AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.949

Stolsvärme komfortstolar E65

Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Hej E65-kännare!

Nu har jag varit ute och provkört en E65 och har givetvis fått intressanta frågor från familjens damer.

Är det någon värme i den utskjutbara delen, lårstödet, eller är den en isbit även när man har värmen på?

Men i övrigt är det en rejält underbar bil.
/Thomas
Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Nej, det är ingen värme i lårstödet men jag skulle inte säga att den är nån isbit heller.

Förra veckan när jag åkte till jobbet på morgonen var det -6 grader men det var inga problem alls att man tyckte det var kallt i någon del av stolen.

Rattvärmen är också guld värd! :)
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Ja nog blir mitt lårstöd varmnt .
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Jag saknar stolsvärmen (komfort skinn) i lårstöd och sidovalkar på sitsen.
Riktiga isbitar vill jag kalla det för. Skillnaden blir påtaglig när övriga delar är riktigt varma!

"Byta upp sig? Till vad då?"
ni
55
nicke30
760i -04
750iAL US-91
525i -04
K1300S-09
Jag kollade på vägen till jobbet och sidokuddarna på stolen blir definitivt varma, och det kändes som om den utskjutbara delen blev varm även den, men när jag kände med handen på den kände jag ingen direkt värme. Antingen så inbillar jag mig att den blev varm när när satt i stolen, eller så hade den ännu inte blivit så varm att jag kunde känna det med handen.

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Japp jag kollade idag och det blev värme där också. Det var när man kände ovanpå ytterkanten som det var kallt.
Mao så kändes det kall på utsidan låren.
Nu hade jag ingen lämplig passagerare som jag vet inte omvänt.....

"Byta upp sig? Till vad då?"
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Tack för den infon...

Då lägger vi den funderingen på värt att kolla upp så det verkligen fungerar på det exemplar som man kommer att slå till på!

/Thomas

Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Utskjutbara lårstödet som sitter längst fram på komfortstolarna är det inte värme i och ska inte vara det heller. Lårstöden på höger och vänster sida är det värme i.

Vanliga stolarna ska det bli värme även i den främre delen.

Vanliga stolarna finns väl ingen möjlighet att skjuta fram och bak på det främre lårstödet?
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Ajhp. Mina tre senaste bilar har alla komfortstol, men jag inte ens funderat på att det skulle vara värme i dessa delar (jag tycker egentligen att el-värmen är för påträngande så brukar snabbt stänga av sätesvärmen). Men efter att ha läst föregående kommentarer av alla intresserade kan jag berätta:

I skjutbara lårstödet (knävecken) är det verkligen elvärme, likaså i sektionerna för lårens utsida. Kollade detta i den tomma passagerarstolen (så det var ingen risk att jag kände effekten av min egen kroppsvärme).

Det är trevligt att designers har tänkt till.

Har inte rattvärme i nuvarande bil, å andra sidan har bilen bensindriven värmare så ratten är uppvärmd när jag tar bilen i besittning på morgonen, ja på kvällen också förstås.
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Idag satte jag på full värme på passagerarsidan som var tom och mina resultat är att det blir bra värme i sittdel och ryggdel. Sidodynorna ljumna och lårstödet något ljumna, likaså lårstöd(knäveck). Misstänker att värmen från sitt och ryggdelen sprider sig till sidor och lårstöd(knäveck).

Läser man provkörningstesterna här i Autopower så står det även att värme saknas i knävecksdelen.

Jag äger en -04 men komfortstolar med massage och värme, doch utan ventilation. Kan det vara så att de har utökat värmezonerna allt efter åren?

Kaparn: Vilka årsmodeller har du haft på dina E65 eller E66?

Kan även hålla med om att värmen är fruktansvärt snabbt och effektivt. Kör på läge 3 i endast en minut, sen är det dags att gå ner till läge ett och slutligen stänga av den då bilen är varm och go.
Ok, oh vad jag älskar det aktiva läget på stolarna som i folkmun kallas Massagestolar.
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
ajhp.
Den förra var en 730d '07 (med ventilation), har nu bytt "upp" till 750i '06 ;-).
Stolsventilation borde vara standard.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Aldrig en bil utan stolventilation de är kannon.
ni
55
nicke30
760i -04
750iAL US-91
525i -04
K1300S-09
Jag var lite skeptiskt till ventilationen, men nu efter sommaren kan jag bara konstatera att den är kung. Den väsnas kanske aaningen för mycket på full fart, men inte så att man stör sig på det.

Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Stolventilationen är grym!! Det räckte med turen från Tyskland till Sverige i slutet av augusti för att inse hur mycket det är värt att hitta ett ex som har ventilation. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.