|
|
|
|---|---|
|
Tjena Gjorde en service för någon månad sedan. Innan servicen låg förbrukningen på ca 1.05-1.10 blandad körning till jobbet. Nu efter servicen har det legat högre 1.10+ och förra veckan tankade jag i 98 för att se om den skulle gå ner. Nu ligger den istället på 1.25 och jag kör ganska lungt ändå.. De enda skillnaderna jag kommer på som kan påverka förbrukningen från servicen var att jag gick från swedols 5w-40 till biltema 5w-40 och nytt bränslefilter. Sedan har det brytts bromsrör av en firma men det borde inte påverka. Vad mer kan orsaka en sådan soppa ökning? lambda sensor, kamaxelgivare? | |
| Du bytte inte till sämre tändstift? De sakerna du nämner kan ge högre förbrukning, men borde samtidigt också ge felkoder och sämre gasrespons. Har du möjlighet att avläsa? | |
|
Nej jag böt inte tändstiften. hm.. Måste lämna in den för att avläsa koderna tråkigt nog. Men bilen drar mer efter att jag tankat i 98 istället för 95, hur fan går det till? |
|
|
Det är inte så enkelt att yttertempraturen har sjunkigt? Parkerar du kallt om nätterna? Kallstart och den första körningen påverkas mycket av yttertempraturen. |
|
|
Håller med. Hur långt har du till jobbet? Det är vinter och kallt nu ;) |
|
|
Har upplevt samma sak med min bil. Den drar 5-10% mer nu när det är kallt ute. |
|
| Förra vintern låg den på 1.10 när det var -15. Nu är det nollgradigt så det kan inte endast vara pga kylan | |
|
jag kör många korta sträckor, och min ligger på ca: 1.42/milen. Nya stift ny olja, filter osv. bilen går rent och mkt bra. Men den är törstig..Antar att det är alla dessa korta kalla körningar. Landsväg ligger den på runt 0.8-0.9. /Johan |
|
| Säger du det, 1.42 var inte lite det. | |
|
Jag upplevde samma sak, fast i mindre skala, som trådskaparen när jag servade min nyinköpta men långmilade 528iAt -97 i september. Mycket märkligt tyckte jag, men helt klart ett faktum. I övrigt går bilen som den ska och levererar inga underliga felkoder. Innan servicen gick det att eco-köra till jobbet på klart under 0,7 enligt färddatorn. Efter att ha bytt ut den gamla oljan (OK/Q8 Formula Excel 5W-40), olje-, luft- och kupéfilter mot nya grejer (ny olja Shell Helix 5W-40) gick det inte att köra under 0,75. Samma väder och förutsättningar i övrigt. Den gamla oljan och luftfiltret var bra skitiga, så eventuella förändringar hade jag hoppats skulle vara åt det positiva hållet. |
|
|
Gammal blaskig olja dar varmviskositeten, och darmed friktion och forbrukning minskat!? Man brukar ju kunna se en del skillnad i forbrukning beroende pa vilken viskositet man slar i... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.