AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.895

Orange X5:a, bra eller bara galet?

Jag är sugen på att lacka en X5:a i pearl orange. Närmare bestämt Lamborghini Atlas orange (kallas ibland California). Den skimrar i ljuset från guldgul till varmt orange, åt det röda. Med mörka rutor, högblanka svarta lister, svart inredning och svarta feta fälgar tror jag det skulle kunna bli rätt kul.

Nästan alla är ju skittråkiga i färgerna, svarta, silver, gråa. Frågan är bara om man skulle få för sig att sälja den -- hur många skulle backa för att köpa en orange X5?

Skulle du backa eller skulle du tycka det var kul?
Kan nog bli läckert men den blir inte lättsåld den dagen du tröttnat.
Har du inte funderat på att foliera den i stället, typ som denna X5a Länk

Kostar väl som en bra hellackering, men med fördelen att den kan återställas till orginal.

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
F**n vad roligt. Den Tyska X5an fotade jag i Düsseldorf i somras Länk

Helfoliering kostar från strax under 10tkr. Så billigare än lacka. Folie roligt, lack nej tack.

Stephan

Be
159
Benzan
X5 30d M-sport F15
ttp://www.garaget.org/?car=192869
Kan säkert bli skit ballt men lär inte bli roligt vid en ev försäljning.. jag skulla alla dagar i veckan ta bilen till Länk istället.
Tack för tipsen, guld!!! Men dom (autostripe.se) verkar inte ha någon rolig orange metallic-färger, endast solida. I Orafols färgkarta ligger nog 020 "golden yellow" närmast, men den är ju solid. Jag vill ju ha pearl, inte metallic. Pearl reflekterar ljuset mycket mer än metallic, som är rätt grova spån.

Grått, brunt och beige finns i metallic hos Autostripe. men det duger ju inte!
:-) Jag har messat dom och frågat om pearl och ungefär kostnad.
Jag såg den här bilen här i tjockholm i fredags, samma orange på en XC90. Det var faktiskt läckert, den såg sjukt snygg ut bland alla grå/brun/gröna/svarta bilar.

Länk

Jag skulle personligen behålla mer svarta detaljer på en X5:a, shadowline högglans etc. Jag är tillräckligt galen (hehe) för att göra det här, men det är viktigt att det blir rätt nyans och lyster på lacken - därför är jag skeptisk till foliering.

Jag lackade min MC (en ninja) i Atlas orange och bara älskar hur den skimrar i ljuset, det ser nästan ut som om den glöder. Men orange är svårt - blir det fel nyans (åt det röda) så ser den inte alls lika kul ut. Och blir det inte mycket pearl i lacken så lyser den inte, då är den heller inte kul.

Mer input tack, skulle du backa för att köpa en orange X5:a eller skulle du tycka det var okej?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Ta bort modellbeteckning och sätt dit HD-diton istället. :-)

Tror bilen kan bli galet snygg. När du ska sälja den är bilen så gammal att det nog varken gör från eller till, däremot tror jag ingen betalar extra för lacken.
helst folie men om det inte finns så tycker jag att du ska lacka.. håler med om att alla bilar är gråa idag.. visst blir kanske bilen lite mer svårsåld men du vinner ju på att du verkligen trivs me bilen under tiden du äger den
Här är Atlas orange på en Murcielago. Givetvis en helt annan bil än en X5:a, men det ger en känsla av hur orange pearl och svart lirar ihop. X5:an är lite "Hulk-bil" så jag tror den skulle se rätt pampig ut i en så het färg.

Länk

Länk

Gallardon har (oftast) en annan orange "Borealis" som är aningen ljusare, mer åt guldhållet och mindre rött i. Åtminstone ser det ut så om man tittar i PPG:s färgkartor (det är PPG:s lack på Lamborghini)

Länk

Blir man inte glad av orange? Sjukt härlig färg tillsammans med svart :)
Jag fick svar från Autostripe - de har mest solida färger i sortimentet, och ingen pearl orange. Skulle kosta 17900 att foliera en X5:a vilket är betydligt billigare än en lackering. En hellack brukar kosta kring 25-30 000. Den största kostnaden är inte själva målandet eller färgen - det är allt arbete för att demontera bilen, slipa den och maskera.

Har gjort det själv på en X5:a, det är ett enormt arbete. Dörrar, dörrklädslar, motorhuv, baklucka, takrails, strålkastare, stötfångare fram och bak, alla gummilister och dekorlister lister kring fönster osv - precis ALLT skruvades bort innan lackering. Kanske man inte river lika grundligt vid en foliering?
Be
159
Benzan
X5 30d M-sport F15
ttp://www.garaget.org/?car=192869
Det är säkert inte lika mycket jobb med en foliering med tanke på att det tar ca 2 dagar, dom skruvar inte ner dörrsider och sådant har jag för mig utan det tillkommmer om man vill göra så

Jag skulle iallafall alla dagar i veckan ta en sådan färg med foliering så man kan återställa. Autostripe verkar veta vad dom håller på med, med tanke på vilka bilar dom gjort.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.