|
|
|
|---|---|
| Tror inte det ska vara så, men när jag startar bilen så börjar airbag lampan lysa, sen när jag kört några km, så socknar lampan :-S Ska det verkligen vara så? | |
|
nej det ska det inte hade samma problem med min 528, var tydligen någon sensor under stolen som jävlades, kostade 5k att fixa |
|
|
airbagen på passagerarsidan är ur funktion. på förarsidan ska det fungera vad jag läst mig till iaf. BMW ownz |
|
| sensormattan som är av i passagerar stolen. Köp en Länk istället för en ny matta för flera tusen. Nackdelen är att systemet kommer alltid tro det sitter någon i passagerar stolen. Efter reparationen måste felkoden tas bort för lampan ska slockna. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Varför köpa sånt man kan göra själv ??. Nån tyckte man kunde tjäna pengar på mitt fix. Länk För övrigt behöver du egentligen inte göra nånting om lampan slocknar, för då fungerar systemet. Dock med passagerar airbagen aktiverat hela tiden. Lyser lampan hela tiden är systemet satt ur funktion enligt vedertagen verkstadspraxis och de dokumentation som finns. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej! Info, Bil: BMW 318i e46 facelift Sportstolar Det verkar som jag också nu har fastnat i bmw,s airbaglamps problem. Det hela började för ca en vecka sedan då jag upptäckte att lampan till airbagen tändes i samband med att en passagerare satte sig i passagerarstolen fram. För att därefter några sekunder senare släckas. Så höll det på till och från några gånger tills igår, då den nu lyser konstant. Jag har läst om olika alternativ här på forumet allt från att koppla förbi sensormattan till byte av kablage till bältessträckaren. Jag har också läst påståenden om att har airbaglampan väl lyst så kan den inte släckas, men min gjorde ju det och dessutom flera gånger hur är detta möjligt om påståendet skall stämma? Jag har även läst om att när det blir problem med sensorslingan i förarsätet att bilen kopplar bort slingan efter 2min och släcker lampan för att airbagen skall utlösas vid en krock. Hur är det med detta påstående? om detta påstående är sant kan jag då utesluta att sensormattan i sätet är sönder, då min lampa nu lyser konstant. Vad vet ni om det finns någon chans att det enbart kan vara glappkontakt och var? eller det jag har sett är början på korslutning i sensorslingan för att sedan övergå till kortslutning? jag tycker det är super konstigt att lampan först kom och gick! Finns det någon guide till hur man byter sensormatta i passagerarsätet här på autopower? Har hittat tipset om hur man kopplar förbimattan men vill ju ha det komplett i bilen. i mekartipset framgår det inte om man måste nollställa airbaglampan eller om den slocknar av sig själv, vet ni hur det ligger till med detta? På Schmidemann.se beställer man ny sensormatta för ca 1000kr men vill vara säker på att denna är felet innan jag byter, hur säkerställer jag detta bäst? Var beställer jag rep sats till bälltessträckaren om det är detta som är felet? Tacksam för alla förtydliganden kring detta fenomen! MVH Johan // JW |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du har förmodligen haft kortis i kretsen till sensormattan, då släckas lampan efter ca 2 minuter. exempelvis. Enda sättet att veta vad felet ligger är att läsa av felkoderna, gissa går tyvärr inte. En airbaglampa slocknar inte normalt utan återställning trots att felet är reparerat. En felaktig sensormatta slår inte ut systemet om airbaglampan lyser, men man kan ju aldrig upptäcka om det blir nått annat fel i systemet som stänger ned det. tex så man måste köra en diagnos. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej Hasso! Det är ju detta som är det märkliga, att en lampa normalt slocknar, jag vill hävda att den nu borde lysa konstant eftersom den började lysa och lyste mer än 2 min, men nu är den till och med släckt igen, lyser inte ens när bilen startar. Har fått lampan släckt vid ett tillfälle i somras då jag körde med bilen med dörrkontakterna av. Så är medveten om hur det beter sig då. Man blir ju så frustrerad av fel som kommer och går! Förstår att jag måste få felen av lästa för och veta säkert, får kanske investera i avläsningsutrustning, du verkar väl insatt i det mesta här, vet du om det finns någon överkomlig och vettig man kan koppla över dator? MVH Johan // JW |
|
|
Kan man själv läsa av felkoden på en E36 med OBD-I? Slocknar lampan automatiskt om "felet" är temporärt? Eller förblir den tänd? Är det bara verkstad som kan släcka felkoden/lampan? |
|
|
Du läser av felkoderna från det runda diagnosuttaget i motorrummet. De flesta verkstäder som är någorlunda "stora" har utrustning för felkodsavläsning. Men du kan själv göra det via t ex Carsoft med en vanlig PC och en adapterkabel - finns på tradera och ebay (såg att det var en komplett laptopdator med program och kablar till salu under "powerbörsen" - den kanske är kvar... Normalt behöver man släcka en tänd airbaglampa via diagnosuttaget, även om felet bara var tillfälligt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.