AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.129

Problem med växling e38 740-1998års

happygrus
Har fått ett underligt problem med min 740 då växellådan växlar upp och ner hejvilt när bilen blivit driftsvarm (allt fungerar ok när den är kall) det hela började när jag gav mig ut på en 26mils tur till uppsala, när jag kom fram till uppsala började lådan växla enligt ovan och gick till slut in i nödprogrammet. Efter att bilen fick stå en stund fungerade allt som det ska igen och jag började röra mig hemmåt och då efter en stund så börjar växlarna växla upp och ner igen så låser jag den på 5an och kör så hemmåt. När jag kommit hem och lägger i P läget så ställer sig tomgångsvarvet på 1700rpm, växlar jag till R eller D så är tomgångsvarvet normalt men så fort jag ställer den på P går det upp till 1700rpm igen. Jag har ett friskt batteri och generatorn laddar korrekt (använder c-tek laddare då och då), har testat att göra bilen strömlös men hjälpte ej.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Att läsa av lådans felminne är ju början.
Gissningsvis kan det bero på dåligt kontakt, glapp, fukt, i anslutningskontakten på lådan eller förbindelsen motorstyrning, växellåda, trottlespjäll

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
happygrus
Läsa av lådans felminne görs det också via obd uttaget under huven ?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jepp alla bilens system läses av där.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
happygrus
Har varit och försökt läsa av felkoderna men verkstadens bosch dator fick ingen kontakt med motorstyrningen.. Airbag systemet fick den kontakt iaf.. Vad kan det bero på ?

Meken gissade på kamaxel eller vevaxelgivare som felet till lådans betende.

happygrus
Nu är äntligen felet löst !!! Bytte kamaxelgivaren idag och vips så fungerade pärlan igen !

happygrus
Felet är inte löst.. har felsökt med carsoft nu och fått felkoder, kolla gärna på carsoft tråden Länk
TW
121
TWX
750 il -96
Länk Läs denna tråd kan var till hjälp
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.