|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Lite äldre, mer utrustning; Länk eller nyare, mindre utrustning, Xdrive; Länk Provkört båda, och båda går bra. Jag tyckte personligen den första's motor hade en vibe av att gå lite "mjukare". | |
|
Jag antar att du har koll på att den nyare också har en nyare motor, 258hk jämfört med 231hk för den äldre. Den äldre bilens sk M-sportpaket är inte original utan eftermonterat M-aerodynamikpaket. Utan att veta något om varken skick eller historik så känns ju den nyare mer prisvärd om man går efter begärda priser. ___ //Ulf |
|
|
Den nyare med mindre utrustning helt klart! "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Programmer; Yes, jag har koll på motorläget. Hade utrustningen suttit på Xdriven (nyare) hade ju saken varit klar. Den kändes lite torftig utrustningsmässigt i jämförelse. Sjukt svårt val. Tack för input! |
|
|
Den äldre har gått 1 år i Tyskland, sedan 4 brukare varav två i samma familj här hemma. Alla papper är i ordning och den är välservad, bland annat hos Peter i Partille. Den är fräsch in och utvändigt. Enligt bilreg är det en 03, inte 04. Den nyare är åxå fräsch, kanske 0.5 fräschare [på en 10 gradig skala] såväl in som utvändigt. Svensksåld och 2 brukare. Fullservad auktoriserat. Den saknar bland annat avbländbara speglar, infällbara speglar, stereopaketet och NAVI [den kan jag skita i], samt taklucka. Den saknar åxå bluetooth, telefon och så var det nåt annat. Är det andra skillnader mellan färdatorerna jag missat på nåt sätt? Det kändes som om den äldres dator var mer avancerad. Den äldre har tonade rutor... iofs en skitsak men kommer kosta mig ca 3000 (?) att ordna. Stereopaketet, att få det godtagbart på den nyare kommer väl gå på 10-15 mer. Den äldre har i mitt tycke alldeles för mycket lågprofil. Kommer säkert sälja dom och skaffa en 19" [nånstans runt 245] istället för 285. |
|
|
Om det är äkta AC-Schnitzer så lär du ju kunna få en bra slant för dessa. Sen handlar det ju lite om vad det faktiska priset blir...186' för en 530i -03/04 känns onekligen mycket även om den är fräsch och vältutrustad, det är trots allt en 7 år gammal bil. ___ //Ulf |
|
|
Ja det ska vara äkta AC-Schnitzer. Det är dock lite utanför mitt kompetensområde och intressesfär. Vet inte hur man avgör äkta eller falska. :( Jo, den är 7 år, och när jag ska sälja är den väl 9 då. Å andra sidan var min E38 en -97, så den är 6 år nyare :) Den kändes nyare än 2010 Toyotan jag provkörde =D |
|
| Ja, tusen tack för all input! När det kommer till kritan är kanske 05an högre i pris när jag är "klar", men frågan är om jag får tillbaka det jag tvingas merinvestera. | |
| Skulle ta 05.an. Modernare motor och äkta M-paket. -03:or var de allra tidigaste som kom och är nog inte lika lätt att sälja. | |
|
Om det är äkta fälgar så kostar en sådan uppsättning ca. 50' och det enbart för fälgarna. Länk Sen går dom ju säkert att hitta lite billigare om man letar i Tyskland eller på eBay men det är hur som helst dyra saker. Är det kopior så kostar dom inte i närheten av dessa pengar... ___ //Ulf |
|
| Hur vet man om det är äkta då? | |
|
Tänk på roskyddsgarantin på 12 år inte gäller den äldre då det kom 2004 o framåt. 6 år bara isf på den, o med tanke på rostproblemen så är det nog lite läskigt. |
|
|
Vilka sjuka priser i Programmers länk! 70' för ett par fälgar?! Jag skulle ta en nyare modellen, men ogillar träpanelen interiört. |
|
|
qsacage: ja dom priserna är inte nådiga sen är ju frågan om fälgarna säljs för dessa priser eller om det bara är riktpriser. När det gäller däck så brukar ju riktpriserna vara extremt höga och i princip alla däckhandlare säljer ju för ett betydligt lägre pris. ___ //Ulf |
|
| Sjuka var förnamnet. Inte så mycket pengarna i sig som "varför - på fälgar". Men uppenbarligen är det ju folk som köper. Det ser onekligen fett ut med 285, men jag tycker det förstör köregenskaperna lika mycket som 20-profilen. :( | |
|
Utan att tveka hade jag valt den nyare - oavsett så är fälgarna i andra hand bara värda det som de betyder för nya ägaren - i reda pengar kanske 20k. - jag tror inte man får mer för dem med däck. Men är det så att man är fälgtokig så är de ju värda mer..:-) Den nyare, svensksålda bilen verkar rätt - får jag fråga om du möjligen tänkt på 535d..? |
|
|
Fubarswe; Absolut - jag är inte alls främmande för diesel. 535 har ett helt galet vrid (480 nånstans?). Det jag går på är år, utrustning, pris. Det jag valt bort direkt är bilar utan komfortstolar, och med för många mil. Den billigare av dom här är den enda jag tittat på som längst. Sen sa nån "ta inte en som gått under 10000 mil - då får du den skitdyra servicen", men det verkar knepigt sätt att tänka. Tillkommer gör ju blockets beg-försäkring. Den ser mycket bättre ut under 10.000. |
|
| Valt bort alla som inte haft komfortstolar hel-el/minne, ska tilläggas. | |
|
Vad är det för skitdyr service vid 10' mil? Låter som ett uttalande från någon självutnämnd bilexpert som inte har så mycket koll...BMW's servicar görs inte vid bestämda miltal utan när det behövs och det beror på hur bilen har körts. Det finns en display i I-driven som visar status på olika servicepunkter och någon med E60/E61 kan säkert beskriva detta mer i detalj. ___ //Ulf |
|
| Exakt. Det var vad jag med funderade på. Det är väl bara on demand på E60/61? | |
|
.., precis - on demand är det som gäller. Det som kan dra iväg på pre LCI bilarna är partikelfiltret som "displayen" vill byta efter 20k mil. Kostar en 16k att få bytt om jag inte är felunderättad. Sen vet jag inte hur mycket ni läst om "swirl-flapsen" och dess möjlighet att lossna och skrota hela motorn.. Länk Jag blev svettig när jag hade min 535d -05 och rev av insuget och kollade - jag hittade inget som helst konstigt men bytte insuget ändå. 4500k var inte så farligt för en så pass betydande del tyckte jag. Jag har försökt få fram mer info om detta av svenska Bmw men de vill inte kännas vid detta överhuvudtaget... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.