|
|
|
|---|---|
|
Hej, Skall beställa vinterdäck till nya bilen. Tänkta sätta dem på orginalfägar 18" Friktion är det som gäller. Tänkte ha orginal storlek, allt 255/35 18 & 225/40 fram. Har tittat på Kumho KW27 vad tror ni om dem? Tänk beställa från dackonline.se Där finns två varianter för framdäcken. Kumho KW27 225/40 R18 92H XL M+S märkt Kumho KW27 225/40 R18 92V XL M+S märkt Står V rep H för höger och vänster? Bakdäcken heter Kumho KW27 255/35 R18 94V XL M+S har de någon betydelse om de heter 94 eller 92? Hjälp mig reda ut begreppen. De skall sitta på en 330 xd. Mvh, Erik | |
|
V och H är hastighetsindex; H = 210 km/h och V = 240 km/h. Jag hade inte velat ha olika däckbredd fram och bak under vintern. Dels tappar du möjligheten att rotera däck för att få ett jämn slitage men samtidigt så kan bilen få lite små luriga egenskaper. Sommartid ger de bredare bakdäcken bättre grepp men vintertid är det snarare tvärtom. Ett smalare däck har bättre grepp än ett brett. Kumho KW27 kom sist i Teknikens Världs (TV) vinterdäckstest förra året. Köp Continental WinterContact TS830 istället, vilket har betydligt bättre vinteregenskaper än Kumho. Continental däcket vann förra årets test i TV även om det inte har bäst vinteregenskaper. Länk Att snåla på vinterdäck är den absolut sämsta affären en bilägare kan tänkas göra. Det är den enda koppling bilen har till vägen.. |
|
|
Jag hade Kumho tidigare och var inte alls nöjd! Tyckte det var riktigt dåligt fäste i de! Alpina B8 Länk |
|
|
Har ingen erfarenhet av Kumho själv, men har läst att ägarna var överlag missnöjda. Boldly goes where no BMW has gone before |
|
|
Kumho som märke kan vara ett vettigt alternativ när man ska köpa nya sommardäck men som vinterdäck finns gott om bättre alternativ. Som Chris87 skriver så är samma dimension fram och bak att föredra och ska du köra med 18" och lågprofil så är Conti TS830 det bästa alternativet av de centraleuropeiska dubbfria. Det ligger i topp år efter år. ___ //Ulf |
|
|
Yep, Conti är riktigt bra vinterdäck. Använder just nu deras Winter Viking 2, ett RFT vinterdäck. Tyst, stabilt samt greppar bra. Boldly goes where no BMW has gone before |
|
|
TS830, Se även (ViB): Länk (längst ner) Jag tycker de nordiska däcken (även dubb) greppar bra men att de samtidigt är alldeles för mjuka. mvh/ Anders |
|
|
Detta med olika däck fram och bakhandlar mycket om utsende. Blir inte snygg att sätta på 225 på 8,5 tum bred fälg. Har ingen intresse att skifta bra och bak. Skulle det verkligen vara så mycket sämre köregenskaper? Varför? framkomlighet? däck skall sitta på en xdrive. Kör ca 3000 mil vinter tid och däcken kommer vara slut i vår. Årets Pirelli Sottozero S2 tog slut runt påsk, tycker jag extrem dåligt i förhållande till vad de kostar. Tidigare har jag kör Goodyear Ultra Grip och de har funka bra (dok finns de ej i 255). Mvh, Erik |
|
|
falsterbo: det är sant att TS830 hamnar långt ner i flera tester men samtidigt så blev dom 2:a av samtliga vinterdäck i TeknikensVärld och får något år sen som vann dom samma test. Då alternativet Kumho är ett centraleuropeiskt friktionsdäck så var det bästa däck i denna kategori som jag rekomenderade. Har du sett någon test där andra centraleuropeiska friktionsdäck slår TS830? Nu beror det ju på hur Erik lägger sina 3000 mil? Är det mest motorväg söderut så är nog TS830 ett hel ok val men är milen mest på värmländska småvägar så hade jag valt ett däck från en annan kategori. ___ //Ulf |
|
Verdi |
Rent allmänt tror jag att vinterdäck ska vara så smala som möjligt. Kolla på rallybilarna och se vilka smala vinterdäck de har. Som jag har förstått det så vill man ha mer tryck per kvadratcentimeter som ligger an på vägen för att däcket ska kunna fästa i de ojämnheter som finns och trycka ner dubben ordentligt, om man har sådana. Nån annan kan säkert det här bättre... ps. Sen tycker jag att det är dumsnålt att köpa budgetdäck när man uppenbarligen har råd att ha en bil i halvmiljonklassen. Men det är bara jag... |
|
Verdi: Vad det gäller smaladäck gäller det dubbdäck och inte alls friktion. Programmer: 80 % av milen är på E45, E4, E6 och E18. Sedan blir det någon snöskoter resa till norr ut funäsdalen eller likande. Men vad finns det för alt. på 255 däck ? (i rimliga pengar). Det är trots alllt snyggast på fälgarna... Annars får det blir Goodyear Ultra Grip 2 med 225 runt om. Mvh, Erik |
|
|
Erik M-Sport: smala däck gäller även friktionsdäck. Faktiskt mer för friktions- än dubbdäck. Friktionsdäcken kräver högre tryck mot vägen för att gummits sajpningar ska kunna greppa i de olika underlagen. En högre profil förbättrar än mer då däcket kan flexa och på så sätt enklare greppar vid ojämna underlag. Anledningen till att jag kommenterade ditt val av bredare bakdäck är att så breda lågprofildäck gärna glider ovanpå snömodd vilket kan göra att bilen blir väldigt nervös baktill vid dåligt väglag då framdäcken kommer greppa bättre. Dunlop WinterSport 3D ska väl vara ett okej däck och det finns som 255/35-18. Ska du ha samma fälgar sommar som vinter? |
|
|
Chris87: Förstår att 255 i är optimalt dok funderar jag kring hur mycket sämre det värkligen är. I snömodd förstår jag att det är sämre. Gick en förarutbildning som michelin hade för några årsedan, de hävde att skilland mellan 205 & 225 var marginel gällde friktion ej dubb. (på en tyngre 4x4 driven bil). Skall köra samma fälgar årdet runt, vill ha orginal look, Gillar inte eftermarknads fälgar. Dessutom kör jag slut en omgång vinterdäck varje vinter Mvh, Erik |
|
|
Finns ju annars andra snygga BMW original fälgar som passar riktigt bra till M-sportpaketet. För jag tycker det är synd att köra med M-sportfälgarna vintertid då saltet tär på dem. Iaf inbillar jag mig det. Jag hade ju personligen vandrat en annan väg beträffande vinterdäck men du får väl göra det som känns bäst för dig helt enkelt. =) |
|
| Erik: Vad blev det för däck? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.