AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.477

525 -93 småfrågor, bensinvärmare, kupéfläkt + öppningsbar bakruta

Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
Håller på lite med en 525iA -93 och har några korta frågor:

Hur får man upp öppningsbara bakluckan? Knapp på nyckeln?

Sitter bensinvärmare på den som verkar vara original, hur styr man den?

Kupéfläkten är helt död, hörde nånstans att man kan slå av och på den via färddatorn? (Stora)
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Knapp finnes bredbvid baklucke öppnaren. På bakluckan alltså, till höger. Standard är dock att microswitchen eller kablaget för att öppna bakrutan är pajj på e34 touring. Dock enkelt fixat.
Microswitchen har ett litet "blad" som man kan böjja till så den klickar på själva switchen när du trycker på knappen, ibland så har detta "blad" böjts till så pass mycket med tiden att den inte klickar till längre.

Bensinvärmare är om det är orginal styrt av färddatorn har jag för mig, så prova kolla på det om du hittar någon info, mesta brukar skötas via den.

Det sista är bara om du har en fungerande kupéfläkt och vill att den skall starta t.ex 30minuter innan du går ut till bilen en varm sommardag för att ventilera kupén från varmluft.
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
Tackar så mycket! :D Fan böjde man sig ner och kollade såg man ju faktiskt en till knapp på bakluckan, så långt kunde man ju nästan tänkt själv =P
Återstår väl att se om den funkar när bilen blir reda att användas om ett par dagar för man lär ha ett batteri inkopplat för att testa.

Finns ingen instruktionsbok eller nåt med men samma sak där, man får väl knappa sig fram när man kopplat på batteriet :)

Ok det vore ju lite drygt om fläkten är körd för sist bilen var igång hände ingenting hur man än vred på fartreglaget =P Var börjar man felsöka här då? Kan man koppla +12v nånstans bara för att se om själva fläkten går överhuvudtaget? Typ nåt relä eller nåt?

Fan man är bra vilsen på E34 =D
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Inga problem!

Har bilen AC/ACC? Eller är det 3 vred som du kan snurra på, där fläktreglaget är i mitten och dom två bredvid visar grandantal?

Ha i åtanke att jag har någon sorts superduper-djungelfeber här, så om något inte verkar hänga ihop riktigt i mitt inlägg så är det nog tack vare det... hehe, men försöker skriva/förklara så gott jag kan...

Om det är 3 rattar som fläktknappen på e30 i princip, så känn efter om det är något motstand i knappen, du kan ta bort kåpan under ratten/vid pedalerna och den lilla som sitter på sidan till höger. Där ska du kunna se ett reglage röra sig när du vrider på fläktknappen.
Om det är din bil så kan du ju passa på att se om du hittar kylarläckage där också, värmepaketet eller rören brukar gå sönder ibland (gör så att det immar upp mer än normalt och luktar kylarvatten i bilen + blött på mattan).

Säkringarna ska du ju kolla först dock (under svarta locket under huven framför föraren), e34 skiljer sig inte allt för mycket från e30 enligt mig. Men det är bara vad jag tycker :) Förutom att e34 har mer moderna prylar..

Fläktsvärdet är annars ett relativt vanligt problem på e34, så prova sök på det och se om det kommer upp något tips och trix, aldrig vart med om trasig fläkt på en e34 hittills och då har jag hållt på med en massa e34or..
Prova knacka på panelen också och se om du kan slå den till liv så att säga, hehe. E34 gillar ibland lite tuffare tag såsom kärlekssmällar ;)

Köra utan fläkt är ju ingen höjdare..

Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
Den är så lyxig så det är den värsta kliman som finns i E34, dubbelpipig automatisk :) Jag har fly kickat instrumentbrädat en hel del utan resultat :D

Ska kika lite mer på det där så snart motorn är igång! Hällde i den idag så har lite slangar och grejer kvar sen blir det felsöka! Och forumsöka haha tar fan längre tid vid datorn än i garaget :D

Tack för all hjälp föresten, uppskattas!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.