AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.737

Vad är detta för del? Oljeläck e36 m3 3.2l

st
7
stig99
M3 e36 -96
Hej

Jag har fått ett litet oljeläckage (eller snarare den svettas). Det verkar komma från toppen och en liten del som jag inte vet vad det är. Någon som vet vad det är för grej och om det är ett vanligt fel och om det går att fixa själv utan specialverktyg.

Den sitter på toppen mellan grenrör och vanos precis nedanför spolarvätske behållaren strax under kamaxelgivaren (tror jag det är...). Den är "rostfri/blank" och cylindrisk ca 2.5cm i diameter och ca 3cm lång och längst ner mot toppen har den en "påsvetsad" mutter typ strolek 26-32mm.

Det är där oljan verkar läcka ut, så om någon känner till något annat vanligt fel som ger olje läck där, så kom gärna med förslag. Tänkte fixa detta under vintern så man kan starta nästa säsong med en torr motor.

Tack på förhand

Låter som om det är kamkedjesträckaren som läcker, eller rättare sagt kass kopparpackning...
Bu
82
Bumer2
Alpina B8
oftas läcker från vanos

Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

vanos
Liknar den nr 12 så är det kamkedjesträckaren...
Länk
st
7
stig99
M3 e36 -96
Ja den ser ut som del 12 (kamkedjesträckaren), förutsatt att jag förstår bilden. For den är gjord i ett stycke med en slät/solid yta. Är den ett "lock", dvs. sitter delarna 13 till 18 inne i den?

gO
1.407
gOry
335i Touring
Ja 3,2:ans kedjesträckare kan bara läcka mellan själva sträckaren och blocket.
Så här ser den ut
Länk
Länk
gO
1.407
gOry
335i Touring
Ett annat ställe de kan läcka på från magnetventilerna till vanosen, lätt att kolla genom att öppna locket till dom, själva locket i sig är inte tätande för olja, och om de läcker från magnetventilerna så rinner de ut under och kan säkert ta sig vägen förbi sträckaren.
st
7
stig99
M3 e36 -96
Nu är packningarna vid kamkedjesträckaren byta.

Tack för alla bra svar

Dawwe 1
Övriga 0
:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.