AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.500

Finns det andra bromsbelägg till E90 som ej dammar så förbannat mkt?

Roffa1
Har problems med mina originalmonterade bromsbelägg, visst tar bromsen som den ska (och lite till) men fälgarna blir täckta av bromsdamm redan efter några mils körning. Undrar därför om det finns andra bromsklossar med samma utmärkta bromsförmåga som original? fast som dammar betydligt mindre.

Eller har kanske BMW (reservdelar) olika bromsklossar till E90. Racing-Standard?
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Samma problem med mina E46 klossar, dammar utav bara hel#*¤...

Surf Or Die!!!
Kr
10
KristofferMalmberg
320d Touring -06
518i -88
EBC Greenstuff dammar väldigt lite.

* För både Roadsport och landsväg.
* Perfekt grepp upp till 650° C.
* Marknadens renaste belägg, upp till 80% mindre bromsdamm/sot.
* Nu med "brake in coating", ett slipmedel som sliter in det nya bromsbelägget mot bromsskivan

Så står det iallafall om beläggen.
Hade samma problem och har köpt från Schmiedmann.

Race gata beläggen
Roffa1

Clintan: Är du helt nöjd? är det samma utmärkta bromsverkan som med original. Förmodar att dessa är Race-gata belägg är betydligt hårdare? hörs det när man bromsar hårt (malande ljud) blir det likaså grova repor i bromsskivan.

Har du en länk till dem hos Schmiedmann.
Det bästa är om du går in på deras hemsida och fyller i ditt chassinummer, så du får rätt belägg.

Finns massor utav olika att välja mellan. (Race belägg, Race gata belägg osv).

Där kan du även läsa om bromsdammet osv och bilda en egen uppfattning om du vill pröva dem eller inte.

Själv blivit tipsad dit via garaget.org sida. De skall på i vinter, så jag kan inte svara på om hur de är ännu, bara att det inte skall bli så dammigt som de orginal jag har på nu.

Roffa1
Finner endast dessa som jag tror motsvarar standard orig.

Länk
Okej.

Annas maila dem och förklara med bromsdammet, så ger de dig ett urval av olika bromsbelägg.

De både förklarade och länkade till de olika till mig när jag frågade.
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Jag har kört green stuff tidigare både på e36 och e34 m5. Dammar lite mindre än original, men är inte dammfria. Krävs något högre pedaltryck än original. Skriker inte. Gör inga märken i skivorna.

Jag tror att de fletsa belägg som dammar mindre kräver högre pedaltryck. Green stuff känns som ett ok belägg för gatan, men inget att ha om man är ute efter något häftigare. Körde slut dom på några banpass med m5an.
Sv
182
Svane
535D F10 TMC
523i E39
Efter det att orginal klossarna tagit slut bytte jag till Greenstuff. Blev mycket besviken. Det är som att gå ner i en kolkällare. Till våren åker de ut. Får se vad det blir, kanske orginal.
Roffa1
Det var som attan, trodde Green-stuff skulle vara betydligt mindre dammbenägna än original. Satsar nog istället på ett komplett OEM Performace bromskit, när det finns tillgängligt till E90xi.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
EBC Greenstuff har jag kört med i 3 år snart och är inne på den tredje uppsättningen. Det är en otrolig känsla i dessa belägg och du kan dosera bromstrycket på ett helt annat sätt då dom biter tag bättre med mindre kraft.
Vad gäller damm så visst dammar dom men mindre än org som är Textar. Textar säljs på mekonomen för 980:- för fram och 655:- för bak. I början kan det skrika lite grann innan dom har slitits in. 30 mil senare, är dom helt tysta och det skrapar ej vid full bromskraft.

EBC Greenstuff kostar 300 kr mera men det är helt klart värt pengarna.

Ska du köra lite hårdare ska du välja Red stuff

Mvh Fredrik L

BMW CS #07491
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Vet ej om övriga talare har för dåligt tryck i hydraliken, men man ska inte behöva bromsa hårdare vad jag har upplevt.

BMW CS #07491
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
har greenstuff på sommarbilen, och de kräver som sagt betydligt högre pedaltryck. men de håller betydliogt bättre vid höga temperaturer. trots detta blir det något annat nästa gång.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.