AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
708

E36 med automat, tips och råd sökes!

Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Är som vanligt ute i sista stund på jakt efter en vintebil och är bra sugen på en e36 touring och automat är en krav! Finns ju jätte bra info om dom olika motorerna, men hur är det med automatlådorna? Finns det någon man ska undvika? Är alla 5-växlade? Som sagt ös på med tips och råd! Det är främst 320/323/328 jag letar efter.

//Calle

Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Kan också lägga till att dom flesta aktuella bilar jag hittat har rullat över 20.000mil och vissa äver 25, kan man räkna med att en lådan på en sån bil i bruksskick funkar ett par tusen mil till eller är det bara att glömma?

Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Jag hade aldrig haft automat innan min 328, frågade runt en hel del innan köp. Filter och oljebyte i lådan fixade firman jag köpte bilen på, växlade bra innan och jag märkte ingen större skillnad efter...

Min privata teori är att automatlådebilarna körts lugnare än motsv. manuella. Det går inte att växla fel, ingen koppling som ska bytas etc = +. Min bil varvar 15-1600 varv i 100 km/h, vilket gör att den är mysig att ligga på motorväg med. I E-läget är lådan sävlig, med S-läget växlar den reptilsnabbt och drar till 5500rpm. Kickdown blir Mao onödigt, eftersom maxvridet ligger runt 5200(?).

Nackdelen är att den drar mer i stadskörning, det finns ett "uppvärmningsprogram" när lådan är kall som gör att den väntar med att växla upp några minuter. Många frågor om funktionen här handlar om "att lådan växlar annorlunda när den är kall".. :-)

Sammanfattningsvis är jag mkt nöjd med lådan. Den passar motorn bra och det känns inte som om den stjäl effekt. Inget för den som åker korta sträckor med många start/stopp i dtadstrafik dock enl. min mening, finns småbilar till detta ;-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.