|
|
|
|---|---|
|
Tänkte ställa av bilen för intern då jag mest tänkt ha den mest vår sommar och höst.. Vad rekomenderar ni att man gör? Har p-plats men inget gargae tyvärr så den kommer att stå ute under vintern. | |
|
Byt olja och filter, kolla kylarvätskan alt byt kylarvätska, höj däckstrycket till ca 3 bar. Ta ur bateriet och underhållsladda under vintern. Försök hitta en loge hos en bonde alt garage eller dyligt att ställa in bilen i. Tvätta och vaxa bilen noga innan du ställer in den. Bara att bilen står torr och ren i garage minskar risken för rost och att ledningar/kontakter ärgar. E |
|
| glöm inte att tanka bilen fullt så att kondens inte bildas, jag byter olja och filter vid påställning ist.. | |
Roffa1 |
Om du tänker ha bilen ute hela vintern, se då till att skaffa ett bilkapell för att hålla snö och regn borta. Biltema saluför fina billiga silverkapell. |
|
Jag ställer undan två bilar och en båt varje vinter. Inomhus är bäst men det du behöver göra måste göras oavsett om bilen står inne eller ute. Du kan låta batteriet sitta kvar för batteriet laddar ur mindre i kyla än i värme. Det håller sig bra under vintern under förutsättning att det är laddat innan uppställningen och att minuspolen är bortkopplad. Ny olja innan uppställning är bra eftersom den nya oljan inte innhåller korresiva föroreningar som den gamla oljan gör. Full tank eller inte kan inte ens bensinbolagen svara på idag. Full tank förhindrar kondens men dagens bensin åldras fort så bensinbolagen rekommenderar inte lagring av bensin i bilen mer än någon månad. Ny kylvätska skadar inte men viktigast är att du har koll på fryspunkten. Glöm inte frostskydd i spolarbehållaren och pumpa gärna upp däcken. |
|
|
Roffa1: Hoppas du skojar. Skippa kapell om bilen ska stå ute, för bilens eget bästa. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.