AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
709

KN open air vs KN insats

Dahlberg
Jag har en 525i -94 med KN insatsluftfilter som sitter i original luftburk. Jag undrar om det är värt att köpa ett s.k. open air (koniskt) luftfilter i stället för mitt insatsfilter?
Ger ett koniskt KN luftfilter märkbar skillnad i effekt eller blir det enbart fränare insugsljud?

Tacksam för svar!
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Effektskillnad känner du knappast av..
Hade ett insats JR i min förra BMW 528i, bytte till JR OpenAir... någon effektskillnad var det inte, men ljudet var ruskigt mycket fränare. Sen ser det ju så läckert ut med ett öppet filter istället för den fula original luftburken.

Slutsats: byt till ett openair filter!!! =)

///Tomas M
Länk
BMW E28 registret #001
Håller på att ersätta min 2,0L motor med en nyrenoverad 2,5L, ca 200 hk.
Vad gäller luftfilter så lönar det sig med ett helt öppet filter vad gäller bränsleförbrukningen, vilken sjönk, kanske inte överdrivet mycket - men tillräckligt för att kunna unna sig en hamurgare på MAX...
Jag och min kompis mätte med instrument på hans verkastad vid en bänkkörning av min motor. Orginalet "tappade" luft ibland, ett öppet filter gör inte detta vilket ger dig bättre respons samt trevligare bränsleekonomi. Men vad gäller HK är detta tveksamt...

Ha´de
Th
100
The Dude
535i-87
540iA Touring-94
Men vilket är bäst för bilen, släpper inte open air filtren igenom mer partiklar?
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
ett open air filter släpper igenom mera skit än ett vanligt då detta har större "maskor" i filtret, skulle personligen aldrig sätta det på min bil då ett filter är en rätt viktig del för bilens överlevnad

Joakim Eriksson
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.