AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.666

E46 3-Serie information om oljemängd m.m (hemsida?)

Hej

Ska göra ett oljebyte på min 330ci -01 imorgon och tänkte höra om det är någon som vet en bra hemsida med info om just hur mycket olja som ska i spisen?

Har för mig att jag läst i nåt program att det ska i 7,4l men osäker.

Tackar för eran kunskap!

// Alex
Hej,

Oljemängden är 6,5 liter (inkl. oljefilter).

mvh/ Anders
Kortfattat. Öppna instruktionsboken och läs i den. Står på en sida där.
Stämmer som AKN skrev om du inte hittar bekräftelse på det i instruktionsboken.
Står på tyska och har för många dåliga erfarenheter av instruktionsböcker. Har hänt att det står fel faktiskt. Dock inte i någon BMW ;)

Kör på 6,5l

Ska dunka i vanlig olja eller Long Life?

// Alex
Kör på ordentlig olja. Kommer inte ihåg vad den heter, men på Schmiedmann har de och till vettigt pris, men om du beställer idag, har du den inte fören på onsdag.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Litar du mer på forum-inlägg på nätet än instruktionsböcker?

Jag vet vad jag litar mest på.

Internet innehåller allt från professorer till proffstyckare till låtsas-veta-allt-men-kan-egentligen-inget-personer.

Instruktionsböcker är ändå skriva av folk som har betalt för att skriva just instruktionsböcker och borde vara proffs på det.
Sen finns det säkert någon enstaka instruktionsbok som blivit fel (men har svårt att tro det om BMW) men fråga inte hur många som haft fel på internet :-)

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Det menade jag inte på långa vägar, ska helt klart kolla om vi har autodata på jobbet imorgon. Tror att det ska finnas alla märken i det programmet.

Man är ju inte helt dum i huvudet;) om jag nu skulle lite på nån här skulle jag givetvis kolla stickan innan jag startar han.

Instruktions böcker brukar oftast stämma, men sen finns det andra faktorer som kan ställa till det. Som en arbetsorder för ex. om det står fel motorstorlk. på ordern och om man samtidigt har väldigt bråttom kan det bli en dyr service.
Nu vet jag vilken bil jag har osv. men förtroendet för just instruktionsböcker är dåligt haha, känns B på något sätt.

Var bara någon vecka sedan jag drabbades av just detta, som tur är kollar jag alltid stickan en snabbis innan start. Den gången var det ca 1,5l för mycket.

Kan redan nu avslöja att autodata anger 6,5L oljemängd ;-)

mvh/ Anders
Såg det med innan :)

Nu har han fått sig en uppfriskning, jävligt gött!

Vet inte riktigt om priset var något vidare på oljan..

38:- / litern för castrols longlife ;)

AKN:
Har du autodata hemma eller jobbar du som mek?

// Alex
A73X,
Jag har en äldre version av programmet (<04). Jobbar inte som mek (se min profil).

mvh/ Anders
Var köpte du den oljan så billigt?

Har du någon länk till den?

Brukar nämligen betala mellan 900-1200:- för 2 stycken 4 liters dunkar
Vilken "Castrol longlife" är det frågan om? Typ, klassificering, viskositet osv.

mvh/ Anders
5w 30 klassificering vet jag inte, det är den oljan som funkar i stort sätt alla motorer. Vi har den på fat på jobbet därav förmåns priset.

// Alex
Okej. Då är det inte hel syntetisk då?
Jo det är den, 99% säker. Kan kolla upp allt tills imorgon klassificering, hel/halv syntet m.m

:)

// Alex
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.