AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
982

Problem med värme/vatten

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Hej!

Jag har under lång tid haft problem med kupévärmen på vintern och varning för kylvattennivån och nu tänkte jag ta itu med detta på allvar och behöver er hjälp.

Problemet är att om man kör sakta/försiktigt med varv under 2000rpm så blåser det bara kallt i kupén. Drar man ut på motorvägen i 110+ så kommer värmen direkt, eller om man kör lite hetsigare med tex sportläget så följer värmeflödet i princip varvtalet.

Vid varje start/stopp får jag meddelande om "Check coolant level". Detta trots att jag bytt kylare, expansionskärl, nivåsensor, lock och luftat enligt alla konstens alla regler tycker jag. Nivån brukar vara rätt när jag kollar, nån gång har jag fyllt på.

Arbetstemperaturen står alltid rakt upp som den ska.

Värt att nämna är kanske att jag tycker att motorfläkten är lite "hetsig". Den följer typ motorvarvet, minns inte om den alltid gjort de eller om den ska göra de?

Komptest är gjort med perfekt resultat.

Tack tacksamt emot alla tips på vad som är galet och hur jag kan lösa de.
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Hej
Har du en liten cirkulationspump Länk som kanske inte fungerar.

628csi
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Vilken del är det du menar?

Det kan inte vara termostat eller vattenpump som strular?

Luftbubbla nånstans?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag har rekommenderat obligatoriskt vattenpumpsbyte vid konvertering till kompressoedrift på E39 540. Det är inte heller fel att byta termostat och termostathus samtidigt, alla 3 är ting som kända som standardfel för E39 540.

Mvh
Asken
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Ja de är kanske läge att byta dom tre delarna, känns som jag bytt "allt" annat känsligt före kompressorinstallationen. Ger man sig på någon av dom tre byter man väl alla samtidigt då allt sitter under samma hölje?
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Har bokat tid (inte tid att göra de själv) för byte av vattenpump, termostat och vätska på måndag. Hoppas jag gör rätt!

Verkstan trodde även att de kunde vara pump eller ventil för latentvärmare men det var svårt att få felkoder på så vi börjar med de andra. De är ju trots allt länge sen de byttes så de är inte fel att ha de gjort.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.