AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
2.504

Vibrationer/resonansljud vid landsvägskörning 1100-1300rpm

Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

När jag kör i modesta hastigheter på 5:an och låg belastning hörs det ett dovt resonansljud i bilen. Trodde först det hade med vä. slutdämpare som var kass men den är bytt nu. Har iofs dålig hö. slutdämpare också och ska väl byta den snart men jag börjar tvivla på den felorsaken.
Ljudet/vibrationerna kommer vid 1100-1300rpm och bara om jag håller konstant fart, gasar jag lite försvinner ljudet. Någon som har en ide om vad som snurrar så i drivlinan och kan orsaka detta ljud/vibrationer?

/AGW
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hade nått liknande på Helrätt, fick rekommenderat att byta motorkuddar, växellådsbussning samt kardanaxelbussningar. Det blev vibrationsfritt och tyst efteråt. Bussningarna till kardanaxel var så slitna att den hängde flera mm fel. Kan ju vara kardanknuten som börjar bli sliten. När du ändå gör detta, passa på att byt olja och filter i automaten, det gör underverk.
Mvh
Asken
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det vibrerar/låter alltså inget om du håller samma varvtal stillastående?
Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

Precis marin, kan inte återskapa vibrationerna annat än vid viss hastighet/rpm som det verkar nu. Hade en offlinesession med kspehe och det lutar lite åt drivlinan. Tråden nedan stämmer rätt bra in på mina problem.

Länk

Har inte ens lyft bilen och tittat så det blir dagens övning.

/AGW
Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

Lyfte bilen idag men blev inte klokare för det. Måste nog riva ner avgas och lite värmeskydd för att komma åt och klämma ordentligt. Hinner inte nu så det kanske lutar år verkstadsbesök ändå...

/AGW
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.