AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.663

Bensinläckage E28 vid motorn

Bj
11
Björn H
BMW E36 Cab 1994
Citroen DS-73
Hej! Blev lycklig ägare till en E28 528 igår och var lycklig hela vägen hem. Idag stinker det bensin i garaget och jag öppnar huven och inser att det droppar/rinner bensin längs motorn på vänster sida(i färdriktningen). Illa illa! Vad kan vara troligt fel? Har aldrig meckat BMW förr och vet inte riktigt vad jag ska titta efter!! Tacksam för ev hjälp här till en nykomling i forumet som inte vill ge frun rätt i "vad var det jag sa om gamla BMW"!!

MVH
Björn

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Finns väl inget annat att göra än att kontrollera spridarbryggan och intilliggande bränsleslangar mm.

Nu kommer jag inte ihåg exakt hur det var på just 528:an, men jag tror att du har en slang och därmed också en kallstartsventil där då bränsleslangen kan gå sönder på..även slangklämmorna får du kika på.
Sitter i "mitten, en bit ner" på vänstersidan av motorn, du kan lokalisera den med en bra ficklampa och normal syn :)
Kan ju läcka i o-ringarna till spridarna också..t.ex.

Bränslesystemet håller trycket en stund efter avslagen motor om jag inte har glömt allt vad gäller den eminenta E28:an :)

528 E28 är om den har varit välhållen en av BMW's mest problemfria bilar hitintills anser jag...
Håll bara koll på ventilspelet och tillhörade "banjobultar" till oljeröret(se till att dessa bultar är åtdragna lagom, får inte dras för hårt dock...isf klämmer du sönder detta oljerör och då är kamaxeln i farozonen rejält).

Naturligtvis byter man motorolja och filter med lämpliga intervall, max 1000mil körda mellan gångerna enligt vad jag anser..
Servas annars också såklart med stift, bränslefilter, luftfilter, byt bakaxeloljan, vxl.låds oljan..

Mvh Janne.
Bj
11
Björn H
BMW E36 Cab 1994
Citroen DS-73
Tack för ett snabbt svar! Det räcker med att jag slår på tändningen för att det ska börja lukta.

Bilen i övrigt verkar vara i ett välkött skick och motorn för inget oväsen alls. Mycket fin på utsidan och i nyskick på insidan.

Ska bege mig ut med ficklampa, har precis varit och införskaffat en Haynesbok...

MVH
Björn

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kan läcka från själva kallstarten också...
Jaja, du lär nog märka var bränslet kommer ifrån efter lite letande..

Lycka till!

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Nr 9 är det jag kallar "kallstarten"..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...blev lite fel, men det är som du nog ser andra bilden uppifrån sett.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Suck och stön...kolla sista bilden så blir det rätt nummer också :)

Mvh Janne.
Bj
11
Björn H
BMW E36 Cab 1994
Citroen DS-73
Vilken klippa du är! Har lite svårt att relatera till bilderna men jag har hittat läckan! En slangstump som är ca 100-150 mm lång och böjd i 90 grader. Sitter trångt till och svår att se men den känns som om den går in i en tjockare "gummimuff" i ena änden och sitter fast med en slangklämma i den andra. Slangen är fullständigt söndertorkad och smulas sönder när man tar på den!

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok, bra att du hittat läckaget..

Jag rekommenderar dig att byta ut alla bränsleslangar utefter "linan" dvs ända från tanken.
Nu när vi ändå är inne på bränsleläckage s.a.s. på 528 E28 så byt gärna slangarna som är runt bränslefiltret/bensinpumpen + slangklämmorna.

Görs lämpligen när du ska till och byta bränslefilter(sitter tyvärr under bilen just framför tanken)...OBS! skydda gärna huvudet o ögonen ty det kan vara lite tryck kvar och sedan så rinner det friskt om du inte stoppar droppet med lämplig bult el. dylikt att trycka in i slangen när du lossat(finns klämmor att köpa också såklart) :)

Byt också bränsleslangarna i motorrummet, dvs fram o retur slangar från spridarbryggan osv..

Det jag haft faktiska problem med E28:or var just den slang som du nu har läckage i(tror det var på M535:an) + på slangen efter bränslefiltret som sprang läck en vacker vinterdag :)

Mvh Janne.
Bj
11
Björn H
BMW E36 Cab 1994
Citroen DS-73
Filtret är nytt sedan 2 månader mrn slangarna kan säkert behöva bytas i allafall! Jag upplevde att denna lilla läckande slangbit såg annorlunda ut i den ena änden, är det rätt? Har inte tagit av den än...finns den med på bilderna som du länkade till?

Uppskattar verkligen dina råd och förklaringar. Detta underlättar absolut mitt BMW-ägande!

/Björn

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Med vad jag nu hört om ditt läckage så bör det vara slang nr 12 på den sista bilden..
Vill inte minnas att det skulle ha varit någon annan variant av bränsleslang än det som t.ex går att köpa på den vanliga macken... ta bort en bit och mät/jmf själv med stumparna som finns på macken för att få det så rätt som möjligt och klipp till rätt längd..
Inte bra om du köper en slang med för stor innerdiameter heller, så kontrollera och köp rätt dim. från början s.a.s.

Trångt, men det går ganska smidigt om du inte har "dasslock" till händer som jag ;)

Mvh Janne.
Bj
11
Björn H
BMW E36 Cab 1994
Citroen DS-73
Då var problemet löst och slangen bytad! Nu har nästa "problem" uppstått... Den drar tjuvluft och går som en riktig kratta. Slangen som läcker sitter precis under det tjocka röret från luftburken, är ca 15cm långt och har en förgrening på sidan. Kan jag lösa detta genom att sätta en förgrening och använda slangstumpar eller måste jag beställa en originalslang? Vet inte riktigt vad funktionen är på denna slang? Blir det kanske för trångt i slangen om jag sätter en förgrening inuti?

MVH
Björn

Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
Kolla med BMW vad den slangen kostar. Sist jag hade en E28 så köpte jag en ny sån slang för att byta, om jag köpt en ny sådan så kan den inte vara allt för dyr.
Snålvarianten är ju vulktejp...
Bj
11
Björn H
BMW E36 Cab 1994
Citroen DS-73
Ja det blir en sväng till BMW imorgon. Ställer in mig på att den inte finns hemma...Mest därför jag funderade på att fullaga den så att jag kan få köra lite med den! Det kliar lite i fingrarna!

Bj
11
Björn H
BMW E36 Cab 1994
Citroen DS-73
Är det någon som vet vad denna slang kallas? Han på BMW kunde/ville absolut inte förstå vad jag menade, och eftersom jag inte hade bilen med mig så kunde han inte beställa någon slang till mig! Generösa öppettider de har där förresten...stänger 16/1630, samtidigt som jag slutar...

Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Björn
Upp med bilder på skönheten,mitt hjärta klappar lite extra för de där 528-E28.

Mvh Jonas B.
Bj
11
Björn H
BMW E36 Cab 1994
Citroen DS-73
Bilder kommer så småningom :) Ska bara få ut den från garaget först... Har precis plockat av slangen/röret som är boven till den oroliga gången...fullständigt söndertorkat i alla tre ändar! Tänkte fullaga temporärt men det håller aldrig inser jag nu... Räcker det om jag ringer till BMW och uppger numret (1 273 055) som står tryckt på slangen eller måste jag åka dit med det? Jag har svårt att hinna dit under deras öppettider!

MVH
Björn

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Brukar räcka med nr..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.