|
|
|
|---|---|
|
Hej har en 320 Touring E46 M-Sport med dragkrok. Var köper jag fjädrar till den?? Skulle behöva ha nya framfjädrar och tänkte då även passa på att köpa bak om det finns så kallade "husvagnsfjädrar" Har kollat Mekonomen, Autoexperten m.fl. och de verkar endast ha standardfjädrar alltså inte M-sport.. Tack på förhand.. | |
|
Testa på BMW. =) |
|
|
om du ringer till Autoexperten så har dom, var precis ute och kollade på seras sida och hittade förstärkta fjädrar till min 316i. Så dom har till din också är jag säker på Orsaken till att jag skriver som en kratta är för att jag har Dyslexi |
|
| Till Touringen är det förstärkta som gäller och det skall de ha på Mekonomen. Även Biltema har dessa och betydligt billigare 350:- styck. | |
|
Har för mig att när man har org dragkrok från fabriken så får man förstärkta bakfjädar. Har framfjädrarna gått av eftersom du ska byta dessa? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Nja. Biltema har dem väl inte. står väl "ej Touring" på alla. och det är en touring jag har. Försärkta fjädrar, är inte m-sport sänkt orginal?? försärkta är inte det "standardhöjd" men förstärkta?? Vill inte höja den mer än en M-sport är orginal... Varför jag byter är för att Puckot som hade den innan mig kapade framfjädrarna för att den såg högre ut fram än bak!!! Vilket innebär att den går som en gocart å kommer ploga närmare asfalten än VV:ets Scania som går på vägen i Vinterväghållningen.. En saltlåda bak å några blixtljus på taket så kunde jag ha tagit anställning när som helst.. Alltså Jag vill ha M-sport fjädrarnas höjd och gärna styvare i baken då jag eftermonterat dragkrok.. (dock ej ett krav) Har inte kollat BMW orginal men de brukar vara dyre.. Kollade Lersefors å de hade inte!!! |
|
|
Sedanens och Touringen är ingen skillnad i höjd. Det är bara att Touringen skall ha förstärkta. Jag vet bara att de har förstärkta på biltema i Hbg. Sedan ang M-sport: Är inte 100%, men det är inte fjädrarna som skiljer, det är dämparna som är annorlunda. |
|
|
är det samma fjädrar mellan touring och sedan? För är det så, så har jag fram och bakfjädrar för m-chassie liggandes hemma. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Det jag är intresserad av är egentligen "fram fjädrarna" då de bakre verkar helt ok. Kan väl knappast vara någon skillnad mellan sedan och touring på framfjädrarna däremot möjligen de bakre, rätta mig om jag har fel.. Kollar man mekonomens hemsida så verkar det som om det är samma fram på alla 320 modellerna fram däremot är det skillnad på de bakre.. Vad vill du ha för fjädrarna?? ( om du vill sälja förstås) |
|
|
Det enda jag vet ang fjädrarna bak är att de är lika höga/långa . Men de som skall sitta på Touringen kallar de förstärkta. VArför begriper jag inte, för de har en tendens att gå sönder både på Touringen och Sedan modellerna. |
|
|
"Lika långa" menar du då att M-sport och "standard" har lika långa fjädrar?? i såfall är alltså inte M-sport sänkt från fabrik eller?? |
|
|
Först och främst tänker jag på orginal. Brorsans Touring har M sport paketet och hans fjädrar är eller var exakt lika som de jag hade på min Sedan orginal innan jag bytte till Coilovers där då fjädrarna är kortare. Är som jag skrev inte 100% säker, men har för mig att det är dämparna som skiljer dem åt. |
|
|
Rätta mig om jag har fel men dämparna bestämmer väl inte höjden på bilen, det är det väl fjädrarna som gör??!! frågan om M-sport är fabikssänkt kvarstår. Om den är fabrikssänkt och det är samma höjd på fjädrarna då måste det rimligtvis vara något annat som skiljer dem åt, mer än stötdämparna. Typ, annan infästning av fjädrarna så bilen blir lägre, (om den nu är sänkt) |
|
| Sant. Det är fjädrarna som bestämmer höjd. Dämparna för hård het. | |
|
Nu har jag ringt BMW och den enda skillnaden mellan en "vanlig" och en med M-sport paketet är tydligen att M-sport har hårdare fjädrar. dock ej lägre. |
|
|
men då måste det vara så att dämparna är lägre då eller? För m- paket sänker bilen med ca 15-20mm! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Där va det också tydligen skillnader. Den jag har är en M-sport men sportschassie m-inredning och m-kjolar. men det är inte M-chassie.. en helt vanlig M-sport men ingen M3 å enligt BMW i Karlstad (Autowåx) så är enda skillnaden på mina och på en "vanlig" tydligen att mina fjädrar är hårdare (styvare) Inte vet jag.... |
|
|
Henrik, Hade samma dilemma som du i somras. Jag har också en E46:a touring med sportschassie (som alltså inte är samma sak som M-sport). Nu blev det aldrig av att jag bytte, men hade också svårt att hitta lämpliga eftermarknadsfjädrar. Biltema har ex. inte. BMW har så klart, har för mig att de låg på 1770 kr paret (med 10% rabatt). Mekonomen har ett par som kanske passar men prisskillnaden var marginell. /WGG |
|
|
BMW skulle ha ca: 1000:-/st för framfjädrarna och 1300:-/st bak. Mekonomen är billigare, men hur stor blir skillnaden mellan BMW´s och Mekonomens "förstärkta" är den stora frågan.. Ringde till Autoexperten och de bad om mitt reg.nr för att få rätt fjädrar. och det var inga problem de hade fjädrar som passade.. Blev dock fundersam och gick in på hemsidan, knackade in mitt reg nr och fick fram vilka fjädrar de rekomenderade.. Gick in på blocket och letade up en "vanlig" 320 touring med synligt reg.nr. Knackade in det på Autoexperten och fick upp samma fjädrar till den!!! Kan man lita på att man får rätt om man beställer de som rekomenderas på Autoexperten?? Kanske ska skita i det å köpa BMW´s, |
|
|
Nu har jag tid igen för att fråga lite mer. Om jag nu väljer att köpa "standard" fjädrar till min M-sport måste då dämparna också bytas.. alltså om jag höjer bilen... |
|
| Nej det behöver de inte. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.