|
|
|
|---|---|
|
Inte jag utan en kompis som råkat ut för detta så har bara kopierat vad han själv har skrivit på bla. Nordic Audi. "Hej gott folk! Jag hade hittat drömbilen, en Audi S4 från 2005 med all tänkbar utrustning, även lagligt registrerad med dragkrok som inte gick att få med svensksålda. Diskuterade med AB Bilkompaniet om bilen och den verkade vara precis vad jag var ute efter. Var helt inställd på köp om allt stämmer och betalade handpenning för att han skulle hålla bilen tills jag och en polare kunde ta oss neråt i landet. Innan jag betalade handpenning frågade jag om han utan problem betalar tillbaks om jag inte vill ha den. ”Japp om det är något som inte stämmer kan du självklart backa.” Betalade sedan över handpenning och allt var frid och fröjd tills vi är där i Örebro. Firman och ägaren Jonas Nylén ger ett oseriöst intryck och man börjar känna sig lite tveksam, när sedan växelspaksknoppen är mer nött än i min gamla A4 och klarglaslyktorna ser närmast blästrade ut börjar varningsklockorna ringa. Vi frågar även om de är MRF anslutna vilket de inte är. Ägaren pressar oss att vi måste avsluta det här nu, han ska nämligen till Stockholm på någon timme. Säger att jag ska fundera lite och höra av mig senare. Vi tar en promenad till en annan bilhandlare och hämtar upp en bil åt polaren. När vi pratar lite om AB Bilkompaniet där blir vi avrådda från att köpa. På någon timme ringer Jonas och säger att han måste bli av med S4an och att vi kan lägga ett bud. Nu blir man väldigt fundersam så vi åker till Audi och ber dem kolla upp den, tydligen har den vart inne på rep för nästan 90 000 kr sedan den kom till Sverige. Gubben på Audi tycker den har vart inne för märkliga saker, saker som man inte borde behöva laga på en bil som gått lite mer än 7000 mil. Vid det här laget har jag bestämt mig för att det verkligen inte blir ett köp, hoppas bara att Jonas som lovat betalar tillbaka handpenningen. När jag nästa gång pratar Jonas på Bilkompaniet säger han att jag får den för 250 000 kr innan jag ens hunnit säga att jag bara vill ha tillbaks min handpenning. När han hör det börjar det slingras, ”Den är som jag sagt, eller hur? Vad har Audi sagt till er, det hade jag ingen aning om? Nu tycker jag du inte är riktigt schysst, vi hämtade er från station, monterade på vinterdäcken färdigt och grejade åt dig.” Väl hemma i Kiruna ringde jag Audi i Örebro, då hade Jonas vart där och skällt ut han vi pratade med, sagt att de inte får säga grejer om hans privata bil. Jag blir av Audi rådd till att polisanmäla bilkompaniet angående handpenningen. Skriver därefter ett brev till Bilkompaniet där jag förklarar läget, säger att jag vill ha min handpenning innan fredagen annars blir det polisanmälan. Har ännu inte fått den. Bilen har dykt upp på Blocket igen nu för 279 900 kr: Länk Regnummer på den är XXT940. Firman: Länk Jag är mest glad att jag inte köpte bilen, men det gör ändå ont att ge bort 5000 kr till en skojare. " | |
|
Som med allt finns det flera sidor av det mesta men kollar man på bilen på transportstyrelsens hemsida upptäcker man att den är försedd med en kreditspärr, det vill säga den får inte säljas utan att man samtidigt löser restskulden på bilen. Dessutom ska det väl stå om kopplingsanordning i registreringsuppgifterna? Fordonsidentifikation Registreringsnummer: XXT940 Fabrikat: AUDI S4 Färg: SVART Fordonsslag: PB Fordonsår: 2005 Fordonsslagsklass: I Chassinummer: WAUZZZ8E15A444679 Typgodkännandenummer: e1*2001/116*0151*10 Typgodkännandedatum: Senaste EU-regbevis del 1: 2010-06-15 Senaste EU-regbevis del 2: 2010-06-15 Handelsbeteckning: Upplysningar: Kredit Fordonsdata Fordonsstatus: I trafik (2010-03-25) Tillfällig registrering: Nej Privatimport: Ja Antal ägare: 7 Yrkesmässig trafik: Nej Fordonet tillverkat: Producentansvarig: I trafik första gången i Sverige: 2007-05-25 I trafik första gången i utlandet: 2005-01-12 Ägarbunden dispens: Nej Ägarbunden dispens upphör: Nej Besiktningsuppgifter Besiktningstermin: 2010-10-01 - 2011-02-28 Senast godkända besiktning: 2010-02-19 Vägmätarställning: 69646 Skatteuppgifter Fordonsskattepliktigt: Ja Årsskatt, kr: 2550 Återbetalning vid avställning, kr: 1062 Betalningsmånad/er: mars Vägtrafikregisteravgift: 65 kr ska betalas samtidigt med årsskatten. Tekniska data Motornummer: Kaross: Täckt, Taklucka (04) Karosserikod särskilda ändamål: Slagvolym, cm3: Växellåda: MANUELL Antal passagerare, max: 4 Antal sittande passagerare, max: Antal bältade passagerare, max: Antal passagerare i rullstol, max: Antal stående passagerare, max: Fordonet är enligt uppgift försedd med krockkudde främre passagerarplats. Skattevikt, kg: 1830 Tjänstevikt, kg: 1830 Totalvikt, kg: 2210 Sänkt totaltvikt, kg: Max släpvagnsvikt, kg: 1500 Max släpvagnsvikt kg, obromsad: Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1290 Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3710 Max lastvikt, kg: 380 Kopplingsavstånd, mm: Kopplingsavstånd EU, mm: Effektiv bromsanordning: Nej Lastutrymmets längd, mm: Främre överhäng, mm: Bakre överhäng, mm: Utrustning: Drivande axlar fram: 1 Drivande axlar bak: 1 Antal hjul: Däckdimension axel 1: 235/40R18 Däckdimension axel 2: 235/40R18 Bandbredd, mm: Längd, mm: 4600 Bredd, mm: 1780 Höjd, mm: Drivmedel 1: BENSIN Motoreffekt, kw: 253,0 Effektnorm: EG |
|
|
Örebro måste vara det mest oseriösa området beträffande bilhandlare i Sverige, finns många exempel på det. I övrigt var det bra att han kollade upp bilen såpass noga och backade ur. När det gäller handpenningen så är den garanerat förbrukad. Och det är ju i sin ordning om det inte vore för överenskommelsen om återbetalning. Men jag fattar inte vad vitsen med en handpenning är om den skall betalas tillbaka vid ej köp så jag står på säljarens sidan där. Flåklypa |
|
| Trist historia verkligen och det enda goda med det hela var ju att du inte var tvungen att lägga större handpenning. Vitsen med handpenning är ju att båda parter skall känna sig bundna vid en affär. Köparen för att köpa och säljaren för att sälja ett visst objekt. Normal handpenning brukar vara 10%. Själv skulle jag aldrig betala tillbaka en handpenning om jag hållit vad som var sagt i avtalet. Då har ju inte handpenningen någon funktion. Däremot är det ju tragiskt att läsa vilken oseriös firma det verkar vara. Men för framtiden skall du vara medveten om att handpenningen får du inte tillbaka om du av någon anledning ej vill fullfölja ett avtal (givet att inget undantag avtalas vad gäller ev. återbetalning, som du tydligen fick muntligt här, men lite svårt att bevisa tyvärr) Du får nog känna dig blåst på dessa 5tkr tyvärr. | |
|
Rent juridiskt får en handpenning ENDAST användas för att täcka (styrkta)omkostnader som uppstått när köparen inte fullföljt köpet (t ex behov av nya annonser, arbetskostnad för t ex merarbete i samband med iordningsställande av bilen till kundens önskemål etc.) men det innebär att när dessa kostnader är täckta SKALL eventuellt överskott av handpenningen betalas tillbaka till den som deponerade den! En handpenning är således ett visst skydd för säljaren att täcka MERKOSTNADER i samband med att denne "håller" bilen till en intresserad kund. Många tror att handpenningen automatiskt är förverkad om man inte fullföljer köpet, men så är INTE fallet! Sedan skulle det iofs inte förvåna mig om en sådan bilhandlare plötsligt "har fått" extremt många och dyra omkostnader som en följd av att kunden backade ur...men de skall som sagt gå att styrka! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Vet inte hur många ggr jag har sagt att man ska se upp med vimpelhandlare i Ö-o. Historiskt sett är det inget bra ställe att handla bil på framförallt inte importbilar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Länk | |
|
Ganska rolig uppföljning! Kompisen fick tillbaka handpenningen, varenda krona. Det kom ett mail från ägaren av Bilkompaniet ungefär en timma efter vi publicerat denna text, känns som att han har läst det och insett vad skit han kommer få. Men som sagt, försök lägga företaget i bakskallen och varna ifall ni får höra att någon ska handla bil där. Tackar för responsen! |
|
|
Skönt att det löste sig. Kollade också transportstyrelsen och det där med dragkroken kunde nog varit skäl att få tillbaka slantarna annars,jag menar att bilen bör väl vara regbes med den. mvh P |
|
J.Lindström |
Hehe, verkar vara ett Kalle-Anka företag det där... Dom hade en X5 4,4 - 2005 till salu där som jag var intresserad av, så jag åkte dit i hällregnet från Västerås för att titta på den...efter en titt så konstaterade jag att bilen var rätt sliten, men priset var bra, så jag var ändå intresserad så jag bad om en provkörning, men då blev det blankt NEJ!! "När affären är klar och finansieringen är avslutad så får du provköra bilen som sista led i affären" var hans smarta kommentar!! "MEn jag skulle aldrig ens vilja bestämma mig för en bil om jag inte provkört den" svarar jag "Har du kört en X5:a förut så vet du hur dom känns att köra...och jag intygar att den är i bra skick" svarar han Jag hade visserligen inte vid det tillfället kört en X5:a tidigare men alla med lite bilkunskap förstår att bara för att man kört en X5:a så betyder det inte att nästa X5:a känns likadant och dessutom litar jag inte vad en bilhandlare säger och köper en bil efter det, det la jag också upp till honom... Sen frågade jag också honom vad han skulle säga och ställa sig till om någon bestämt sig för en av hans bilar, lagt upp betalningen men efter provkörningen "som sista led iaffären" inte är nöjd med bilen utan ångrar köpet...behöver jag nämna att jag inte fick något svar....han tyckte att jag kunde nöjesprovköra på en annan firma, som att man nu skulle åka 10 mil bara för att nöjesprovköra!! Han sade också att dom flesta bilhandlare idag har den provkörningpolecyn, men Bilkompaniet är dom första och förhoppningvis någonsin dom enda jag stött på med den löjliga filosofin!! Ska nämnas att jag kört en X5 4,6 och X5 4,8 (som jag köpte) sen dess och det var två olika bilar att köra, inte enbart motormässigt, utan känslan av en gedigen bil vad jag tycker..som kund är det skönt att få den innan ett beslut om köp...behöver det nämnas att firman jag köpte X5:an iNTE hade den provkörningsfilosofin som AB Bilkompaniet :) |
|
Man förundras aldrig över hur dryga vissa bilförsäljare tror sig kunna vara. Ska man behöva be på sina bara knän för att få köpa en bil? Handla aldrig av firmor som är ovilliga. De förtjänar inte att sälja något. Det finns alltid fler firmor. ------- //Lövet |
|
J.Lindström |
andreas_lofgren: Nä, man kan ju tro det på vissa försäljare...bestämde mig snabbt för att inte köpa bilen när han la upp det, men det var intressant att stå å diskutera med honom, man under c:a 20 min prat fick jag inget vettigt svar!! Ett annat argument han hade var att dom ogärna ville att bilen skulle vara 3 timmar i tvätthallen, som att det skulle ta tre timmar att tvätta en bil efter en tur i regnväder, om det alls behövs....Nä, riktig pajas det där!! |
|
Fasen, en sådan firma har jag aldrig stött på. Jag brukar nästan bli påtvingad bilnycklarna och grönskylten när jag är inne hos bilhandlare. Men det är oftast större märkeshandlare BMW, Bilia, Uppl Motor, Möller, Hedin mm mm. Jag skulle aldrig befatta mig med "garagehandlare" när det handlar om nyare bilar i den tyngre prisklassen. Är bilen billig finns det skäl till det. Så resonerar jag. Senaste bilen köpte jag hos märkeshandlaren. Inget fyndpris men heller inga problem sedan inköpet 2006. Irriterande lampbyten är det alvarligaste jag drabbats av......ännu. |
|
|
Är det den han kör med i Mamma byter bo nu kanske? Riktigt fin bil. Snubben startar nytt, luras, går i konkurs och försätter så hela tiden. Men han har ju sålt bilar såklart. |
|
|
Framgick det i programmet att den där brattiga guldhalsbandsaudiv8föraren lurades? Han såg iaf oerhört sliskig ut. |
|
| Nej det framgick inte, men man såg "bilkompaniet ab" skylten. | |
|
Var på jakt efter en Saab 9-3 TID. Hittade en på blocket som gått 9500 mil och relativt bra pris. Ringer och bestämmer mig för och komma och kolla på bilen. Det är AB Bilkompaniet som har bilen. Kommer dit går in i bilhallen hittar Saaben som står längst in bakom en x antal andra bilar....bla en Porsche en HD osv...Går fram och börjar kika lite på bilen då hör jag en röst som bryter lite...Vad vill ni? -Vi vill kolla på Saaben härförklarar jag. -Han frågar om det är vi som ringt? -Ja det är det -Får man ta sig en provtur säger jag?. -Ja om du är intresserad av och köpa bilen så.....säger han då -Ja vi får väl provköra den till och börja med tycker jag då. efter lite flyttande av bilar och annat är saaben ute. Provkör den anmärker på lite grejer och är allmänt skeptisk till det hela som han också lägger märke till så jag får pruta ner den 10000:- + att han föreslår att om jag känner minsta tvivel så kan jag få med en 12månaders garanti på bilen som täcker allt sa han. Bilen som visade sig vara import som inte framgick i Blocket annonsen saknade viss utrustning men såg fin ut för och vara 4år. Så tillslut så blev det affär och väl inne för och skriva pappren med ägaren av firman så visar det sig att garantin jag vart lovad kostade 3000:- utöver priset och absolut inte ingick som säljaren menat på. När jag kört 17 mil från Örebro till Säffle börjar motorlampan och lysa. Åker till en verkstad för och felsöka detta och det visar sig att EGR ventilen verkar kass. Datorn visar även felkoder tanklockslåsmekanism, och båda nycklarna. Skadeanmäler det hela. Men under tiden så går generatorn sönder. Lämnar omedelbart in bilen på verkstad för att få bilen lagad. Efter mycket om och men så visar det sig att Jonas på Bilkompaniet inte betalt in premien för försäkringsgarantin som jag betalt för vid köpet. Där står jag med en trasig bil och ingen garanti som jag betalat för. Googlar Bilkompaniet och hittar massa godis om denna Jonas. Känns skit att jag inte kollade upp detta innan jag åkte till Örebro överhuvudtaget men man litar ju lite grann på när det är företag man har och göra med men... Den kloke lär sig av sina misstag. Den smarta lär sig av andras... |
|
| Usch vad tråkigt. Hoppas det löser sig. | |
|
Dessa är enda botemedlet mot sådana samhällsparasiter :) Länk BMW M-POWER |
|
|
Så nu AB Bilkompaniet anmälda hos Allmäna Reklamations Nämnden. Hoppas det smakar! Tattarfasoner Den kloke lär sig av sina misstag. Den smarta lär sig av andras... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.