AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
17.876

Var hittar jag färgkod och chassinummer?

El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Hej!

Jag har en 318i E36 årsmodell 92. Jag hittar inte färgkoden på den! Kan ni hjälpa mig?

Jag har redan kollat på både det vänstra och det högra stötdämpartornet samt innanför båda dörrarna. Men jag hittar ingen färgkod där. Har ni några fler tips på vart man kan kolla? Kanske var det någon speciell placering av färgkoden på den modellen? På 1-serien BMW sitter den t.ex. innanför dörren på passagerarsidan, vilket är minst sagt ovanligt för BMW.

Jag tror att färgkoden är 237 och färgen heter då Granitsilver Metallic. Men jag är inte helt hundra på det. Jag har endast tittat på de olika färgerna på webben och den här färgen var mest lik min. Men jag vill ju försäkra mig om att det verkligen är den färgen jag har.

Jag läste något om att man kan skicka ett mejl till BMW gruppen och be dem att utifrån chassinumret ta fram den här uppgiften. Någon som gjort det här? Tar det lång tid innan man får svaret?

Vart sitter chassinumret? Är den på samma skylt som skylten för lufttryck, dvs. innanför dörren på förarsidan?

Tack på förhand!
Färgkoden finns med på utrustningslistan! Maila en BMW-återförsäljare regnumret och be om en utrustningslista så får du den på någon dag...
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Tack för svaret!

Jag har emellertid hittat chassinumret. Den satt inte innanför dörren eller under vindrutan på förarsidan som jag trodde. Den satt under vindrutan men på passagerarsidan. Det var inte helt lätt att tyda vad som stod där men jag har jämfört med registreringsbeviset och det är det rätta numret jag har hittat.

Så här kan ett chassinumret se ut: WBABR3344YEA82019

Det består av totalt 17 siffror. Det finns några viktiga uppgifter man kan få fram med hjälp av enbart det här numret.

Siffra 1-3: Tillverkarkod
Siffra 4-7: Modellkod
Siffra 8: Säkerhetssiffra
Siffra 9: Kontrollsiffra
Siffra 10: Modellårssiffra
Siffra 11: Fabrikkod
Siffra 12-17: Produktionsnummer

Tillverkarkoden visar vem som har tillverkat bilen. Möjliga tillverkarkoder för BMW är följande.

4US = BMW MFG. Corp. Spartanburg
NC0 = BMW South Africa
WBA = BMW AG
WBS = Motorsport

Modellkoden visar vilken bilmodell det är.

Säkerhetssiffran identifierar vilken typ av säkerhetslösning som används i bilen, dvs. den anger om bilbälten är installerade, hur många och vilken typ av krockkuddar som är installerade. Den har följande betydelser.

0 = Bilbälten
1 = Bilbälten och krockkudde på förarplatsen.
2 = Bilbälten och krockkuddar på förarplatsen och passagerarsidan.
3 = Bilbälten och krockkuddar av andra generationen på förarplatsen och passagerarsidan.
4 = Bilbälten och tvåstegs avancerade krockkuddar på förarplatsen och passagerarsidan.

Kontrollsiffran bestäms utifrån hela chassinumret.

Modellårssiffran visar vilket år bilen är tillverkad. Man började använda denna siffra år 1980 och har använts sedan dess. Den här sifferpositionen i chassinumret är alfanumerisk, dvs. det kan vara antingen en bokstav eller en siffra. Man inledde med att beteckna 1980 årsmodeller med bokstaven A. När man nådde slutet av alfabetet började man använda siffror istället, vilket skedde år 2000. När siffrorna var slut, dvs. när man nådde siffra 9 (intervallet 1 till 9) så började man om från bokstav A vilket skedde det här året.

Både 2010 årsmodeller och 1980 årsmodeller har alltså bokstaven A på den här sifferpositionen i chassinumret. Man använder inte bokstäverna I, O, Q, U och Z för att undvika förväxling med siffror. Modellårssiffran har alltså följande betydelser.

A = 1980
B = 1981
C = 1982
D = 1983
E = 1984
F = 1985
G = 1986
H = 1987
J = 1988
K = 1989
L = 1990
M = 1991
N = 1992
P = 1993
R = 1994
S = 1995
T = 1996
V = 1997
W = 1998
X = 1999
Y = 2000
1 = 2001
2 = 2002
3 = 2003
4 = 2004
5 = 2005
6 = 2006
7 = 2007
8 = 2008
9 = 2009
A = 2010
B = 2011
C = 2012
D = 2013
E = 2014
F = 2015

Troligtvis kommer man fortsätta att använda samma system fram till och kanske längre än år 2015. Sedan kommer man väl att börja om igen när bokstäverna och siffrorna är slut. Man kan alltså rotera de här bokstäverna och siffrorna i 29 år (20 bokstäver och 9 siffror).

Fabrikskoden visar vid vilken BMW fabrik bilen är tillverkad. Följande fabrikskoder finns eller har funnits.

L = Spantanburg
A = Munich
B&D = Dingolfing
E = Regensburg
N = South Africa

Spartanburg och South Africa används inte sedan 1999.

Produktionsnumret är sekventiellt och visar vilken bil i raden den aktuella bilen är. Bilen i exemplet ovan är en BMW 323Ci nummer 82019. Nu gör jag en gissning här, men den första bokstaven i produktionsnumret är monteringslinjen skulle jag tro. Det betyder alltså att det är BMW 323Ci nummer 82019 som har lämnat BMW fabriken i Regensburg vid linje A.

Den här informationen har jag hittat på Bimmerfest forumet. Det tackar jag dem för.
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Chassinumret har jag nu och jag vet var det sitter. Men det återstår fortfarande att hitta färgkoden. Jag lyckas inte hitta den någonstans. Kan den ha fallit bort eller förekommer det att färgkoden saknas på vissa exemplar?

På min vänstra stötdämpartorn står det information om motorn. På den högra står det bara att BMW frånsäger sig ansvaret om man använder icke originaldelar. Men tar på sig ansvaret om det går åt hel**** om man använder BMW originaldelar??? Jag minns inte den exakta lydelsen, men det var en så kallad disclaimer, eller "ansvarsfriskrivning" på ren svenska.

Jag får nog fråga min lokala BMW handlare, jag ska ändå åka dit imorgon.
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Det stämde, det är 237 Granitsilber Metallic jag har. Det är en väldigt fin BMW färg. Jag gillar BMW bilar i olika silver och grånyanser. Min favoritfärg just nu är Silverstone. Den är väldigt fin. Eller vad tycker ni? Olika blånyanser är också snyggt på BMW tycker jag.

För övrigt så har jag alldeles nyligen sett en röd BMW av samma modell som min. Ägaren var vänlig nog och lyfte motorhuven åt mig. Det visade sig att han hade färgkoden på höger stötdämpartorn. Så då är väl den klisterlappen borta på min bil. Fråga mig inte hur det är möjligt, för jag är den tredje ägaren.

Den sitter ju väldigt hårt klistrad så den kan inte ha fallit av av sig själv. Någon tidigare ägare måste ha tagit bort den. Någon tänkte väl "fan va fult" och drog bort den! :p Men man kan misstänka att den har blivit omlackerad. Kanske inte hela bilen men på just det området. Jag känner dock förra ägaren och jag ser inga tecken på att den är omlackerad någonstans.

Tja, det förblir ett mysterium hur lappen med färgkoden har åkt av från min bil. Det är ju så när man köper begagnat, man känner inte bilens hela historik in i minsta detalj. Men nu vet jag i alla fall vad jag ska ha för färg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.