AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.186

Värme problem/avsaknad av värme E32 750 91:a

$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Körde idag V12:an till vintervilan. Finns plats där då jag har skrotat den andra. På vägen dit, en sträcka på ca. 25km så rörde sig inte tempmätaren någonting alls och kom inte någon direkt värme ur utblåsen heller. Detta hände en gång i somras också att tempmätaren inte rörde sig alls men dagen efter så fungerade det igen. Har även haft problem att den ibland har byggt upp ett himla tryck kylsystemet men inte idag. IOF inte så konstigt kanske då den inte ville bli varm.
Var skall man börja felsöka, termostaten, luft i systemet, topploclspackningar
eller vad? Tror att symtomen började efter att jag bytt kylare i somras eller kanske det var så att den gamle kylaren gick på grund av tryckproblemen.

//Mackan "fast i BMW träsket igen"
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Låter nästan som om termostaten "beckat ihop" i stängt läge. Prova att byta densamma samt lufta systemet ordentligt.

/Stefan
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Lider också av högt tryck i kylsystemet efter kylarbyte. Slangarna till kylaren blir stenhårda efter en stunds körning. (Har jämfört mellan fungerande 740 och "problembil" 735, E32 bägge två). Har dock luftat ordentligt ett par ggr och får värme utan bekymmer. Kan tilläggas att 735'an saknar cirkulationspumpen - eventuellt kan det vara en del i förklaringen, även om jag inte tror det spelar så stor roll..?

Min tempmätare flyttar på sig fint, motorn går som en klocka i övrigt.

/Berga
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.