid ringa och höra sig för om vad som exakt gäller i dag! ;)

Mvh Patrik

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.