AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.179

325dA lås och larm

gr
7
grinnall
325dA-09
Har nu köpt en BMW-bil för första gången,men åker BMW motorcyklar sedan 1969.
Köpte en välutrustad f.d. demobil 325dA-09 på 1050 mil.Underbar bil att köra,varför har jag inte gjort det tidigare. Tyvärr fick jag två olika fjärrkontroller(nycklar) av bilfirman,Autohaus Polmaxx. Slarvigt av mig att inte kolla detta. Jag har ringt och mailat till dom och hoppas att dom hittar den rätta.
Om inte, någon som har ett förslag. Känns lite olustigt att det finns en nyckel därute någonstans. T.ex vad kostar två nya nycklar och en låscylindrar?Då är man ju säker i alla fall. Får ej heller igång larmet och jag misstänker att man tagit bort säkringen för att slippa en massa tjutande larm när bilarna står trångt. Kan ej tolka vilken säkring det är enligt ritningen i säkringsluckan. Någon som vet storlek och plats där den skall sitta. Hoppas på många sköna mil.

Jag hade åkt in med bilen igen och låtit bilfirman åtgärda felen.
Är du säker på att bilen är utrustad med larm? Det var ett tillval (extrautrustning).
gr
7
grinnall
325dA-09
Ärligt talat,det var så många tillval så jag är inte riktigt säker. Kan man se larmet någonstans eller ta det via chassinumret?

Har du dekaler på de främre sidorutorna som säger "Alarm"? Annars står de i utrustningslistan, om du fick med en sådan vid bilköpet.
gr
7
grinnall
325dA-09
Ska titta efter,men det kanske inte finns något.Eftermontage kostar väl som en bättre beg.bil

Roffa1
Om bilen är utrustad med originallarm så sitter det en stor röd lampa monterad under den inre backspegeln. Ingen röd lampa = inget larm monterat.
Roffa1: Han skriver att larmet inte fungerar som det ska. Då blinkar det eventuellt inte någon LED i underkant av innerbackspegeln. Går inte se någon visuell skillnad på innerbackspegeln mellan bilar som har och inte har larm. Alla innerbackspeglar har LED.
gr
7
grinnall
325dA-09
Det sitter en rund ca.2 cm stor lampa under backspegeln.Har också gungat lite på bilen utan resultat.Den har nog inget larm och det kostar vid beställning av ny bil 480 Euro i Tyskland

Roffa1
Vi har två stycken E90 i familjen, en med fabriksmonterat originallarm samt en utan, och den sistnämnda saknar den röda lampan under backspegeln.
Roffa1
Händer det något när du trycker på mittenknappen till fjärren (den med BMW emblemet) då ska larmet aktiveras och då blinkar även lampan under backspegeln.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
öppna motorhuven när du har låst bilen så borde larmet gå igång. Eftersom du har en stor röd runt lampa så borde det väl finnas larm.
Maila mig så kan jag hjälpa dig med att fixa utrustningslistan till bilen.

MvH Bmw 4-ever
Roffa1

Vill minnas att det finns en serviceavstängning till larmet, har ej bruxen till hands för tillfället. Men om du ej får det att fungera så kan larmet ev,vara avaktiverat.
gr
7
grinnall
325dA-09
Har provat med huven men utan resultat. Börjar mer och mer tro att säkringen är borta,men vilket nummer har den? Och var sitter larmenheten?

Roffa1

Många av säkringarna sitter bakom en lucka inne i handsfacket.
Roffa1

Hittade detta ang avaktivering av rörelsesensorer,mm. Framgår dock ej hur man åter aktiverar larmet.

Länk
Roffa1: Det som de nämner där står i instruktionsboken. Avaktiveringen gäller tills dess att bilen låses upp. Nästa gången bilen låses med ett knapptryck fungerar larmet som vanligt med rörelsesensorer aktiverat.
gr
7
grinnall
325dA-09
Problemet är löst. Bilen har en dummy för larm(01CA) i utrustningslistan. Den felande nyckeln spårades via nyckelläsare hos BMW här i Växjö till en 318iA som jag hittade hos handlaren via chassinumret. Nu har jag både mailat nyckeldata och pratat med dom och den rätta nyckeln ska skickas till mig.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.