AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.720

IX kontra XI?

An
19
Anna Lj
Z3 Coupé 2.8
325 ix Touring (E30)
Har ett par år haft en gammal 325 ix som vinterbil och är helsåld!! Tuggar sig fram i hur mycket snö som helst och beter sig väluppfostrat hur provocerad den än blir. Men hur är de nya 4-hjulskrafsade (xi, hade inte tänkt köpa SUV) i jämförelse? Hur är de att köra, vilken teknik är det BMW bjuder på här och hur är kvaliteten?
Halkar f.n. omkring i Audi Quattro med Haldex, vilket skämt....

Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Man kan väl utgå i alla fall från att de nyare inte är sämre än din gamla bil. Vilken årsmodell är det du funderar på?
Då är det med andra ord en A3 eller TT du kör för närvarande (det är de enda med tvärställd motor och Haldex)? Kan inte riktigt jämföras med de "riktiga" Quattro som övriga modeller har.
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
För att inte tala om hur mycket olika däck gör skillnaden...
An
19
Anna Lj
Z3 Coupé 2.8
325 ix Touring (E30)
Alldeles riktigt, det är en "S3" jag åker just nu.
Min gamla IX har ju permanent, mekanisk fyrhjulsdrift och är diffad, så den driver i princip på tre hjul som jag har förstått det. Men en modern BMW har väl inte det systemet (Cosworth), det är väl elektroniskt styrt? Hur funkar det rent tekniskt och hur beter det sig på vägen, det är det som är frågan? Anledningen till att jag inte gillar Haldex är att bilen är lynnig, den beter sig framhjulsdrivet ena ögonblicket och bakhjulsdrivet nästa. Och kör fast i djup snö, blä....

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Anna Lj:

Fullständig beskrivning av coleburn hur Xi fungerar:

Länk

"E46:an har en helt öppen mittdiff av planettyp, utan låsning eller bromsfunktionalitet där kraftfördelningen är 38/62 fram/bak. Den är alltså konstant fyrhjulsdriven, till skillnad från ett Haldex- eller Viskosystem som ju kopplar in den andra axeln först när den ena tappar fästet.
Förhindrandet att all kraft går till bara ett hjul sköts via ABS-systemet (+ till viss del trögheten i mittdiffen gällande kraften fram/bak), vilket är det "huggande" man känner när hjul med mindre fäste förhindras att spinna fritt. Det i sin tur fördelar kraften till det hjul som har högre motstånd (dvs mer färste).
Man kan koppla ur detta, men på en x(i/d) finns inte 3 steg av antispinn/antisladd som på de vanliga bakhjulsdrivna, utan bara två - on eller off."

Det gamla systemet iX funkar så här:

Länk Länk

Mvh
An
19
Anna Lj
Z3 Coupé 2.8
325 ix Touring (E30)
Tack för svar! Mycket intressant läsning! (som jag ju borde hittat själv om jag hade haft tålamod att leta, pinsamt....) Har hört mig för på BMW om hur de nya systemen fungerar, men har mest fått välmenande säljsnack, inga tekniska diskussioner. Jag har inga planer på regelrätt terrängkörning men eftersom jag bor på landet blir det en del oplogade vägar och branta backar. Och jag är som synes redan less på Haldex efter bara ett par dagar och ett enda snöfall! Nu kan jag lugnt leta rätt på någon trevlig 330xi.... ;-)

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
De flesta som jobbar på BMW är inte entusiaster som du har märkt... =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.