AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.642

Ni som har 20-tumsfälgar på F10/F11

Bi
133
Bimmerfrei
BMW 528i F10
Snart 330dA Touring -12
Jag har en 528 F10 med 18-tumsfälgar och 245/45-däck (run flat). Har för mig att fälgen heter 328. Saken är den att jag blir galen på den diffusa och oprecisa styrkänslan. Efter att tidigare ha kört en 335 med aktiv styrning och M-chassi så känns F10:an med 18-tummarna som en buss. Visst blir det lite mer direkt och köttigt om man lägger i sport eller sport+-läget men långt ifrån den klassiska BMW-känslan. Funderar bland annat på att byta 18-tummarna mot 20-tummare. Ni som har gjort det bytet, eller bara kan tala om huruvida F10:an får bättre styr/vägkänsla med 20-tummare snälla ge mig ett råd. Ångrar bittert att jag inte valde aktiv integralstyrning. Funkar det inte med 20-tummare så åker F10-an all världens väg till förmån för en 335 igen.

/Christian
je
37
jeje88
Bmw 520D F10 M paket Alpinvit!
Har du m-chassi på bilen
Bi
133
Bimmerfrei
BMW 528i F10
Snart 330dA Touring -12
Nix.
>Bimmerfrei: Jag hade 20" BMW 312 på min 530dF10. Hade M-sportchassi på den. Den gick kanonfint. Hade Kumho däck på fälgarna. Både hög komfort och bra vägkänsla. Har nu beställt Hartge 20" till min 535dF11 som jag lär få ut i veckan, på dessa kommer också Kumho däck. Gillar inte Run-flat. Körde aldrig min 530d med 18" som följde med bilen, åkte direkt från BMW till däckfirman och bytte, sen sålde jag 18" som extrahjul med bilen. Köparen är också jättenöjd med bilen för den delen. Tråkigt att du känner som du gör för F10-an är ju en härlig bil men den kan aldrig jämföras med en 335-a (på gott och ont). 335-an har ju mycket mera närkänsla till vägen när man kör, lite mera körglädje, samtidigt som det är väldigt mycket mera obekväm. Har ju en 335xi också så jag har kunnat jämföra mycket. Hade också en 335iT innan 530d-n. Kan varmt testa att köpa 20", sumpar ingen komfort och bilen blir dessutom mycket snyggare.

/Anders
mkk230
Säljer du dina fälgar så kan jag vara intresserad

Sålde mina 20" med bilen (530dF10) och även 18" som satt på (328). Skall ev. sälja mina 18" M-fälgar som kommer med 535-an, har dock ännu ej bestämt mig. Känner det är synd att köra så fina fälgar på vinterdäcken...

/Anders
mkk230
det är bara höra av dig, vill du ha 17 som vinterdäck el?

Bi
133
Bimmerfrei
BMW 528i F10
Snart 330dA Touring -12
Tack för informationen. Ja, det blir nog 20-tummare utan run flat till våren. 18-tummarna behåller jag till vinterdäcken som snart åker på. Ska för övrigt bli intressant att jämföra styrkänslan då vinterdäcken inte är run flat och är av den bespottade "autobahn-typen". De borde med andra ord vara hyfsat jämförbara med sommarsulorna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.