|
|
|
|---|---|
|
Måste får lite råd. Min besiktningsperiod är nu och har tid den 13:e November men vill egentligen ställa av bilen. Problemet är också det att jag ska bort till mina svärföräldrar den helgen och måste boka om tiden. då får jag inte tid föränn tidigast i December. Då till frågan. kan man och får man besikta en avställd bil och framför allt får man köra en avställd bil till och från bilprovningen? Eller ska man ställa av och ta besiktningen till våren? Då får bilen körförbud men är det egentligen ett problem? | |
|
Tja! Jag har samma period som du! Jag kommer inte besiktiga i höst. Jag kommer ställa av din snart och dra in den i garaget för vintermek. Att den är obesiktigad under vintern när den är avställd är rent tekniskt inget problem. Så det är en smaksak om du vill besiktiga i höst eller i vår då du rullar ut bilen i vårsolen! Det ända som jag tycker kan vara en aspekt till att besiktiga under hösten är isåfall att det är lättare att få tid för kontrollen. Men å andra sidan så kan man ju boka vår tiden i mycket god tid. |
|
|
Svar på frågan om du får köra bilen avställd: Nej bilen måste vara påställd vid färd på allmän väg, den måste också vara påställd för att kunna besiktiga. Däremot så får du köra en påställd men obesiktigad bil till besiktningen. |
|
| Man får faktiskt köra en avställd bil kortaste lämpliga vägen till och från besiktningen enligt transportstyrelsen. Hur det funkar rent praktiskt med försäkringen vet jag inte. Jag skulle inte chansa... Bilprovningen bryr sig inte om ifall bilen är avställd när du besiktar. | |
| GE: My bad, du har helt rätt! | |
|
Hej! Bra fråga och bra svar, precis det jag tänkta över också ang. min bil. Når jag flyttade till Sverige här får ca ett år sen, importerade jag min M5:a med mig. Den avställs här nästa vecka till våren... Har besiktningsmannen/transportstyrelsen gjort en fel, följande står på transportstyrelsens hemsida under mina sidor: Körförbud: Nej Föreläggande: Nej Vägmätarställning, km: 126328 Senast godkända besiktning: 2009-11-19 Besiktningstermin: 2013-06-01 - 2013-10-31 Skal bilen nästa besiktning ske 2013 eller är jag helt ute... Tack, G |
|
|
Jag vet inte varför det står 2013, men bilar som är äldre än 5 år, eller vad det är, ska besiktigas varje år. Bortsett kanske från veteranbilar och liknande. Som jag förstår det så har din bil besiktningsperiod juni-oktober, vilket betyder att du har en vecka på dig. |
|
|
Jag har besiktigat en avställd bil flera gånger (fast det är några år sedan nu)! Jag ringer till försäkringsbolaget och meddelar vad jag tänker göra. Då gäller försäkringen (trafikförsäkringen bara tror jag) och det har inte kostat något extra heller. Per L |
|
|
Nej, jag gör som andra här ovan och besiktar bilen till våren. Jag undrade mig bara över detta med att där står 2013 samt att jag inte har fått någon påminnelse eller nånting från dom. Jag vet där er kommet konkurrens etc i den branschen men trodde ändå att man ville få en påminnelse från Bilprovningen. G |
|
|
Giz Importerad bil räknas som ny bil. Alltså 3 år till första besiktningen. Fattar egentligen inte varför Transportstyrelsen har denna regel. Min pappa köpte en gång en gammal VW-Pickup som gått som millitärbil. Den blev alltså en nyregistrering eftersom den haft millitärplåter innan (alltså inte varit registrerad i bilregistret tidigare.) Alltså tre år till besiktning, Detta var ett rostigt lik som vi inte ens trodde skulle rulla till första besiktningen... Borde besiktigats varannan månad, med tanke på trafiksäkerheten! Men så är reglerna tydligen!? |
|
| Min är importerad 2009 och jag har min första besiktning nu. | |
|
Importerad bil räknas INTE som ny! Besiktningsperioden styrs av det datum då bilen togs ibruk första gången i ursprungslandet. Gör om, gör rätt... |
|
|
Hur förklaras Giz E39 M5 ovan då? Regbesiktigad i Sverige 2009-11-19 och nästa besiktningstermin 2013-06-01 - 2013-10-31? E39 slutade man som bekant att tillverka 2003. Den kan ju stått 6 år innan den registrerades första gången i ursprungslandet, men det verkar inte troligt eller? När togs din bil ut i ursprungslandet Giz? Har du koll på det? |
|
|
Intressant måsta jag säga... Min er registrerad i DE 11.11.99, den enda ägaren i DE, äldre läkare från ny till juni 2004. Konstigt det här tycker jag. Jag ser iaf vad där händer i vår... G |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.